arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۱۰۶
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۵ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴

استفاده عربستان از بمب خوشه ای در یمن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سازمان دیده بان حقوق بشر امروز (یکشنبه) اعلام کرد که عربستان در تجاوز خود به خاک یمن از بمب های خوشه ای آمریکایی در نزدیکی مناطق مسکونی استفاده کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیده بان حقوق بشر طی بیانیه ای اعلام کرد که تصاویر، ویدیو ها و دیگر اسناد جمع آوری شده نشان می دهند که در تجاوز هوایی عربستان به استان صنعا در یمن از مهمات خوشه ای آمریکا استفاده شده است.

این نهاد بین المللی اضافه کرد که تحلیل تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که این بمب ها به اراضی کشاورزی واقع در 600 متری مناطق مسکونی و پر جمعیت اصابت کرده اند و به همین دلیل جان غیرنظامیان به خطر افتاده است.

استفاده از بمب های خوشه ای در سال 2008 و امضای پیمانی با همین موضوع توسط 116 کشور ممنوع شد، اما عربستان، هم پیمانانش و آمریکا هیچ یک این کنوانسیون را امضا نکرده اند.

دیده بان حقوق بشر افزود: عربستان سعودی، دیگر کشورهای عضو ائتلافش و البته تامین کننده مهمات خوشه ای یعنی آمریکا، معیار جهانی مبنی بر ممنوعیت استفاده از بمب های خوشه ای را که تهدیدی بلندمدت برای غیرنظامیان است زیر پا گذاشته و نادیده گرفته اند.

این نهاد اعلام کرد که ظاهرا مهمات استفاده شده در یمن از نوع CBU-105 Sensor Fuzed ساخت شرکت تکسترون سیستمز هستند که آمریکا طی سال های اخیر در اختیار عربستان و امارات قرار داده است.

هر بمب خوشه ای حاوی دهها بمب دیگر است که گاهی عمل نمی کنند و عملا به مین های ضد نفری تبدیل می شود که ممکن است تا سال های متمادی همچنان قربانی بگیرند.

بر اساس کنوانسیون منع استفاده از بمب های خوشه ای، استفاده از این سلاح ممنوع است اما واشنگتن با ادعای این که ضریب عمل نکردن آن کم تر از یک درصد است همچنان به استفاده و صدور این سلاح مرگبار ادامه می دهد.

دیده بان حقوق بشر در بیانیه اش خواستار تبعیت آمریکا از کنوانسیون منع استفاده از بمب های خوشه ای و توقف صدور آن به دیگر کشورها شد.

عربستان و هم پیمانانش با حمایت آمریکا به بهانه حمایت از عبدربه منصور هادی رییس جمهوری سابق و فراری یمن، از اوایل فروردین ماه تجاوز نظامی خود را به خاک این کشور آغاز کرد و تاکنون علاوه بر نابودی زیرساخت ها، صدها غیرنظامی را به خاک و خون کشیده اند.
نظرات بینندگان