arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۰۱۳
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۸ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴

سوال از دولت‌آلمان درباره همکاری‌جاسوسی با واشنگتن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کمیته پارلمانی آلمان برای تحقیق درباره همکاری سرویس اطلاعات خارجی آلمان و آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) از دولت آلمان خواست فهرست هایی از همکاری های اطلاعاتی مشترک بین دو دستگاه اطلاعاتی تهیه کند.

به گزارش ایرنا به نقل از دویچه وله عربی، تعدادی از اعضای کمیته تحقیق و تفحص پارلمان آلمان درباره همکاری سرویس اطلاعات خارجی این کشور با آژانس امنیت ملی آمریکا خواستار اقدام دولت آنگلا مرکل صدراعظم آلمان برای تهیه فهرستی از همکاری های مذکور تا جلسه روز پنجشنبه آینده این کمیته شدند.

کریستین فلیسک عضو کمیته تحقیق و تفحص پارلمان آلمان وابسته به حزب سوسیال دموکرات شریک با ائتلاف حاکم در گفتگو با خبرگزاری آلمان گفت: دیگر نمی توانیم اجازه بدهیم در این باره کوتاهی ادامه یابد و آخرین ابزار فشار ما استیضاح قانونی خواهد بود.

کونستانتین وان نوتس عضو کمیته تحقیق و تفحص وابسته به حزب معارض «سبز» گفت: خانم آنگلا مرکل باید اکنون نشان دهد که می خواهد توضیح دهد یا پنهانکاری کند.

گزارش مشترک روز چهارشنبه روزنامه آلمانی «زود ویچه زیتونگ» چاپ مونیخ و شبکه آلمانی زبان تلویزیونی «ان.دی. آر» حاکیست سرویس اطلاعات خارجی آلمان موسوم به «بی.ان.دی» از مقام های بلندپایه مانند وزیر امور خارجه فرانسه و نیز کاخ ریاست جمهوری فرانسه و همچنین مقر کمیسیون اتحادیه اروپا در بروکسل استراق سمع کرده است.

گزارش براساس «تحقیقات داخلی» تهیه شده است؛ تحقیقاتی که به وسیله خود سرویس اطلاعات خارجی و بخش بازرسی دفتر صدراعظم آلمان به انجام رسیده است.

روزنامه زودویچه زیتونگ به نقل از یک منبع آگاه دخیل در این برنامه ها که خواست نامش فاش نشود، گزارش داد تمرکز این جاسوسی سیاسی بر تجسس از همسایگان آلمانی زبان و موسسات اتحادیه اروپا بود.

دولت آلمان و سازمان اطلاعات خارجی این کشور از هرگونه توضیحی درباره این گزارش خودداری کردند.

براساس این گزارش، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان از اینکه سرویس اطلاعات خارجی کشورش وارد شنود اقتصادی و سیاسی به سود آژانس امنیت ملی آمریکا شده است، عمیقا شرمسار است.

دولت آلمان این کمیته پارلمانی را برای تحقیق و تفحص درباره رسوایی جدید تشکیل خواهد داد؛ رسوایی که پنجشنبه هفته گذشته از سوی هفته نامه اشپیگل آلمان افشا و گفته شد که سرویس اطلاعات خارجی آلمان از شرکت های اروپایی، تلفن های افراد، ایمیل ها در طول چندین سال به سود ان. اس. ای (آژانس امنیت ملی آمریکا) انجام داد.

دولت مرکل از سال 2008 می دانست که سرویس اطلاعات خارجی آلمان برای آژانس امنیتی ملی آمریکا جاسوسی می کرد اما نتوانسته بود مانع از این کار شود زیرا آلمان ناچار شد در برنامه های ضدتروریستی خود با آمریکا همکاری کند.

احزاب مخالف آلمانی می گویند سرویس اطلاعات خارجی آلمان دیگر عملا کارآیی خود را از دست داده است و از سوی آنگلا مرکل قابل کنترل نخواهد بود.

ادوارد اسنودن پیمانکار سابق NSA نخستین بار در تابستان 2013 از طریق روزنامه انگلیسی گاردین از برنامه شنود و نظارت بر میلیون ها مکالمه تلفنی و ایمیل شهروندان آمریکایی به نام «پریزم» پرده برداشت.

اسناد اسنودن همچنین نشان داد که سازمان های جاسوسی آمریکا تماس های تلفنی و ایمیل های رهبران کشورهای متحد واشنگتن چون، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، مکزیک و برزیل را شنود کرده اند.

مقامات امنیتی آمریکا افشاگری های اسنودن را بزرگترین ضربه اطلاعاتی به این کشور عنوان کرده اند.
نظرات بینندگان