arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۳۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۲۲ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴

دیپلمات آمریکایی: لغو تحریم‌ها ایران را به بازار بین‌المللی باز می‌گرداند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه اقتصادی 'ال اکونومیستا' اسپانیا در مقاله ای به قلم 'خورخه دزکایار' سفیر سابق اسپانیا در آمریکا نوشت که با لغو تحریمها علیه ایران، این کشور به بازارهای تجاری باز می گردد.

به گزارش ایرنا، ال اکونومیستا ادامه داد: این روزها مذاکرات بین ایران و گروه 5+1، برای نوشتن نکات ریز توافق اولیه به دست آمده در روز 2 آوریل ادامه دارد.

این دیپلمات آمریکایی با بیان اینکه موفقیت در این توافق، موجب جلوگیری از یک مسابقه خطرناک تسلیحاتی در خاورمیانه خواهد شد،نوشت: توافق همچنین به معنی بازگشت ایران به بازارهای گاز و نفت افزون بر سیستم بین المللی (سوییفت ، بانک ها ، بیمه ها و غیره ) است و طرح سوال درمورد اثرات این بازگشت ، جایز است.

رسانه اسپانیایی در ادامه با اشاره به مطلب سفیر سابق اسپانیا در آمریکا مبنی بر اینکه با اعمال تحریم ها، تولیدات نفتی ایران از 5/2 میلیون بشکه روزانه به 4/1 میلیون بشکه در روز کاهش یافت، به نقل از 'بیژن نامدار زنگنه' وزیر نفت ایران،نوشت:ایران می تواند بعد از لغو تحریم ها سطح تولید قبلی خود را فقط در سه ماه باز پس گیرد و به نقل از مقام های دیگر، ایران در زمان کوتاهی می تواند به تولید 4 میلیون بشکه نفت در روز برسد .

این مطلب می افزاید: این اظهارات با توجه به مازاد تولیدی نفت در بازار ، قیمت های پایین و لزوم سرمایه گذاری های شدید در زیرساخت ها و فن آوری به نظر کمی خوش بینانه می رسند .علاوه بر این، زمان آن بسیار مساعد نیست زیرا گزارش گلدمن ساکس (شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکا ) پروژه های انرژی که در حال حاضر در لبه بام قرار دارند را یک تریلیون دلار برآورد کرده است.

'لغو تحریم ها ، دستیابی قرارداد های جدید و به کارگرفتن چاه های نفت در ایران نیاز به زمان دارد و در بهترین پیش بینی تا پایان سال 2016 طول خواهد کشید هرچند که اعلام توافق اولیه باعث کاهش پنج درصدی نفت خام در لندن شده و به احتمال زیاد ، ورود تولید نفت ایران به بازارها ، سیر نزولی قیمت ها را تقویت خواهد کرد؛ درست موردی که برای اروپایی که همیشه کمبود انرژی دارند ، بد هم نیست .

نویسنده این مطلب همچنین افزود:در حال حاضر ممکن است تنش ها با عربستان سعودی به وجود بیایند زیرا سیاست های نفتی این کشور ، به تهران زیان وارد کرده و نشانه ای از تغییر دیده نمی شود. ریاض ترجیح می دهد که سودهای خود در کوتاه مدت را قربانی کند اما در ازای آن ، سهم بازار در دراز مدت را تضمین کند و می تواند این کار را انجام دهد زیرا 750 میلیارد دلار پول را برای آن ذخیره دارد .

به نوشته این روزنامه ، تولید نفتی عربستان از 7/9 میلیون بشکه نفت روزانه در دومین شش ماهه سال 2014 به 10 میلیون بشکه روزانه در نخستین ماه های سال جاری افزایش یافته و این کشور در سرمایه گذاری های خود بین 5 تا 10 درصد رشد داشته است .

'انتظار می رود که تنش ها بین ریاض و تهران نه تنها به دلیل نفت بلکه به خاطر مسائل منطقه ای دیگر افزایش یابد و این درحالی است که شرکت های بزرگ بخش نفتی در حال آماده کردن خود برای زمان ورود به ایران هستند .'

در بخش دیگری از مطلب سفیر سابق آمریکا در مادرید در نشریه اسپانیایی آمده است: 'ایران در بخش استخراج گاز ، فقط پس از آمریکا و روسیه با 160 میلیون متر مکعب (30 درصد مصرف اروپا ) در جایگاه سوم تولید جهانی قرار دارد و این امر ، ایران را به یک جایگزین خوب گاز روسیه در آینده تبدیل می کند بخصوص وقتی که خود کمیسیون اروپا اذعان کرده که روابط با کرملین به دلیل کریمه و اوکراین ، تیره می باشد.'

ال اکونومیستا نوشت :برای اینکه ایران بتواند گاز خود را تا اروپا انتقال دهد ، تهران قبل از آن باید تولید کنونی خود را که درحال حاضر به دلایلی از جمله مصرف بالای داخلی پایین است،افزایش دهد و به ایجاد زیرساخت های گران قیمت برای انتقال گاز از میدان های خود تا اتصالات کنونی که از خاک ترکیه ، عراق ، ارمنستان و گرجستان و سپس دریای سیا می گذرد ، بپردازد، البته بعید نیست که روسیه همه مشکلات ممکن را بر سر راه ایران بگذارد.

به گفته این دیپلمات آمریکایی، به نظر می رسد ترکیه رقیب سنی ایران و دومین بازار برای روسیه نیز در این راه کمک زیادی نخواهد کرد و وقتی که همه این مشکلات پشت سر گذاشته شوند ، اروپایی ها باید با دیگر خریداران نظیر چین که به تازگی اعلام کرده به ساخت یک خط لوله گازی برای انتقال گاز از ایران به پاکستان خواهد پرداخت، بر سر قراردادها به رقابت بپردازند.

'بر اساس تمامی این دلایل ، واقع بینانه نیست که فکر کنیم که گاز ایران حداقل در کمتر از پنج سال به اروپا خواهد رسید.'

ال اکونومیستا ادامه داد :اما قبل از آن باید توافق نهایی را که مهلت آن در روز 30 ژوئن به پایان می رسد، تضمین کنیم و این امر به دلیل اختلافاتی که هنوز بین طرفین وجود دارد و همچنین به این خاطر که افرادی در هر دو طرف هستند که پافشاری می کنند تا مانعی بر سر راه مذاکره کنندگان بگذارند ، دشوار است .

روزنامه اسپانیایی در پایان یادآور شد :اسپانیا یک وارد کننده مهم انرژی ایران بوده و 14 درصد مصرف نفتی خود را از این کشور تامین می کرد و اکنون باید گوش به زنگ باشد تا که از فرصتی که ممکن است با پایان تحریم ها پیش آید ، استفاده کند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان