arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴

احمدی‌نژادی‌ها در استان‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس‌جمهوری صبح دیروز در سی‌ویکمین آیین بزرگداشت مقام معلم گفت: «ما باید علم را جهانی بیاموزیم حتی در مهارت‌ها باید از دنیا بیاموزیم، ولی پرورش و اخلاق را با آموزش‌های دینی، اسلامی و فرهنگ ایرانی بیاموزیم.»به گزارش «ایرنا» او افزود: «معلمان ممکن است مشکلات معیشتی داشته باشند و تلاش دولت به‌عنوان شاگردان آنان این است که در حد توان کمک کند، البته ما حق اعتراض را برای تمام اقشار و اصناف محفوظ دانسته و به رسمیت می‌شناسیم».

رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه به راه‌پیمایی امسال کارگران اشاره کرد و گفت: «شما دیدید امسال برای اولین‌بار کارگران به خیابان‌ها آمدند و راه‌پیمایی کردند که این در گذشته سابقه نداشته است». او با اشاره به این راه‌پیمایی افزود: «با من مشورت کردند که گفتم بگذارید بیایند، ما باید تحمل کنیم». روحانی افزود: «من نسبت به معلمان نیز حق اعتراض را به رسمیت می‌شناسم، ما مشکلات آنان را می‌دانیم و البته آنان نیز مشکلات ما را می‌دانند».

باید هر چیز  را در سر جای خود ببینیم
رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه معلمان افتخار ما هستند و خواندن، نوشتن، فهم مسائل، راه تحقیق و درس اخلاق و دین را به ما آموختند، گفت: «ما باید هر چیز را در سر جای خود ببینیم، تعلیم و ترویج دین، بیان دین و ترویج اسلام به عهده همه معلمان در آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها است، حوزه‌ها هم که جای خود دارند، رسالتشان فهم و تبیین بهتر دین است اما نمی‌شود به هر کسی گفت تو مجتهدی و اجتهاد کن، در آن صورت سنگ روی سنگ بند نمی‌شود».

روحانی افزود: «نمی‌توان به قوه قهریه نظام که دستبند و کلت دارد گفت تو هم اجتهاد کن، هرکس وظیفه خود را باید انجام دهد، تقویت نظام و اسلام به این است که هر کسی کار خود را انجام دهد». او ادامه داد: «یکی از جاهایی که توقع داریم و باید درخواست کنیم و وظیفه معلمان بدانیم، موضوع پرورش اخلاق و تعلیم مسائل دینی است، لازم نیست در یک کلاس درس درباره خداشناسی وقت بگذاریم، همان معلم فیزیک، ریاضی، شیمی و سایر دروس با یک کلمه بجا می‌تواند اثری بیش از یک ساعت حرف‌زدن بگذارد».

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه هر کسی نفوذ بیشتر در دل جوان‌ها داشته باشد رسالت بیشتری هم دارد، تأکید کرد: «باید نور ایمان در دل بچه‌ها بنشانیم و باید فرزندان جامعه را عالم و متدین بار آوریم، اگر فرزندانمان، مولای ما علی‌ابن‌ابیطالب(ع) را بشناسند به‌طور طبیعی عاشق مولا می‌شوند و راه زندگی را از او می‌آموزند».«روحانی» ادامه داد: «اولین درس شهید مطهری گذشت بود، این را طلبه‌های حوزه بهتر درک می‌کنند، اگر در قم می‌ماند یک مرجع عالی‌قدر تقلید می‌شد اما شهید مطهری قم را رها کرد و به تهران آمد که این هجرت خود گذشت بود؛ برای اینکه بسیاری از مقامات و جایگاه ظاهری را رها کرد، چون احساس می‌کرد حضورش در دانشگاه تهران و در میان دانشجویان ضرورت دارد و لازم است دین را آموزش دهد». رئیس‌جمهوری با بیان اینکه سخنرانی‌ها و حضور در کلاس‌های درسی شهید مطهری بسیارمؤثر بود، گفت: «شهید مطهری هیچ‌گاه جلوی سؤال‌پرسیدن کسی را حتی اگر به تندی بود، نمی‌گرفت و با استدلال به آن سؤال پاسخ می‌داد».

همه معلمان باید معلم آموزشی و پرورشی باشند
رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه روز معلم برای همه ما روز خاطره است، گفت: «این روز برای همه ملت ایران روز افتخار است چون هر آنچه داریم از معلمان خود داریم».

روحانی با بیان اینکه همه مردم خاطرات بسیار شیرینی را از اولین کلاس درس و آشنایی با پدر علمی خود دارند، افزود: «بسیارمهم است که دانش‌آموز گوش به زنگ باشد تا چه هنگام که از کلاس درس خلاص شود یا نگاهش به دهان و سخن شیرین معلم باشد و بگوید که خدا کند این کلاس تمام نشود». او با تأکید بر اینکه همه معلمان باید معلم آموزشی و پرورشی باشند، گفت: «نباید این‌گونه باشد که یک معلم علم بیاموزد و یک معلم، اخلاق آموزش دهد».

روحانی ادامه داد: «در گذشته به‌گونه‌ای عمل می‌شد که دانش‌آموزان نسبت به معلم پرورشی نگاهی همچون یک پلیس یا مأمور را داشتند که کیف‌ها را بازرسی می‌کند، معلوم است که این دیگر معلم نیست». او ادامه داد: «معلم باید جایگاهی داشته باشد که دانش‌آموز سفره دلش را پهن کند و معلم همچون پدر یا مادر او را هدایت کند».

