arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۱۷۶۷
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴

پشت پرده فرمان های اخیر پادشاه سعودی / ولیعهد معزول، ساعت 10 شب احضار شد و با این سخن مواجه شد «تو کوتاهی نکرده‌ای اما مایلیم از جوانان استفاده کنیم»

مجتهد درباره عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان گفت جبیر نیز در آستانه برکناری بود زیرا به تویجری وابسته بود اما به توصیه آمریکا وی برای این وزارتخانه تعیین شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پشت پرده فرمان های اخیر پادشاه سعودی / ولیعهد معزول، 10 شب احضار شد و با این سخن مواجه شد «تو کوتاهی نکرده‌ای اما مایلیم از جوانان استفاده کنیم»

یک کاربر سعودی در توییتر معروف به مجتهد پشت پرده فرمانهای اخیر سلطنتی را در عربستان در خصوص برکناری مقرن بن عبد العزیز از ولیعهدی و تعیین محمد بن نایف به عنوان ولیعهد جدید و محمد بن سلمان به عنوان جانشین ولیعهد فاش کرد.

به گزارش «انتخاب» به نقل از خبرگزاری سما فلسطین، وی گفت علت اعلام این فرمانها در سحرگاهان آن بود که راه به روی کسانی که برای ناکام گذاشتن طرحهای طراحان تلاش کنند بسته شود.

مجتهد نوشت:« سه‌شنبه شب گذشته نوبت شام دوره‌ای مقرن بن عبد العزیز برای بزرگان خاندان حاکم و برخی شخصیتهای مهم بود.معمولا در این ضیافتها ، شخصیتهای دعوت شده لباس رسمی خلیجی را نمی پوشند مگر آنکه مهمان افتخاری داشته باشد. مهمان افتخاری شام سه‌شنبه شب گذشته نیز نخست وزیر نیوزیلند بود. شخصیتهای دعوت شده پیامهایی دریافت کردند مبنی بر اینکه لباس رسمی ببپوشند این بدان معنی است که مقرن تا اواخر شام ضیافت ولیعهد بود.»

مجتهد در صفحه ی خود در توییتر افزود: پس از ضیافت شام یعنی پس از ساعت 10 شب مقرن از طرف ملک سلمان احضار شد و از طرف پادشاه به وی گفته شد «‌ تو کوتاهی نکرده‌ای اما مایلیم از جوانان استفاده کنیم» و مقرن نیز بدون تردید موافقت کرد.

مجتهد افزود موضوع برکناری مقرن تا ساعت یازده شب قطعی شد.

وی نوشت محمد بن نایف و محمد بن سلمان شخصیتهای مهم را در خانواده و خارج از خانواده مطلع کردند اما به متعب پسر پادشاه سابق اطلاع ندادند.

مجتهد تصریح کرد آنها زمانی که از رسیدن خبر به اداره تشریفات مطمئن شدند تصمیم گرفتند این خبر ا اعلام کنند تا راه را به روی کسانی که بکوشند این طرح را ناکام گذارند یا مشکلی به وجود بیاورند ، ببندند به همین سبب نیز این خبر سحرگاهان اعلام شد.

مجتهد افزود محمد بن سلمان و محمد بن نایف توانستند با برگ برنده «تویجری»( رئیس سابق دربار آل سعود) یعنی مقرن به علت ضعف شخصیتش بازی کنند.

وی افزود: گفتنی است مقرن شخصیت بسیار ضعیفی است به همین سبب تویجری از وی استفاده کرد تا راه را به روی متعب بن عبد الله هموار کند و اکنون نیز ولیعهد جدید و جانشین ولیعهد از مقرن استفاده کردند تا مردم بن عبدالعزیز را فراموش کنند و سپس طرد شد.

محمد بن سلمان پس از گذشت یازده ساعت ماجد القصبی و مساعد العبیان را به سبب دیپلماسی که دارند مأمور کرد با اعضای شورای بیعت تماس برقرار و آنها را متقاعد کنند.

مجتهد درباره شاهزادگان از فرزندان عبد العزیز که با بیعت موافقت نکرده اند گفت :«‌احمد ، عبد الاله ، ممدوح ،‌ متعب ، طلال ، بندر ، ترکی ، عبد الرحمن و از نوادگان عبد العزیز نیز مشعل بن سعود ،‌ محمد بن فهد و محمد بن سعد بیعت نکرده‌اند.»

مجتهد نوشت فرزندان این افراد نیز به تبع پدرانشان با محمد بن نایف و محمد بن سلمان بیعت نکرده‌اند که خالد بن سلطان و برادرانش از جمله آنها هستند.

این کاربر مشهور سعودی در توییتر افزود : بقیه موافقند که مشعل بن عبد العزیز از برجسته ترین آنهاست . به گفته مجتهد چندین میلیارد پول گرفته است.

وی خاطر نشان کرد جای تعجب دارد که خالد بن عبد الله موافقت کرده است.

مجتهد نوشت خالد به علت آنکه با برادرش متعب بن عبد الله خوب نیست بیعت کرده است.

مجتهد درباره عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان گفت جبیر نیز در آستانه برکناری بود زیرا به تویجری وابسته بود اما به توصیه آمریکا وی برای این وزارتخانه تعیین شده است.
نظرات بینندگان