arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۱۳۱۷
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۵ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴

بررسی خارج از دستور سود بانکی در شورای پول و اعتبار

جلسه امروز عصر شورای پول و اعتبار می تواند تعیین کننده سرنوشت سودهای بانکی در سال جاری باشد هر چند که شواهد نشان می دهد نرخ سود در دستور جلسه شورا قرار نداشته و احتمالا خارج از دستور بررسی خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جلسه امروز عصر شورای پول و اعتبار می تواند تعیین کننده سرنوشت سودهای بانکی در سال جاری باشد هر چند که شواهد نشان می دهد نرخ سود در دستور جلسه شورا قرار نداشته و احتمالا خارج از دستور بررسی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، همانطور که رییس کل بانک مرکزی در ایام نورز اعلام کرد بازنگری در نرخ سود بانکی از مهمترین برنامه های این بانک در ماههای ابتدایی سال بوده و به عنوان اولین پیشنهادات در شورای پول و اعتبار مطرح خواهد شد.

سیف در حالی امروز -سه شنبه- ساعت 16:30 در ساختمان بانک مرکزی میزبان اعضای شورای پول و اعتبار خواهد بود که بنا بر آنچه که این روزها به شدت مورد توجه قرار گرفته، این جلسه به طور ویژه به نرخ سود بانکی اختصاص دارد.

با این وجود کسب اطلاع از این موضوع نشان می دهد که کارمزد گیری از کارتخوان ها و همچنین مسایل پیرامون فن آوری بانکها در دستور جلسه امروز شوراست، اما سود بانکی خارج از دستور مطرح و بررسی خواهد شد.

این در حالی است که با روند رو به کاهش نرخ تورم و کاهش حدود 15 درصدی آن از ابتدای سال گذشته تاکنون مسئولان و به ویژه فعالان اقتصادی خواهان بازنگری در نرخ سود خاصه سود تسهیلات بانکی هستند.

بر این اساس حدود دو هفته پیش بانک‌ها گرد هم آمده و بر کاهش دو درصدی نرخ سود سپرده تا 20 و در ادامه کاهش حدود دو تا سه درصدی نرخ سود تسهیلات با توجه به نوع تسهیلات پرداختی توافق کردند.

توافق بانکها در حالی انجام شد که رییس کل بانک مرکزی ضمن استقبال از این اقدام بانکها معتقد است که وضعیت قابل قبول به گونه ای است که در شرایط تعادلی بالاترین نرخ سود سپرده حدود دو درصد از نرخ تورم انتظاری بیشتر باشد و نرخ سود تسهیلات نیز به نحوی تعیین شود که یک حاشیه سود حدود چهار درصدی برای بانک ایجاد کند. بدیهی است در مراحل بعدی با وصول تدریجی مطالبات غیرجاری و تقویت انضباط در بانک‌ها متناسب با آن هزینه‌های بانکها کاهش پیدا کرده و زمینه کاهش تدریجی سود تسهیلات بانکی و حاشیه سود نیز فراهم می‌شود.

اما طیب نیا-وزیر اقتصاد- ایده آل دیگری داشته و ارقام پایین تری از توافق بانکها را مدنظر دارد.

وی که براین باور است توافق بانکها ملاک اصلی برای تعیین نرخ سود نیست معتقد است که باید نرخ سود سپرده به 18 درصد و نرخ بهره برای وام گیرندگان نیز به 20 درصد کاهش یابد.

تمامی گمانه زنی ها و نظرات در مورد نرخ سود در حالی مطرح می شود که امروز می تواند زمان سرنوشت سازی برای سود بانکی و تمامی ذینفعان آن باشد، سودی که در اردیبهشت ماه سال گذشته بعد از تکاپوی شدید بانکها برای دریافت سپرده های گران با نرخ های بالا مورد بازنگری قرار گرفته و سود روزشمار به 10 و سالانه به 22 درصد کاهش یافت.

در عین حال که در فاصله ای کوتاه نرخ سود عقود مبادله ای برای پرداخت تسهیلات نیز در شورای پول و اعتبار بررسی و به 22 درصد افزایش یافت تا عقدی که سالها بود به علت نرخ غیر منطقی چندان مورد توجه بانکها قرار نداشت به پیشخوان آنها بازگردد که البته استقبالی از آن نشد.
نظرات بینندگان