هیچ کلاسی همچون کلاس‌های حوزه نیست
او با تأکید بر اینکه روز معلم روز خاطره‌ها است به دوران تحصیل خود در دبیرستان و دانشگاه اشاره کرد و گفت: «در برخی از کلاس‌ها اساتیدی بودند که نه فقط دانشجویان آن کلاس بلکه دانشجویان سایر کلاس‌ها هم حاضر می‌شدند و هیچ‌کس نمی‌خواست کلاس درس تمام شود و اگر کلاس به پایان می‌رسید ٣٠، ٤٠ نفر دور استاد را محاصره و سؤال می‌کردند؛ به‌راستی استاد را دوست داشتند». رئیس‌جمهوری درمورد برگزاری کلاس‌های درس حوزه‌های علمیه هم گفت: «سبک و سیاق کلاس‌های حوزه‌های علمیه فرق می‌کند، هیچ کلاسی از لحاظ عواطف، محبت، نزدیکی و آزادی همچون کلاس‌های درس حوزه نیست. البته درحال‌حاضر کمی با گذشته فرق کرده است». او افزود: «کلاس‌های درس حوزه با آزادی کامل همراه بود و کسانی که می‌گویند آزادی تحفه‌‌ای از غرب است، اصلا چنین نیست».

هیچ‌گاه به فکر انحصار علم نبودیم
رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از زمان اسلام تا قرن‌ها پس از آن کشورهای اسلامی مرکز علم و دانش بودند، اضافه کرد: «بی‌منت علم را در طول قرن‌های متمادی به دنیا صادر کردیم، کتاب دادیم، دانشجو پذیرفتیم و استاد فرستادیم، به هیچ عنوان به فکر انحصار علم نبودیم».
«روحانی» افزود: «غرب به‌دنبال انحصار علم است، ایراد غرب این است که به هر دانشی می‌رسد، ابتدا به‌دنبال انحصار است، دانش را گروگان می‌گیرند برای سلطه علمی، اقتصادی و حتی بالاتر سلطه سیاسی، اما اخلاق ما مسلمانان این‌گونه نبوده است و علم‌ودانش را بدون اینکه به اهرم فشار تبدیل کنیم، در اختیار همه گذاشتیم».

فضای مجازی؛ شمشیری دولبه
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه درباره محتوای کتب درسی و فضای آموزشی باید تأمل کرد، گفت: «دانش‌آموز فعلی با دانش‌آموز سابق به لحاظ دسترسی به منابع گوناگون در فضای مجازی متفاوت است و اطلاعات بیشتری در اختیار دارد».روحانی افزود: «فضای مجازی شمشیر دولبه است؛ هم می‌تواند سود داشته باشد و هم می‌تواند خطرناک شود، وظیفه مهم آموزش‌وپرورش این است که آموزش دهد جوانان چگونه از این فضا به‌درستی استفاده کنند».رئیس‌جمهوری به نقش مدرسه، خانواده و رسانه در تربیت دانش‌آموزان اشاره کرد و ادامه داد: «امروزه آموزش منحصر به مدرسه نیست و اگر گفته می‌شود برخی موارد را دانش‌آموز نباید یاد بگیرد، در کلاس‌های دیگری به‌دنبال یادگیری آن می‌رود و مثلا هنر را می‌آموزد». روحانی اضافه کرد: «جامعه هم خود یک کلاس عملی است، اینکه چگونه ارتباط برقرار کنیم، نقش راهبری را بازی می‌کند، همش به‌دنبال محدودکردن جوانان هستیم، البته محدودیت لازم است، اما بالاتر از آن، مصون‌کردن است و این هنر است».

او با تأکید بر اینکه باید شرایط را حس کرد و دانست که چه بار سنگینی بر دوش ماست، گفت: «آموزش‌وپرورش باید از حالت دولتی محض‌بودن به‌تدریج و قدم‌به‌قدم خارج شود». روحانی آمار رشد ١٠ درصدی مدارس غیردولتی را خوب دانست و عنوان کرد: «این رقم باید افزایش یابد، ما می‌خواهیم در آموزش‌وپرورش با کمترین هزینه، نوجوانان و جوانان را عالم کنیم، چه حالتی بهتر از اینکه با خرید خدمت این کار انجام شود و شما هم نظارت داشته باشید».

او با بیان اینکه «در شرایطی که ما در تحریم هستیم، همه توان خود را به کار بردیم تا بتوانیم به آموزش‌وپرورش ادای دین کنیم»، گفت: «ما در این شرایط همه باید دست‌به‌دست هم بدهیم و این راه را ادامه بدهیم و به مقصد برسیم، شرایط ما، شرایط مطلوب نیست، اما شرایطی است که مردم ما الحمدالله هم باامیدند هم بانشاطند و دولت نیز در بسیاری از موارد بر مشکلات فائق آمده یا در حال فائق‌آمدن است». او افزود: «البته هنوز تحریم وجود دارد و هنوز مذاکرات هسته‌ای ما به پایان نرسیده است و ما وسط راه هستیم. ما هنوز در شرایطی هستیم که قیمت نفت برای ما غیرقابل قبول است و به نصف قیمت، نفت را می‌فروشیم، در شرایطی هستیم که منطقه و اطراف ما ناآرام است اما درعین‌حال، مردم ما با شرایط و ویژگی‌های کشور و منطقه آشنا هستند.»

منبع: روزنامه شرق
نظرات بینندگان