arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۰۸۰
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۲ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴

کاهش دستوری نرخ سود، هیاهو برای هیچ!

عضو هیات رییسه خانه صنعت و معدن ایران معتقد است تا زمانی که منابعی برای پرداخت تسهیلات به بخش تولید در بانک ها نباشد، کاهش نرخ سود تسهیلات به این شکل تنها هیاهو برای هیچ و شعار است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو هیات رییسه خانه صنعت و معدن ایران معتقد است تا زمانی که منابعی برای پرداخت تسهیلات به بخش تولید در بانک ها نباشد، کاهش نرخ سود تسهیلات به این شکل تنها هیاهو برای هیچ و شعار است.

بیژن پناهی زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بانک های دولتی در حال حاضر منابعی برای پرداخت به بخش تولید ندارند، گفت: پایین آمدن نرخ سود در این شرایط کمکی به حال بخش تولید نمی کند و تنها سبب می شود که پول ما از سمت بانک های دولتی به سوی موسسات مالی و اعتباری مجاز یا غیر مجاز روانه شود.

وی با بیان اینکه به این شکل گره ای از کار تولیدکنندگان و سرمایه گذاران باز نمی شود، اظهار کرد: دولت باید بدهی خود را به بانک ها پرداخت کند و سرمایه آن ها را افزایش دهد تا منابع لازم را برای اعطای تسهیلات به بخش تولید داشته باشند.

رییس خانه صنعت و معدن استان خوزستان با بیان اینکه کاهش چهار درصدی نرخ سود عملا تاثیری در عملکرد تولید نخواهد داشت، ادامه داد: میزان بهره در کشورهای پیشرفته دنیا بین چهار تا پنج درصد است و به این ترتیب اگر نرخ سود در ایران از 28 به 24 درصد هم برسد تفاوتی به حال تولیدکننده نمی‌کند، چراکه همچنان قیمت تمام شده تولید کالا در ایران بالاست و توان رقابت با تولیدکنندگان خارجی را ندارند.

پناهی زاده با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین طلب بانک ها از دولت و نهادهای دولتی است، گفت: بنابراین منابعی در بانک ها برای پرداخت وجود ندارد، هرچند که ممکن است عده ای با رانت موفق به دریافت تسهیلات بانکی شوند اما صنایع کوچک و متوسط ما که بیشترین سهم را از اقتصاد کشور دارند از تسهیلات بانکی بی نصیب هستند.

وی افزود: از سوی دیگر به دلیل عدم نظارت درست بانک مرکزی ارزش پول کشور به یک سوم رسیده است و در این شرایط تولیدکننده نمی تواند حتی برای سال آینده خود برنامه ریزی کند، چون برنامه درستی از قیمت دلار ندارد و نمی داند که در آینده نزدیک نیز چه خواهد شد.

عضو هیات رییسه خانه صنعت و معدن ایران همچنین موسسات مالی و اعتباری را خطرناک ترین عنصر در اقتصاد کشور دانست و گفت: این موسسات نقش و جایگاهشان در اقتصاد مشخص نیست و در عین حال سرمایه های مردمی را نیز از سوی بانک های دولتی به سمت خود کشانده اند.

پناهی زاده ادامه داد: باید از ابتدا در شکل گیری این موسسات دقت می کردیم و حالا که نظارت و کار خود را به درستی انجام نداده ایم، به مردم می گوییم که در این موسسات سرمایه گذاری نکنند. در حالی که بانک مرکزی باید نظارت مدنی خود را انجام دهد.

وی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات با سودهای زیاد توسط این موسسات مشکل ایجاد می‌کند، گفت: این موسسات به همین دلیل خودشان ایجاد کننده تورم هستند و به آن دامن می زنند.

عضو هیات رییسه خانه صنعت و معدن ایران کاهش نرخ سود را به این شکل و در شرایط فعلی راه حل مناسبی ندانست و اظهار کرد: البته ممکن است از لحاظ روانی مقداری تاثیرگذار باشد اما در کل بدون پول نمی توان کاری کرد و تا زمانی که منابعی برای تسهیلات نباشد، این گونه موضوعات هیاهو برای هیچ و تنها در حد شعار است.
نظرات بینندگان