arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۷ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴

طرح مردمی حل‌بحران سوریه در انتظار موافقت اسد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک گروه به نام «المبادرة الشعبیة العربیة» طرح چند بندی را برای حل بحران سوریه در نظر دارد که قرار است پس از موافقت رئیس جمهور سوریه، طرح مزبور در اتحادیه عرب نیز طرح شود.

به گزارش فارس، یک هیئت از گروه موسوم به «المبادرة الشعبیة العربیة» (طرح مردمی عربی) قصد دارد طی روزهای آتی وارد دمشق شود و با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه دیدار کند.

وبگاه خبری «العاجل» خبر داد که این هیئت قصد دارد بشار اسد را در جریان طرح دفتر اجرایی این گروه قرار دارد؛ طرحی که برای حل بحران چهار ساله سوریه در نظر گرفته شده است.

«علا ابو زید» عضو دفتر اجرایی این گروه تأکید کرد که این طرح، مردمی است و «با دمشق نیز هماهنگی صورت گرفته است... ولی تا کنون زمان قطعی مشخص نشده است».

وی درباره اینکه آیا این طرح به معارضان داخلی و خارج‌نشین ارائه خواهد شد یا خیر، گفت: «دیدار با معارضان در گرو موضع بشار اسد در قبال این طرح است».

ابوزید ادامه داد: ولی این مسئله بدین معنا نیست که هیئت اجازه ندارد یا هیچ طرفی از معارضان دیدار کند؛ زیرا این حق مسلم هیئت است».

بندهای این طرح شامل توقف هر گونه اقدام مسلحانه، گفت‌وگو ملی سوری میان طیف‌های سیاسی داخلی و دولت، تأکید بر استقلال و صلح سوریه و آزادی همه زندانیان سیاسی است.

وی همچنین تصریح کرد که اگر بشار اسد با این طرح موافقت کند، در اتحادیه عرب نیز مطرح خواهد شد.

ابو زید در پایان درباره حملات تبلیغاتی غربی-عربی علیه سوریه تأکید کرد که این حمله مستقیما به ائتلاف صهیونیستی-آمریکایی مربوط است، ولی «پس از اینکه سوریه موفق شد توطئه بین‌المللی را خنثی کند که آمریکا و رژیم صهیونیستی و جیره‌خوارن آنها مانند ترکیه، عربستان و قطر وظیفه سرپرستی آن را بر عهده داشتند، این ائتلاف نیز محکوم به شکست شد».
نظرات بینندگان