arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۸ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴

گرد و غبار در راه تهران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت:با فرا رسیدن فصل گرما و کاهش رطوبت خاک و پوشش گیاهی طبیعی و وزش بادهای موسمی احتمال آغاز پدیده گرد و غبار در استان تهران بویژه پایتخت دور از ذهن نیست.

به گزارش تسنیم، قاسم حقانی از اجرای عملیات بیابان زدائی در سطح ۲ هزار هکتار از اراضی بیابانی استان تهران خبر داد و افزود : استان تهران با دارا بودن حدود ۱۰۵ هزار هکتار اراضی بیابانی یکی از استان‌های بیابانی کشور محسوب می شود که این اراضی در شهرستان های ملارد ، ورامین ، ری و پاکدشت واقع شده اند.

سرپرست معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران خاطر نشان کرد: برای بیابان زدائی و مهار پدیده گردو غبار در سال جاری، ۲ هزار هکتار از عرصه های بیابانی شهرستان‌های ملارد و ورامین با اعتباری معادل ۶۰ میلیارد ریال تحت عملیات بیابان زدائی قرار می گیرد که امیدواریم با تحقق اعتبارات لازم اقدامات اجرائی انجام شود .

وی گفت: تاکنون حدود ۱۹ هزار هکتار از عرصه های بیابانی استان در قالب عملیات بیولوژیکی شامل نهالکاری ، بوته کاری و بذرکاری کنترل شده که این اقدامات علاوه بر مقابله با بیابان زائی و احیای مناطق بیابانی باعث پیشگیری و مهار بخشی از پدیده گرد و غبار شده است .

وی اضافه کرد : به منظور سرعت بخشیدن به عملیات بیابان زدائی سعی شده از مشارکت مردم استفاده شود که در این ارتباط پروژه بین المللی تعمیم ترسیب کربن در مساحتی معادل ۷۰ هزار هکتار در شهرستان ملارد در حال اجراست .

گرد و غبار تهران را تحدید می کند

حقانی پدیده گرد و غبار را تهدید جدی زیست محیطی برای استان تهران دانست و تصریح کرد : پدیده گرد و غبار و ریزگردها که کشور تحت تاثیر آن قرار دارد دارای دو منشاء داخلی و خارجی است که در بخش خارجی کارگروه ملی مقابله با پدیده گرد و غباراقدامات لازم را پیگیری می کند اما در ارتباط با بخش داخلی نیازمند قداماتی است که در این خصوص همراهی و همکاری دستگاه های ذیربط را می طلبد .

این مقام مسئول تاکید کرد : با فرا رسیدن فصل گرما و کاهش رطوبت خاک و پوشش گیاهی طبیعی و وزش بادهای موسمی احتمال آغاز پدیده گرد و غبار در استان تهران بویژه پایتخت دور از ذهن نیست.

وی در پایان گفت: از تمامی مسئولان و دست اندرکاران درخواست می شود امکانات و اعتبارات لازم را در اختیاردستگاه‌های اجرائی مسئول نظیر منابع طبیعی قرار دهند تا اقدامات موثر و پیشگیرانه در سطح گسترده تری به مرحله اجرا درآید .
نظرات بینندگان