arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۱۵۰
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۰ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴

ادعاهای مونیز درباره برنامه هسته‌ای ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر انرژی آمریکا ادعاهای خودش رادر ارتباط با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پایگاه‌های نظامی ایران مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا در نشستی که به میزبانی روزنامه کریستین ساینس مانیتور در واشنگتن برگزار شد، درباره روند بازرسی و راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران، ادعا کرد: بازرسان آژانس به هر جایی از تاسیسات ایران که زمینه‌ای برای تردید وجود دارد شامل پایگاه‌های نظامی دسترسی خواهند داشت. پروسه‌ای که هیچ کشوری نمی‌تواند مانع آن شود.

این در حالی است که علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به این‌که «غربی‌ها روایت خودشان را از مذاکرات هسته‌ای دارند» گفته است: آن‌ها بگویند که می‌توانند از تاسیسات نظامی ما هم بازدید کنند، در حالی که چنین چیزی وجود نداشته است بلکه ما پروتکل الحاقی را عمل خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری دیلی بیست، وزیر انرژی آمریکا هم‌چنین مدعی شد: هم‌چنین غنی‌سازی و تحقیق و توسعه غنی‌سازی در تاسیسات فردو که یک سایت هسته‌ای کلیدی در ایران محسوب می‌شود متوقف خواهد شد و می‌توان گفت زمانی که این توافق کامل شود فردو تعطیل خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در این زمینه نیز تاکید کرده است: خطوط قرمزی که تعیین شده، این است که ما باید حق غنی سازی اورانیوم را داشته باشیم ، راکتور آب سنگین اراک ماهیتش را حفظ کند ، تحقیق و توسعه باید بماند و نشاط آن برقرار باشد ، ما کشوری استثنائی نباشیم در امر بازرسی ها و دسترسی ها و به صورت استثنائی با ما برخورد نکنند.

مونیز معتقد است: برآورد بازه زمانی یک ساله برای گریز هسته‌ای ایران بر اساس محاسبات ما و نه محاسبات آن‌ها (ایران) بوده است. ما درباره این که چطور این محاسبات صورت گرفته است با آن‌ها صحبت کرده‌ایم اما محاسبات‌مان را با آن‌ها انجام ندادیم. بنابراین محاسبات ما درست بوده و بر اساس تعریف قدیمی بازه گریز هسته‌ای دستیابی به یک سلاح نبوده بلکه در خصوص زمان مورد نیاز برای دستیابی به مواد کافی ساخت یک سلاح است.

این در حالی است که پیش از این صالحی پاسخ این اظهارات را داده و گفته است: پس روایت ما از اینکه ما برنده این مذاکرات هستیم ، یکی تثبیت حقوق مان هست. آن‌ها با داشتن قدرت رسانه‌ای ، به گونه ای در افکار عمومی جهان جا انداخته بودند که گویی ما به دنبال سلاح می‌رویم ، این را جا انداخته بودند حالا هر چقدر هم که ما فریاد می زدیم که با فتوایی که مقام معظم رهبری دادند و درجنگ تحمیلی عراق علیه ایران هم نشان داده بودیم ، ما هرگونه سلاح کشتار جمعی ، اعم از هسته ای ،شیمیایی و بیولوژیکی را ، چه تولید ، چه انباشت و به کارگیری و ذخیره آن را حرام می دانیم ، اما آن ها حرف خود را می زنند ، پس در دنیا این گونه جا انداخته بودند که ما به دنبال اغراض غیرصلح آمیز هستیم.

وزیر انرژی آمریکا که رابطه خوبی با نمایندگان کنگره دارد در ادامه گفت: در نشست‌هایی که با اعضای کنگره داشته‌ام به این نتیجه رسیدم که برخی از آن‌ها در خصوص توافق با ایران تردید دارند اما برخی دیگر آماده‌اند تا این توافق را مورد ارزیابی قرار دهند. با مشخص شدن ابعاد فنی و این‌که راه‌های دستیابی ایران به ظرفیت ساخت سلاح هسته‌ای محدود می‌شود نه تنها نمایندگان کنگره بلکه بسیاری دیگر از افراد از پارامترهایی که ما تعیین کرده‌ایم شگفت‌زده شدند.

وزیر انرژی آمریکا هم‌چنین اظهار کرد: ایران باید در خصوص ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای‌اش در گذشته برای آژانس شفاف‌سازی کند و این مساله باید بخشی از توافق هسته‌ای نهایی ایران و گروه 1+5 باشد.

این در حالی است که رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در این زمینه نیز گفته است: از دید آن‌ها ، آن‌ها اساس و فرض را بر این گذاشته بودند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال اغراض غیرصلح آمیز می‌رود و نیت ساخت سلاح هسته ای را دارد ، آن‌ها به افکار عمومی خود این طوری اعلام کردند که ما راه‌هایی را که منتهی به ساخت سلاح هسته ای می شد، به گونه ای ناهموار کردیم که چنانچه ایران اگر خواست به سمت سلاح هسته ای برود، حداقل یک سال طول بکشد و این هم روایت آنان از برد در مذاکرات هسته‌ای است.
نظرات بینندگان