arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۰۳
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۵ - ۰۱ اسفند ۱۳۸۹

تنها کسی که هنوز هم در کنار مبارک است، کیست؟

مردم مصر درباره شرم الشیخ زیاد نمی دانند، فقر شدید آنان باعث شده فکر کنند شرم الشیخ یک سرزمین رویایی است. این منطقه به نحوی حفاظت می شود که شاید بتوان آن را کشوری جدا از مصر دانست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مردم مصر درباره شرم الشیخ زیاد نمی دانند، فقر شدید آنان باعث شده فکر کنند شرم الشیخ یک سرزمین رویایی است. این منطقه به نحوی حفاظت می شود که شاید بتوان آن را کشوری جدا از مصر دانست.

به گزارش مهر، با افشاگری های شب گذشته "محمد حسنین هیکل" تحلیلگر برجسته مصری درباره عواقب بقای مبارک در شرم الشیخ و احتمال آسیب وارد آمدن به انقلاب مردم مصر، تحولات این مسئله وارد مراحل تازه ای شده است.

بر این اساس، در حالی که مردم مصر تصور می کنند با سرنگونی مبارک بتدریج گامهای نهایی را در راستای تحقق خواسته های خود بر می دارند اما در مقابل رژیم مبارک فکرهای دیگری در سر دارد.
 
روزنامه الشروق مصر روز 18 فوریه گذشته در خبری به نقل از یک منبع نزدیک به مقامات بلندپایه دولت و شورای عالی نیروهای مسلح که هم اکنون قدرت در این کشور را بر عهده دارند، نوشت: در روزهای اخیر تماسهای تلفنی متعددی میان مبارک و شخصیتهای مهم در اداره امور کشور برقرار شده است.

بر این اساس، کادر معاونان و نزدیکان مبارک در روز چهارشنبه گذشته (16 فوریه) سفرهای متعددی میان قاهره و شرم الشیخ داشته اند. این اخبار و گزارشها باعث شده ابهامات درباره آینده مصر افزایش یابد تا حدی که برخی از آن به عنوان احتمال وقوع انقلاب درون انقلاب یاد کنند.

اما در اینجا در نظر داریم نگاهی به منطقه شرم الشیخ داشته باشم که در سالهای اخیر به مقصد اصلی گردشگران خارجی در مصر تبدیل شده است. اما در این روزها خبری از گردشگران خارجی در این منطقه نیست. مبارک پس از سقوط در کاخ مجلل خود در شرم الشیخ سکنی گزیده است و خیال ترک وطن را هم با وجود بیماری شدید و شرایط روانی ناآرام ندارد.

برخی می گویند مبارک در این روزها به جز "علاء" پسر بزرگش کسی از خویشاوندان را در کنار خود نمی بیند و اکثر آنان به دیگر کشورها از جمله انگلیس مسافرت کرده اند.

اما شرم الشیخ منطقه ای است که لازمست توضیحات بیشتری درباره آن ارائه شود. شبکه خبری الجزیره اخیرا در گزارشی اعلام کرد: با وجود اینکه شرم الشیخ جزئی از خاک مصر است اما مردم این کشور چیز زیادی درباره آن نمی دانند تا جایی که شاید بتوان شرم الشیخ را کشوری دیگر و جدا از مصر دانست.

بر این اساس، مردم مصر با مقایسه شرایطی که خود در آن زندگی می کنند و تعاریفی که از شرم الشیخ می شنوند، تصور می کنند آنجا یک سرزمین رویایی است که فقط توصیف آن را در داستانهای اساطیری خوانده بودند.
 
از نظر جغرافیایی شرم الشیخ 500 کیلومتر از قاهره فاصله دارد، اما در سه دهه حکومت مبارک این منطقه به مقر تقریبا دایمی مبارک تبدیل شد که وزیران و کادر دولتی برای دیدار با رئیسشان به آنجا سفر می کردند. البته بسیار کمتر دیده می شد که مبارک به دیدار دیگر مقامات برود و وی ماندن در شرم الشیخ را ترجیح می داد.

بنابر گزارش الجزیره قاهره که در سالهای نه چندان دور مقر دایمی حکومت "انور سادات" و "جمال عبدالناصر" محسوب می شد پس از امضای پیمان کمپ دیوید کمی جایگاه خود را از دست داد. به موجب این پیمان که در دهه 80 میلادی و اوایل به قدرت رسیدن مبارک با رژیم صهیونیستی به امضا رسید شرم الشیخ که بخشی از جنوب سینا محسوب می شود تحت کنترل مصر درآمد و به مقر شبه دایمی مبارک تبدیل شد.

در این گزارش آمده است: این منطقه تفریحی گردشگری به دلایل بسیاری منطقه ای نیست که مردم عادی مصر بتوانند آنجا حضور پیدا کنند، اما در این سالها شرم الشیخ به یکی از اماکن رویایی مبارک تبدیل شد که در آن براحتی می توانست بازی دوست داشتنی خود یعنی "اسکواش" را انجام دهد.

از سوی دیگر، منابع معتبر خبری به حفاظت شدید پلیسی و کمربند امنیتی ویژه شرم الشیخ اشاره می کنند که رسیدن به این منطقه را بسیار سخت می کند.

بر این اساس، علاوه بر صحرای سینا که مانعی طبیعی در برابر این منطقه محسوب می شود، رسیدن به شرم الشیخ عبور از ایستهای بازرسی و مراکز امنیتی پر تعدادی را می طلبد. اما ترکیب ساکنان این منطقه شامل بادیه نشینان مصری و کارگرانی می شود که در تفریحگاهها، هتلها و مراکز سیاحتی مشغول به فعالیت هستند. اسامی و جزئیات فعالیت تمامی ساکنان و کارگران نیز در اختیار دستگاههای امنیتی رژیم مبارک است.

آمارها نشان می دهد بیشترین گردشگران خارجی که شرم الشیخ را به عنوان مرکز تفریح خود انتخاب می کنند اتباع اسرائیلی و روسی هستند.

گفته می شود برخی از مردم مصر که از کشورهای مهم جهان اسلام محسوب می شود با سفر به شرم االشیخ و دیدن اوضاع بی بند و باری و فساد در این منطقه انگشت تعجب به دهان فرو برده و این سوال را از خود می پرسند که آیا این شهر واقعا جزو قلمرو مصر است؟!
نظرات بینندگان