arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۱۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴

لاريجاني: نبايد با روحانيت معامله‌گرايانه صحبت شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: نبايد با روحانيت معامله‌گرايانه صحبت شود و بايد روحانيت را به‌عنوان اصل حرکت جامعه بدانيم.

دکتر علي لاريجاني در نشست مجمع عمومي فراکسيون اصولگرايان رهروان ولايت مجلس افزود: آن‌چه که در شرايط کنوني اهميت دارد، موضوع همگرايي و همبستگي است. از طرف ديگر بايد جهت کاهش آسيب‌ها، نسبت به کم‌کردن حواشي و توجه به مقوله رونق توليد و اقتصاد بکوشيم.

وي در بخش ابتدايي سخنانش با اشاره به تفکرات شهيد مطهري گفت: قطعاً تفکرات و نکات برجسته ايشان براي شرايط امروز کشور بسيار مفيد است. از طرف ديگر اين شهيد همواره تاکيد داشتند که جامعه اسلامي نيازمند استقلال در تمام امور به ويژه موضوعات فرهنگي، اقتصادي و سياسي است.

وي تاکيد کرد: قطعاً معناي استقلال، بستن درهاي کشور نيست، بلکه اين است که خود مسئولان کشور راجع به اقتصاد و موضوعات ديگر تصميم بگيرند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اين‌که «قطعاً استقلال سياسي در گرو تحقق استقلال اقتصادي است»، افزود: استقلال اقتصادي يک رکن مهم براي استقلال سياسي بوده و استقلال اقتصادي نيز در پناه استقلال سالم رخ مي‌دهد، يعني اگر شرايط اقتصادي کشور ناسالم باشد، نمي‌توان استقلال اقتصادي را متصور شد، حال اين سوال پيش مي‌آيد که آيا اقتصاد کنوني کشور سالم است؟

وي تصريح کرد: متاسفانه اقتصاد کنوني کشور دچار بيماري اساسي است زيرا يک زندگي باکرامت براي مردم فراهم نشده و بيماري‌هاي خاصي در اقتصاد وجود دارد، از طرف ديگر دغدغه ما در شرايط کنوني بايد موضوع اقتصاد باشد. از طرف ديگر با توجه به شرايط منطقه‌اي و بين‌المللي بايد توجه داشت که آن‌چه که در اين عرصه‌ها به ما آسيب وارد مي‌کند، مشکلات حوزه اقتصادي است و در اين رابطه بايد گفت که مقوله اقتصادي جايگاه ما را در منطقه و عرصه بين‌المللي نيز تعيين مي‌کند.

وي بر لزوم توجه به مقوله رفتار سياسي و همگرايي در شرايط کنوني کشور تاکيد کرد و گفت: قطعاً همه بايد در جهت رعايت نظم در اين حوزه‌ها اقدام باشيم، البته شايد اختلاف‌نظرهايي وجود داشته باشد اما آن‌چه که در شرايط کنوني اهميت دارد، موضوع همگرايي و همبستگي است. از طرف ديگر بايد جهت کاهش آسيب‌ها، نسبت به کم‌کردن حواشي و توجه به مقوله رونق توليد و اقتصاد بکوشيم.

رئيس قوه مقننه با بيان اين‌که «بايد تمام زمينه‌ها براي رونق اقتصادي فراهم شود»، گفت: تحقق اين موضوع نيازمند تلاش مجلس، دولت و قوه قضائيه و رفع برخي اشکالات و ناتواني‌ها در اين موضوعات است.

وي ادامه داد: من بارها تاکيد کرده‌ام که اولويت کشور بايد حفظ سرمايه اقتصادي باشد؛ زيرا در شرايط کنوني به علت عدم توجه به اين حوزه برخي از بخش‌ها متوقف و برخي با کاهش فعاليت و توليد روبرو هستند، از اين‌رو من حتي در جلسه سران قوا نيز اين را اعلام کردم که براي توجه به اين حوزه بايد کميته‌هايي زيرنظر استانداري‌ها تشکيل شود.

