arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۴ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴

انسان ها عامل افزایش زلزله هستند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نقشه های جدید نشان می دهند انسان ها در بالا بردن خطر وقوع زلزله نقش دارند.
 
برای استخراج گاز مقدار زیادی آب با فشار زیاد به داخل زمین تزریق شده و موجب بیرون آمدن گاز از چاه ها می شود. این فرآیند fracking نام دارد. گزارش ها از تاثیر آب های تزریق شده به چاه ها در این زمینه خبر می دهند. پیش از این، دخالت های انسان به عنوان عاملی برای وقوع زلزله شناخته نشده و گزارشی در این زمینه موجود نبود.
 
مارک پترسون، رییس پروژه خطر لرزه ای در موسسه زمین شناسی آمریکا می گوید: «به نظر ما، خطرات نشان داده شده در نقشه ها، در وهله اول ناشی از دفع فاضلاب به چاه های عمیق جهت استخراج نفت و گاز است».

انسان ها عامل افزایش زلزله هستند!

در چند سال گذشته و به علت بالا رفتن قیمت نفت در یک مقطع چند ساله، کمپانی های نفتی مشتاق شدند که از طریق تزریق فاضلاب به چاه ها، به استخراج لایه های نفتی و گازی خوابیده در این مناطق بپردازند. با استفاده از روش fracking، در هنگام استخراج، میزان آب زیادتری از روش های سنتی حفاری شده و بیرون کشیده می شود. در حال حاضر، روشی جهت ذخیره و نگهداری این حجم عظیم آب وجود ندارد و حفاران این آب را دوباره به زیرِ زمین (جایی پایین تر از آب های زیر زمینی) می فرستند که برخی اوقات منجر به وقوع زمین لرزه می شود.
 
برای مثال در آمار های رسمی کشور آمریکا نشان می دهد که کمپانی های نفتی بیش از ۱.۱ میلیارد بشکه فاضلاب در سال ۲۰۱۳ به زمین تزریق کرده اند و یک سال پس از آن، تعداد زمین لرزه های بیش از ۳ ریشتر افزایش یافته است و اکثر آن ها اطراف حلقه های چاه تزریق پساب رخ داده اند. اکنون، نرخ زمین لرزه ایالت اوکلاهاما حدود ۶۰۰ برابر بیشتر از زمان قبل از تزریق آب به چاه ها می باشد.
 
هر چند عمل fracking موجب زمین لرزه می شود اما اکثر این رخدادها قدرتی کمتر از ۴ ریشتر دارند. انفجارهای معدنی و نیروگاه های انرژی گرمایی زمین نیز به عنوان وجوهی دیگر از دخالت انسانی موثر در وقوع زمین لرزه مطرح اند.

منبع: مهر
نظرات بینندگان