arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۰۰۳
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۲۳ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴

کري: تحريم و اقدام نظامي عليه ايران هنوز محتمل است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جان کري، وزير خارجه آمريکا، مي‌گويد که "هيستري بسيار زيادي" در انتقاد از تفاهمي که بين ايران و گروه 1+5 منعقد شد وجود دارد.

وي در مصاحبه‌اي که روز پنج‌شنبه با شبکه 10 رژيم صهيونيستي انجام داده و بخش‌هايي از آن امروز (شنبه) منتشر شد گفت که معتقد است توافق هسته‌اي با ايران از اسرائيل محافظت خواهد کرد.

کري در بخش ديگري از اين مصاحبه گفت که در اين توافق هر روز ايران تحت بازرسي‌ قرار خواهد گرفت. به گفته وي اين امر نه تنها 10 سال بلکه تا ابد ادامه خواهد داشت. "هيستري بسياري درباره توافق هسته‌اي وجود دارد. افراد بايد واقعيت‌ها را ببيند."

کري در ادامه افزود آمريکا توافقي را که ايران را از دستيابي به بمب هسته‌اي باز نمي‌دارد، امضاء نخواهد کرد.

کري در ادامه مصاحبه با شبکه 10 گفت زماني که مذاکرات هسته‌اي ايران آغاز شد زمان گريز هسته‌اي به منظور دستيابي به مواد قابل شکاف براي يک بمب بين دو تا سه ماه بود اما بر اساس توافق اين زمان در ده سال اول به يک سال افزايش خواهد يافت.

وي همچنين افزود بر اساس اين توافق ذخاير اورانيوم غني‌سازي شده توسط ايران 98 درصد کاهش يافته و از 12 تن به 300 کيلوگرم خواهد رسيد.

کري تأکيد کرد کشورهايي که معاهده منع اشاعه هسته‌اي را امضاء مي‌کند داراي حق برخورداري از انرژي هسته‌اي براي اهداف صلح‌آميز هستند. وي اضافه کرد که واشنگتن ايران را درباره دسترسي بازرسين هسته‌اي تحت آزمايشي سخت قرار خواهد داد تا کشورهاي گروه 1+5 بدانند که با چه وضعيتي مواجه هستند.

کري گفت به هر اسرائيلي مي‌گيود که امروز آمريکا و ساير قدرت‌هاي جهاني توانايي متوقف کردن تهران، در صورتي که با سرعت بيشتري به سمت بمب حرکت کند، را خواهد داشت. کري با اشاره به اينکه اکنون همه گزينه‌ها در دسترس قرار دارند، گفت که تحريم‌ها و اقدام نظامي هنوز محتمل هستند.

وزير خارجه آمريکا تأکيد کرد که آمريکا تصميم گرفته اولويت اولش مقابله با توانايي ايران در ساخت تسليحات هسته‌اي باشد، اما در ادامه افزود اين امر تعهد آمريکا به پرداختن به ساير فعاليت‌هاي ايران را از بين نمي‌برد. به گفته کري وي ترجيح مي‌دهد اين کار را در حالي انجام دهد که ايران از سلاح هسته‌اي برخوردار نيست.وي گفت: "اين نقطه خوبي براي آغاز است."

وزير خارجه آمريکا به مناقشه اسرائيل و فلسطين نيز پرداخته و اظهار اميدواري کرد که نتانياهو به راه‌حل دو دولتي پايبند باشد. کري به اظهارات نتانياهو پيش از انتخابات 17 مارس اشاره داشت که گفته بود تا زماني که وي بر قدرت باشد هيچ دولت فلسطيني‌ها پديد نخواهد آمد.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان