arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۰۹۲
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۴ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴

جزئيات پيمان پولي ايران و ترکيه

رييس شوراي مشترک بازرگاني ايران و ترکيه جزئيات برقراري پيمان پولي دو جانبه بين ايران و ترکيه را اعلام کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 رييس شوراي مشترک بازرگاني ايران و ترکيه جزئيات برقراري پيمان پولي دو جانبه بين ايران و ترکيه را اعلام کرد.

سيد جلال ابراهيمي گفت: موضوع ايجاد پيمان پولي دو جانبه بين ايران و ترکيه در نشست روساي جمهور و هيات‌هاي بازرگاني دو کشور به منظور ايجاد تسهيلات براي صادرکنندگان و واردکنندگان مطرح شد.

وي افزود: در اين نشست دو راه براي اين کار پيشنهاد شد؛ يک راه اينکه کالايي را با کالاي ديگر مبادله کنيم، يعني کالايي را صادر کنيم و در مقابل کالاي هم ريال يا هم لير آن را وارد کنيم و دومين راه نيز استفاده از پول ملي دو کشور بود.

رييس شوراي مشترک بازرگاني ايران و ترکيه يادآور شد: اين اقدام پيش از اين با چين عملياتي شده بود که البته بخشي از آن اجرايي شد ولي در مورد ترکيه نيز قرار بر اين شده روابط تجاري‌مان از طريق پول ملي انجام شود؛ به اين معني که برابري ريال در مقابل دلار يا يورو و همچنين برابري لير درمقابل دلار و يورو انجام شود.

ابراهيمي همچنين عنوان کرد که با اين روش مبادلات تجاري بين دو کشور راحت‌تر صورت مي‌گيرد و بانک‌هاي مرکزي دو کشور به عنوان پشتوانه، تضمين‌هاي اجرايي اعتباري و برابري آن را بر عهده خواهند داشت.

وي ادامه داد: با توجه به پايين آمدن ارزش لير در مقابل دلار و يورو که باعث شده ارزش پول ملي ترکيه افت کند اکنون ترکيه دنبال اين اتفاق است که از پول ملي خود در مبادلات تجاري‌اش استفاده کند.

ابراهيمي زمان اجرايي شدن اين پيمان پولي گفت: اين پيمان‌ پيش از اين بين شوراي راهبردي مشترک اقتصادي ايران و ترکيه بسته شده است و روساي جمهور و وزاري مسئول دو کشور به توافقات قبلي رسيده بودند و اکنون قرار است اين پيمان اعمال شود.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان