arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۱۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۲۰ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴

صالحی: تحریم‌های آمریکا متوقف و اروپا لغو می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: تحریم‌های ثانویه آمریکا متوقف و تحریم‌های اروپا به طور کامل با اجرای توافق احتمالی جامع هسته‌ای لغو می‌شود.

به گزارش ایسنا، علی اکبر صالحی، عصر دوشنبه در مراسمی که با عنوان زنگ فرهنگ با هدف تقدیر و تشکر به پاس خدمات و 36 سال تدریس و مدیریت صالحی در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد گفت: روزی که جمهوری اسلامی اقدامات و تعهدات هسته‌ای‌اش را انجام دهد و آژانس آن‌ها را تایید و اعلام کند و 1+5 اقدامات خود و تعهداتش را آماده اجرا کند، تحریم‌های ثانویه آمریکا متوقف و تحریم‌های اروپا لغو می‌شود.

او گفت: پس از امضای توافق یک یا دو ماه بسته به آن‌که چه نتیجه‌ای به دست می‌آید طول می‌کشد تا توافق به موعد اجرای خود برسد.

وی درباره برخی نگرانی‌ها از تضمین نداشتن اجرای تعهدات از سوی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در لغو تحریم‌ها گفت: الان مذاکره کنندگان‌مان در حال مذاکره درباره همین موضوع هستند که بتوانند تضمین‌های لازم برای اجرای تعهدات طرف مقابل را دریافت کنند و شائبه یا دغدغه‌ای در این رابطه وجود نداشته باشد.

صالحی ادامه داد: ما تا الان به فهم مشترک درباره مسائل رسیده‌ایم و هنوز چیزی امضا نشده است. و زمانی که توافق‌نامه امضا شود اولا تمام قطعنامه‌هایی که در رابطه با مساله هسته‌ای علیه ایران صادر شده است یعنی تمام شش قطعنامه شورای امنیت ملغی می‌شود و در یک قطعنامه جدید با عنوان قطعنامه اجرای توافق ایران و 1+5 چگونگی به اجرا درآمدن توافق مشخص می‌شود. بر همین اساس فقط دو نوع تحریم که از سوی شورای امنیت و به واسطه قطعنامه‌های هسته‌ای اعمال شده است ادامه می‌یابد و آن‌ها ربطی به قطعنامه‌ها و تحریم‌های اقتصادی ندارد. یکی تحریم تسلیحاتی است و دیگری تحریم تجهیزات یا کالاهای اشاعه‌ای هستند. یعنی اجازه خرید و فروش تسلیحات و یا خرید و فروش مواد و تاسیسات هسته‌ای فعلا داده نمی‌شود. البته الان داریم درباره این مساله که مدت برداشته نشدن این تحریم‌ها در چند ماه باشد یا برای چند سال صحبت می‌کنیم. ما می‌گوییم باید برای چند ماه باشد آن‌ها می‌گویند برای یک یا چند سال.

رییس سازمان انرژی اتمی در رابطه با تحریم‌هایی که از سوی آمریکا برداشته خواهد شد گفت: آمریکا دو نوع تحریم علیه ایران دارد یکی برآمده از فرمان رییسان‌جمهور آمریکاست و دیگری برآمده از مصوبات کنگره این کشور که تعداد آن‌ها به 24 می‌رسد و عمدتا هم تحت الشعاع فرمان رییس‌جمهور و بعضا در زمان کارتر این تحریم‌ها صورت گرفته است. از طرفی تحریم‌های آمریکا به دو قسمت ثانویه و اولیه تقسیم می‌شود. تحریم‌های اولیه آن‌هایی هستند که مربوط به درون آمریکاست یعنی دولت این کشور اجازه تعاملات اقتصادی، تجاری و بازرگانی به تجار آمریکایی، شرکت‌ها و موسسات خودش با ایران را نمی‌دهد و تحریم‌های ثانویه آن‌هایی هستند که از مرزهای آمریکا عبور می‌کند و مربوط به شرکت‌ها،‌ کشورها و افرادی است که هم با آمریکا تعامل دارند و هم با ایران و به واسطه تعامل‌شان با ایران تحریم‌ شده‌اند که آن‌ها قرار است برطرف شوند.

صالحی توضیح داد: من نمی‌خواهم خلاف واقع بگویم. آمریکا نمی‌گوید که این تحریم‌ها (ثانویه را) ملغی می‌شود بلکه می‌گوید فعلا اجرای آن‌ها را متوقف می‌کند اما تحریم‌های اتحادیه اروپا لغو می‌شود.

معاون رییس‌جمهور در ادامه سخنانش در مراسمی که عصر روز دوشنبه با حضور اساتید، دانشجویان دانشگاه شریف و مدیران و معاونان سازمان انرژی اتمی برگزار شد اظهار کرد: تاریخ بزرگ ایران فکر و اندیشه ایرانی و انسجام و وحدت ملت ایران سه ویژگی است که باعث شده کشور ما در جایگاه ویژه‌ای قرار گیرد به طوری که دوست و دشمن هرکدام از منظر خود ایران را کشوری خاص قلمداد می‌کنند.

او با اشاره به تاریخ انقلاب اسلامی گفت: انقلاب ما شیوه حکمرانی جدید در عصر حاضر ارائه کرد. شیوه‌ای که یک ترک جدید در نظم جهانی به وجود آورد. به بهانه‌های مختلف از جمله این که انقلاب اسلامی مانع دموکراسی و حامی تروریسم و بر هم زننده حقوق بشر است سعی کردند مانع راه ما شوند اما نتوانستند و سپس سعی کردند با بهانه سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای مانع ما شوند. البته ما خدا را شاکریم که آن‌ها به موضوع هسته‌ای چسبیدند چرا که اگر موضوعات دیگر یعنی حقوق بشر یا دموکراسی را هدف قرار می‌دادند معلوم نبود در این بحث جدلی چه چیز پیش خواهد آمد و آیا می‌توان برای آن انتهایی متصور بود یا خیر؟

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این که ما به دنبال انرژی هسته‌ای رفتیم چرا که فکر می‌کردیم نباید تاسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای‌مان را به خواست و سیاست دیگر کشورها گره بزنیم افزود: ما نمی‌خواستیم 6-5 میلیارد هزینه ساخت نیروگاه هسته‌ای کنیم و برای تامین سوختش نگرانی داشته باشیم که مبادا فلان کشور یک زمان نخواهد سوخت به ما دهد. از این رو نظام به عرصه فعالیت‌های هسته‌ای وارد شد و با وجود همه مشکلات و جنگ تحمیلی که نوعی جنگ جهانی علیه ما بود، توانستیم مشکلات را پشت سر بگذاریم و در عرصه‌های مختلف موفق شویم.

صالحی گفت: البته نه این که ما مشکل نداریم؛ حتما نواقصی داریم اما انقلاب مثل کودکی که مسیر رشد را طی می کند خود را اصلاح خواهد کرد و حسن بزرگ ما اصلاح‌پذیری‌مان است.
نظرات بینندگان