arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۳ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴

جنجال تازه اردوغان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

احزاب مخالف ترکیه از اقدام رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با به دست گرفتن قرآن کریم و ذکر اینکه ' من با قرآن کریم بزرگ شدم' انتقاد و اعلام کردند که در قرآن کریم دزدی حرام اعلام شده است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیروز در همایشی در شهر سییرت در جنوب شرقی ترکیه در حالیکه قرآن کریم را به دست گرفته بود، گفت: من با قرآن بزرگ شدم و با قرآن زندگی می کنم.

اردوغان در نطق انتخاباتی خود در این محل با انتقاد تند از رهبران احزاب سیاسی مخالف دولت خواهان حمایت مردم از حزب حاکم عدالت و توسعه در انتخابات آتی شد.

انتخابات عمومی ترکیه 17 خرداد ماه آینده برگزار خواهد شد.

نمایندگان احزاب مخالف جمهوریخواه خلق و حرکت ملی ترکیه در مجلس این کشور از این اقدام اردوغان به شدت انتقاد کردند.

'ایلحان اوزکَس' نماینده استانبول از حزب جمهوریخواه خلق که پیشتر خود عضو سازمان امور دیانت ترکیه و مفتی بود، ساعتی پس از این اظهارات اردوغان گفت: کسی که ادعا می کند با قرآن بزرگ شده است و با قرآن زندگی می کند، باید بداند که قرآن کریم در تعالیم خود دزدی ، رشوه خواری ، فساد مالی و ظلم را حرام کرده است.

وی اضافه کرد : کسی که ادعا می کند با قرآن زندگی می کند باید به دستورات الهی پایبند باشد و آنها را رعایت کند.

یوسف حلاج اوغلو نماینده حزب مخالف حرکت ملی نیز سیاستهای اردوغان در قبال تحولات و ایجاد تفرقه میان مسلمانان منطقه را مورد انتقاد شدید قرار داد.

وی گفت : اردوغان به صورت آشکار از مخالفان حکومت سوریه حمایت کرد و با این اقدام خود در واقع از کشتار مسلمانان به دست یکدیگر حمایت کرد.

این نماینده مجلس افزود: کسانی که از به صفر رساندن مشکلات ترکیه با همسایگان سخن می گفتند ، سیاست خارجی ترکیه را به ذلت کشاندند.

وی اضافه کرد: این چگونه مسلمانی است که دولت حزب عدالت و توسعه به صورت آشکار از کشتار مسلمانان به دست یکدیگر در عراق ، لیبی و سوریه حمایت کرده است.

حلاج اوغلو گفت: ترکیه تا سال 2002 میلادی ( زمان به قدرت رسیدن حزب حاکم ترکیه ) هیچ مشکلی با همسایگانش نداشت و اکنون مناسبات ترکیه با همه همسایگانش به صفر رسید.

از سوی دیگر کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوریخواه خلق ترکیه نیز دیروز در گفتگو با خبرنگاران با انتقاد از رئیس جمهور ترکیه گفت : آنانی که برای حفظ قدرت به هر اقدامی دست می زنند ، حق ندارند در مسند ریاست جمهوری ترکیه باقی بمانند.

وی با متهم کردن اردوغان به نقض بی طرفی و حمایت یکجانبه از حزب حاکم در مقابل دیگر احزاب سیاسی از وی خواست عبدالله گل رئیس جمهور پیشین را الگوی خود قرار دهد.

قلیچدار اوغلو مدعی شد سران دولت حزب حاکم عدالت و توسعه در 13 سال اخیر هیچ کاری غیر از پر کردن جیب هایشان انجام نداده اند.

صلاح الدین دمیر تاش رهبر حزب کردی دموکراتیک مردمان نیز با انتقاد تند از ورود اردوغان به صحنه مبارزات انتخاباتی گفت: اردوغان باید پاسخگو باشد که چرا در مقام ریاست جمهوری بیطرفی را رعایت نمی کند.

وی با عنوان اینکه بر اساس قانون اساسی ترکیه رئیس جمهور باید در مقابل احزاب سیاسی بیطرف باشد ، اضافه کرد: اگر اردوغان با پول این ملت و دولت به نفع حزب حاکم تبلیغات می کند ، آن را حلال نمی کنیم.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان