arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۰۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۲ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴

رکورد صادرات نفت ايران شکسته شد

با وجود پابرجا ماندن تحريم‌هاي بين‌المللي، ايران با صادرات ۷ ميليون بشکه نفت در حالي يک رکورد جديد ثبت کرده که گزارش‌ها از افزايش ۵۰۰ هزار بشکه‌اي حجم صادرات نفت در طول يک ماه گذشته تاکنون حکايت دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 با وجود پابرجا ماندن تحريم‌هاي بين‌المللي، ايران با صادرات ۷ ميليون بشکه نفت در حالي يک رکورد جديد ثبت کرده که گزارش‌ها از افزايش ۵۰۰ هزار بشکه‌اي حجم صادرات نفت در طول يک ماه گذشته تاکنون حکايت دارد.

مديريت امور بين‌الملل شرکت ملي نفت ايران اين روزها به محل رفت و آمد مشتريان و مديران پالايشگاه‌هاي نفت در نقاط مختلف جهان تبديل شده به طوري‌که در طول چند روز گذشته مذاکرات جديدي با مسئولان چند پالايشگاه مهم نفت جهان انجام گرفته است.

بر اين اساس پس از آغاز مذاکرات فروش نفت ايران به آفريقاي جنوبي، چند پالايشگاه نفت از هند، پاکستان، سريلانکا، چين و برخي از کشورهاي اروپايي هم مشتري طلاي سياه صادراتي ايران شده اند.

سيد محسن قمصري مدير امور بين‌الملل شرکت ملي نفت ايران هم با اشاره به آغاز مذاکرات نفتي ايران و آفريقاي جنوبي از فروش فرآورده نفتي، گاز، نفت خام، محصولات پتروشيمي به عنوان محور مذاکرات دو جانبه ياد کرد و گفت: آفريقاي جنوبي خواستار دريافت نفت براي پالايشگاه اينجين است اما بندر اين کشور در اختيار شل بوده و آنها نمي توانند نفت را به آنجا ببرند.

همزمان با آغاز چانه زني‌ها براي افزايش فروش و صادرات و امضاي قراردادهاي جديد نفتي با پالايشگرهاي بزرگ نفتي جهان، رکورد صادرات نفت خام ايران پس از پيروزي انقلاب شکسته شده است.

سيدپيروز موسوي مديرعامل شرکت پايانه‌هاي نفتي با بيان اينکه ايران بهار سال جاري نخستين بار موفق به ثبت رکورد صادرات هفت ميليون بشکه نفت در يک روز و در سقف سهميه اوپک شده است، گفت: در طول چند هفته گذشته هشت پهلوگاه در پايانه نفتي خارگ به طور همزمان درگير شدند و پس از ١٠ سال امکان صادرات هفت ميليون بشکه در يک روز فراهم شد.

اين مقام مسئول با اعلام اينکه اين ميزان صادرات در سقف سهميه سازمان کشورهاي صادر کننده نفت (اوپک) صورت گفته است، تصريح کرد: پيش از اين در پايانه‌هاي ايران در خليج فارس رکورد ٦ ميليون بشکه صادرات نفت در روز را به جا گذاشته شده و اکنون اين رقم را ارتقا داده شده است.

از سوي ديگر در حالي يک رکورد جديد براي صادرات نفت خام ايران در طول يک روز به ثبت رسيده است که رسانه‌هاي بين‌المللي همچون رويترز از افزايش ضربتي توليد و صادرات نفت خام ايران در طول يک ماه گذشته تاکنون خبر مي‌دهند.

از اين رو حجم صادرات روزانه نفت ايران در ماه آوريل سال جاري ميلادي با ۵۰۰ هزار بشکه افزايش به يک ميليون و ۱۸۰ هزار بشکه در روز رسيده که ناشي از افزايش واردات هند است که يک ماه قبل از آوريل از ايران نفت نخريده بود.

افزايش صادرات ايران به ژاپن و هند باعث افزايش صادرات نفت ايران در ماه آوريل شده؛ اگرچه واردات چين از تهران در اين ماه قدري کاهش يافته است.

در همين حال، بيژن زنگنه وزير نفت ايران از افزايش دو برابري حجم صادرات نفت ايران در طول چند ماه و در صورت لغو کامل تحريم‌ها خبر داد و گفت: اقدامات بازرگاني، عملياتي و مديريتي براي افزايش ضربتي توليد و صادرات نفت در سطح وزارت نفت و شرکت‌هاي تابع شرکت ملي نفت ايران انجام شده است.
منبع: مهر
نظرات بینندگان