arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۰۵۷
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۱ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴

ادامه ریزش‌ نرخ طلا در بلندمدت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نوسان‌های اخیر بازار جهانی طلا، آثاری متفاوت در این بازار برجای گذاشته است اما نوسان طلای جهانی در هفته‌ای که گذشت بسیار زیاد بود تا گمانه‌زنی‌های قیمتی بار دیگر اوج بگیرد. در چند روز گذشته، انس جهانی طلا با رشد محسوس از محدوده ١١٧٥ دلار توانست ١٢١٠ دلار را پشت سر بگذارد و دوباره به مدار نزول ورقم‌های قبلی برگردد.

از منظر بنیادی، انس جهانی طلا، در روزهای گذشته هم مستعد ریزش بود و هم مستعد رشد. به صورت خلاصه، کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا بعد از بحران‌های مالی به وجود آمده در سال‌های قبل سیاست‌های انبساطی پولی را در آمریکا اجرا کرده است؛ این سیاست‌ها باعث رونق اقتصادی در آمریکا شدند که به نظر می‌آید اکنون زمان پایان دادن تمام بندهای این سیاست‌هاست. یکی از این بند‌ها کاهش نرخ بهره به محدوده صفر‌درصد بوده است که باید در ماه‌های آینده  ملغی شود.

اطلاعات اقتصادی تأثیرگذار کدامند؟
افزایش نرخ بهره توسط آمریکا می‌تواند قیمت انس را در بلندمدت به صورت اساسی به سمت پایین سوق دهد. درحال حاضر کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا هیچ عجله‌ای برای افزایش نرخ‌های بهره ندارد، اما ماه‌های پایانی ‌سال ٢٠١٥ احتمالا زمان مناسبی برای افزایش آن است. هرچه گزارش‌های منتشره از اقتصاد آمریکا مثبت و امیدوارانه باشد این احتمال بیشتر است که این زمان سریع‌تر رخ دهد. در روزهای گذشته آمارهای اقتصادی منتشر شده هم به نعل زده‌اند و هم به میخ. برخی حاکی از مثبت بودن شرایط اقتصادی و برخی دیگر نیز حاکی از منفی بودن آن بوده‌اند. دلیل نوسان انس هم همین موضوع بوده است.

البته عمده این نوسانات همانند برگشت از محدوده ١١٧٥ دلار دلایل تکنیکالی خاص خود را دارد و به عبارتی در این روزها داده‌های تکنیکالی مستدل‌تر از داده‌های بنیادی در تحلیل این فلز رنگین عمل می‌کنند، اما دلایل بنیادی این نوسانات را می توان در گزارش  تولید ناخالص داخلی(GDP) فصلی آمریکا جست‌وجو کرد که نسبت به پیش‌بینی‌ها رقمی ناامید‌کننده  داشته است.

همان‌گونه که در تصویر نیز مشخص است GDP فصلی آمریکا در فصلی که گذشت بر خلاف سه فصل قبل‌تر خود بسیار ناامید‌کننده بود؛ درحالی‌که پیش‌بینی می‌شد رشد اقتصادی یک‌‌درصدی در فصل گذشته صورت گیرد نهایتا ٠,٢درصد آن محقق شد این درحالی است که میانگین رشد فصلی ٥‌سال گذشته حدودا ٢.٣درصد بوده است.

البته بخش عمده‌ای از این فصل در زمستان است طبیعی است که با توجه به وضع بد آب و هوا انتظار رشد اقتصادی زیادی نباید داشت. البته این موضوع در پیش‌بینی نیز دیده شده بود چرا که در پیش‌بینی GDP این فصل رقم یک‌درصد عنوان شده است. میانگین رشد GDP در٥ زمستان گذشته حدودا ٢درصد بوده است که نشان می‌دهد این آمار بد به سرد بودن هوا ارتباط زیادی ندارد. دلیل دیگر این آمار ضعیف را می‌توان به کاهش قیمت نفت در فصل گذشته مرتبط دانست چرا که موجب کاهش تولیدات نفت و اخراج کارمندان نفتی شده است. اما این کاهش GDP به خودی خود نشان می‌دهد که هنوز هم زمان مناسبی برای بالا بردن نرخ بهره‌ها نیست. البته فدرال رزرو به بهبود اقتصادی در سه ماهه دوم ٢٠١٥ ابراز خوشبینی کرده است که این موضوع خود یک سیگنال برای افزایش نرخ  بهره است.

اقتصاد آمریکا رو به بهبود
از طرفی آمار مدعیان بیکاری در هفته آخر منتهی به ماه آوریل نیز مناسب بوده و کمتر از پیش‌بینی بوده است. این موضوع نشان می‌دهد وضع اقتصاد آمریکا آن قدر‌ها هم بد نیست. نکته بسیار مهم این است که ثبات شرایط اقتصادی برای افزایش نرخ بهره با تورم و بیکاری سنجیده می‌شود و اهمیت GDP در مرحله بعدی قرار دارد.

در هفته گذشته آمار مدعیان بیکاری آمریکا ٢٦٢‌هزار نفر عنوان شده که نسبت به پیش‌بینی ٢٩٠‌هزار نفری کمتر است. در تصویر زیر همان‌گونه که مشاهده این رقم بسیار پایین است و کمترین رقم در ١٥‌سال گذشته هست. طبیعی است که چنین شرایطی حکایت از بهبود وضع اقتصادی آمریکا دارد. در مجموع در هفته گذشته طلا میل به ریزش از خود نشان داد که با انتشار آمارهای یادشده طبیعی هم خواهد بود. با این تفسیر به روایتی ساده می‌توان گفت که در ماه‌های آتی داده‌های فاندامنتالی نیز ادامه ریزش این فلز زرد را نشان می‌دهند.

منبع: شهروند
نظرات بینندگان