وي افزود: قطعاً اگر بخواهيم از سيره شهيد مطهري در موضوع رفتار سياسي استفاده کنيم، بايد به اين موضوع توجه شود که اين شهيد بزرگوار، براي اداره کشور مسئله روحانيت را يک اصل مي‌داند، البته در آن زمان برخي مانند بني‌صدر به مقوله روحانيت نقد داشته و گاهاً الفاظي را به کار مي‌بردند و شهيد مطهري نيز در اين رابطه متعرض اين امور مي‌شدند و اعتقاد داشتند که روحانيت بايد هدايت جامعه را برعهده گيرد. البته اين شهيد بزرگوار اعلام مي‌کرد که شايد در درون روحانيت نيز مشکلاتي باشد، اما به علت اين مشکلات نبايد با اصل و ريشه اين موضوع مبارزه کرد.

لاريجاني با تاکيد بر اين‌که «در امور کشور روحانيت بايد اصل و محور قرار داشته باشد»، تصريح کرد: اين موضوع بااهميت است که اگر مي‌خواهيم از تفکر شهيد مطهري پيروي کنيم، بايد نهاد روحانيت را بزرگ بشماريم‌، به ويژه ايشان نسبت به اهميت مرجعيت و حوزه علميه تاکيد داشتند. از طرف ديگر همه بايد به اين موضوع توجه کنند که نبايد از روحانيت براي تحقق اهداف استفاده کرد. به طور مثال آيت‌الله مهدوي کني مي‌گفتند که آن‌ها در مواقعي از ما استفاده مي‌کنند نه اين‌که حرف‌مان را گوش کنند، از اين‌رو اگر اصولگرايان مي‌خواهند سيره شهيد مطهري را دنبال کنند بايد در مسير روحانيت گام بردارند،‌ البته در شرايط کنوني جامعه روحانيت و جامعه مدرسين در اين حوزه هستند، بنابراين بايد براي آينده باور کنيم که اين دو نهاد تصميم‌ساز بوده و آن‌ها را محترم بشماريم. همچنين نبايد با روحانيت معامله‌گرايانه صحبت شود و بايد روحانيت را به‌عنوان اصل حرکت جامعه بدانيم.

وي گفت: يکي ديگر از محورهاي تفکرات شهيد مطهري مقوله رهبري و ولايت فقيه بود، از اين‌رو ايشان براي جامعه اسلامي همواره اصل رهبري را مورد تاکيد و حمايت قرار مي‌دادند. از طرف ديگر اين شهيد بزرگوار همواره در مورد کساني که آرمان‌ها و تفکرات اسلامي را تغيير مي‌دادند، به شدت به دنبال جداسازي بود، به همين دليل در آن زمان با جريان‌هاي اسلامي که انحراف داشتند، صف‌کشي داشت،‌ اما در مقام عملي و اجرا خيلي روادار بود و از همه نيروها استفاده مي‌کرد.

وي ادامه داد: متاسفانه در اين حوزه به محض اين‌که فردي از قبيله و گروهي نيست، طرد مي‌شود، همچنين اين حرف معقول و سنجيده است که وقتي مي‌خواهيم جامعه بزرگ را اداره کنيم، نمي‌توانيم قبيله‌اي فکر کنيم، از اين‌رو موضوع بايد براي هر گروهي اصل باشد. از طرف ديگر از نظر تفکرات شهيد مطهري در مقام فکر بايد ملتزم به صراط مستقيم بود، اما در مقام عمل بايد ميدان را باز گذاشت و از همه افراد که مي‌توانند کمک کنند، استفاده کنند؛ زيرا امروز ممکن است برخي مقامات اجرايي از نظر سليقه‌اي با ما نسازند، اما در مقام اجرا موفق عمل کنند،‌ حال نبايد به علت تفاوت سليقه سياسي از آن‌ها استفاده نکنيم.

لاريجاني تصريح کرد: يکي ديگر از دغدغه‌هاي فکري سنت شهيد مطهري اين بود که ايشان در چارچوب جغرافيايي کشور فکر نمي‌کرد و دل‌مشغولي براي کل جهان داشت. البته گاهي برخي افراد در بحث‌هاي سياسي مي‌گويند که تنها بايد به منافع ملي توجه شود، اما قطعاً منافع ملي ما به منافع فکري و وضعيت عالم اسلام وابسته است، از اين‌رو بايد نسبت به کشورها حساس باشيم و قطعاً سرنوشت جوامع اسلامي به هم مربوط است. از طرف ديگر جمهوري اسلامي در شرايط کنوني با رهبري رهبر معظم انقلاب نسبت به تمام کشورهاي اسلامي دغدغه دارد که اين موضوع امري واقعي بوده و به امنيت ملي ما کمک مي‌کند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان