arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۵ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴

وزير بهداشت: قبول دارم حقوق پرستاران منصفانه نيست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 وزير بهداشت گفت:‌ قبول دارم حقوق پرستاران منصفانه نيست، قانون تعرفه گذاري خدمات پرستاري را تا مجلس پول ندهد، نمي‌توانيم اجرا کنيم. کمبود پرستار را مي‌خواستيم با جذب ۱۶ هزار پرستار شرکتي جبران کنيم اما استقبال نکردند.

سيدحسن هاشمي در نشست خبري در حاشيه برگزاري مراسم ملي نقد دولت يازدهم در حوزه سلامت گفت: رسانه‌ بايد به طرح تحول سلامت کمک کنند چون نوپا است و بايد مشکلات مردم در اين حوزه کاهش يابد و اميدواريم حمايت مجلس از اين طرح ادامه يابد و شاهد اين باشيم با تقويت بيمه‌ها و تأمين منابع پايدار بتوانيم ساير حلقه‌هاي اين زنجيره را در بخش بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش به مرحله اجرا درآوريم.

وي در مورد اينکه به درمان بيش از بهداشت توجه مي‌شود، افزود: بارها گفته‌ام اگر يک ريال اعتبار يا يک پرسنل بهداشت در جاي ديگري به کار گرفته شود شرعاً اشکال دارد. بالاخره اين مهاجرت از بخش بهداشت به درمان وجود داشته ولي اين طور نيست که در سال گذشته به بهداشت توجه‌مان کم بوده باشد البته اعتبارات بهداشت را به تدريج دريافت کرديم و مشکلات مردم در حوزه درمان آن قدر سنگين بود که پرداختن به آن را آغاز کرديم.

هاشمي در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در رابطه با انتقادهاي وارده به گام سوم طرح تحول سلامت و افزايش تعرفه‌هاي درماني گفت: گام سوم از قدم‌هاي مهمي بود که مراقبت‌ از جامعه پزشکي و مردم را در پي داشت روي اين بسته هيچ تبليغي نکرديم اما وقت زيادي را گرفته و دريافت‌هاي خارج از مصوبه قانوني وجود داشت و آن طور که دولت هدف‌گذاري کرده بود ميسر نمي‌شد مگر اينکه تعرفه‌ها واقعي شود.

وزير بهداشت گفت:‌ در اين مسير حرکت کرده‌ايم البته 3 تا 5 سال زمان لازم است تا برنامه‌هايمان به خوبي پيش برود بايد جامعه پزشکي همراهي کنند و دولت هم بي‌توجه نباشد و مانند گذشته که تعرفه‌ها را سرکوب مي‌کرد رفتار نکند.

وي گفت: هم‌اکنون دريافت تعرفه غير مصوب در شهرستان‌ها وجود ندارد و در تهران در حال کنترل است و امسال با نظام پزشکي برنامه داريم تا آن را کنترل کنيم اما اگر واقع‌بين نباشيم شدني نيست.

هاشمي افزود: برخي‌ها بي‌انصافي کردند و تمام خدمات ما را به نوعي خواستند قلمداد کنند که براي حمايت از صنف بوده و خواسته‌ايم پول را به عده‌اي خاص بدهيم و هزينه دولت را افزايش داده‌ايم در حالي که اين گونه نبوده است.

وزير بهداشت ادامه داد: براي پزشکان عمومي و مناطق محروم حقوق‌شان را از يک ميليون و 400 به 5 ميليون و 700 تومان رسانده‌ايم و براي پزشکان مناطق مرزي پرداخت 12 ميليوني هم داريم با اين وجود فقط توانسته‌ايم 2 هزار پزشک را جذب کنيم.

وي افزود: بيمه‌ها، دولت و مجلس چشم‌شان را براي دريافت غيرقانوني روي هم گذاشتند و مردم بيش از بيمه‌ها پرداختند. مثلاً در مورد عمل لوزه قبلاً حدود 18 هزار تومان به جراح مي‌دادند که 3برابر شد اما در تلويزيون گفتند 300 برابر؛ يا براي زايمان طبيعي 29 هزار به پزشک مي‌دادند که به 100 هزار تومان رسيد که گفتند دريافت‌‌ها را 360 برابر کردند.

وزير بهداشت گفت: طوري اين اخبار منعکس شد که منصفانه نبود و بايد خوشحالي مردم را ببينيم که خدمات خوبي مي‌گيرند به طور کلي هزار ميليارد تومان براي گام سوم هزينه کرديم تا 10 هزار ميليارد تومان مردم هزينه نکنند.

يکسان‌سازي بيمه‌هاي پايه به معني بازگشت بيمه به وزارت بهداشت نيست

هاشمي همچنين گفت: بايد يک بيمه به عنوان پايه وجود داشته باشد و سياست‌گذاري آن با محوريت وزارت بهداشت باشد. اين در حالي است که پاشنه آشيل طرح تحول سلامت بيمه‌ها و رفتارها آنها هستند.

وي افزود: بايد آنچه در سياست‌هاي ابلاغي رهبر در رابطه با بيمه‌ها آمده اجرا شود و وزارت بهداشت در توزيع منابع محوريت باشد. بنابراين يکسان‌سازي پايه بيمه به معني بازگشت بيمه‌ها به وزارت بهداشت نيست وزارت بهداشت در مورد هزينه کردن اعتبارات مسئول باشد و دفترچه‌هاي بيمه توانمندتر شوند.

بيشترين مشکل در خود ما پزشکان است

وزير بهداشت در پاسخ به اين سؤال که منتقدان اصلي طرح تحول سلامت جامعه پزشکي است، گفت:‌ پزشکان، پرستاران و پيراپزشکان خوشحالند چون مي‌بينند که مردم خوشحالند بنابراين همه بايد همراه باشند اما انتظار تحسين از همه را نبايد داشته باشيم.

وي گفت: بيشترين مشکل در خودمان است ادعاهايي مي‌شود که صحت ندارد و حرف‌هاي تريبون‌پسندي زده مي‌شود که با هر انگيزه‌اي که باشد نتيجه‌اش به نفع مردم نيست.

ضريب اشغال تخت 90 درصدي شده است

هاشمي همچنين در مورد کمبود نيرو و تجهيزات ادامه داد: با کمبود نيروي زيادي مواجه‌ايم دولت و مجلس اجازه استخدام نداده است حتي در يک بيمارستان در فارس ضريب اشغال از 45 به 90 درصد افزايش يافته است و کمبودها بيشتر آشکار مي‌شود.

وي گفت: برنامه امسال خريد خدمت شرکتي است تا در قالب پرستار و نيروي خدماتي بتوانيم استخدام انجام دهيم.

هاشمي گفت: مراکزي وجود دارد که به ازاي 14 تخت يک پرستار بيشتر نيست در حالي که بايد 3 تا 4 نفر باشند يکسال منتظر شديم که مجوز بگيريم در قالب شرکتي مجوز 16 هزار پرستار را دادند اما به دليل رفتارهاي ناپسند برخي شرکت‌ها فقط 4 هزار نفر جذب شد.

وزير بهداشت افزود: بنابراين در قالب شرکت هيأت امناي ارزي وزارت بهداشت که ثبت شده کمبود نيرو را رفع خواهيم کرد همچنين 10 هزار نيروي بهيار آموزش لازم را دريافت کرده است.

اجراي تعرفه‌هاي پرستاري منوط به تأمين پول است

وي همچنين گفت:‌ براي خدمات پرستاري و تعرفه‌گذاري آنها که حدود 200 نوع پوشش جديد مي‌شود به شوراي عالي بيمه برده شده که در بخش دولتي خواهد بود اما حتماً بايد پول باشد تا اجرا شود.

هاشمي افزود: 2 هزار ميليارد تومان پول مي‌خواهد که علي‌رغم سياسي‌کاري‌هايي که به نفع پرستاران نيست تا پولش تأمين نشود اجرا شدني نيست.

وزير بهداشت گفت:‌ تحقق قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه کمتر از 30 درصد بوده است وقتي برنامه‌اي نوشته مي‌شود بايد پولش را هم داد ما قبول داريم که دريافت پرستاران منصفانه نيست.

کارانه پرستاران از اول مهر 3 برابر افزايش مي‌يابد

وي افزود: با اين وجود پرداخت معوقه پرستاران را به‌روز کرديم در حالي که 5 هزار و 500 ميليارد تومان بدهي داشتيم و 70 درصد کارانه آنها را از اول مهر افزايش داديم.

هاشمي گفت: مي‌دانيم که باز طلبکار هستند و به آنها حق مي‌دهيم و از اول مهرماه نيز کارانه‌هاي آنها 3 برابر افزايش مي‌يابد اما اين پول‌ها که 28 درصد از درآمد پزشکان مي‌شود به عنوان کارانه بين اين گروه‌ها توزيع خواهد شد.

وزير بهداشت ادامه داد: براي پرسنل ما خيلي کوتاهي شده و به دنبال آن هستيم که نسبت دريافتي بين گروه‌هاي غير پزشک و پزشکان که اکنون 5 تا 6 برابر است را کاهش دهيم.

نقد وزير بهداشت از عملکرد خود

وي بيان داشت: اگر قبل از آغاز به کار آمادگي و شناختم به اندازه امروز بود کار را بهتر مي‌توانستيم آغاز کنيم و بهتر مي‌شد اداره کرد.

هاشمي افزود: در يک سال و نيمي که گذشته شايد مي‌توانستيم در تقويت روابط بين بخشي بيشتر مؤثر باشيم اما گرفتار اموري شديم. البته فکر مي‌کنم هدف‌گذاري مناسبي انجام داده‌ايم و در مورد طرح تحول سلامت حمايت بيمه‌ها و پايدار شدن منابع از مسائلي است که همچنان مبهم است و اگر محقق نشود اعتماد مردم سلب مي‌شود.

يکپارچه شدن شبکه بهداشتي در استان تهران

وزير بهداشت گفت:‌ يکپارچه شدن شبکه بهداشتي در تهران به معني بازگشت و ادغام دوباره برخي از اختيارات وزارت بهداشت به آموزش عالي نيست. قبول دارم که بايد فرصت نقد را بدهيم اما معتقدم دانشگاه‌هاي تهران بايد در ميسر دانش حرکت کنند و وظيفه خدمات بهداشتي و رسيدگي به مشکلات مردم زير نظر معاون بهداشتي يا وزير براي هماهنگي بيشتر سه دانشگاه باشند. اين دانشگاه‌ها در اين صورت مي‌توانند به مسائل علمي خود بپردازند.

کمبود 70 هزار تخت بيمارستاني

وي همچنين در مورد ازدحام جمعيت بيماران در بخش دولتي ادامه داد: در صورتي که ضريب اشغال برخي از تخت‌ها به ويژه تخت‌هاي ويژه و ICU بيش از 85 درصد باشد مي‌توانند از بخش خصوصي خريد کنند.

هاشمي گفت: مشکل کمبود تخت جدي است و بعيد مي‌دانم دولت سالانه با جايگزيني تخت فرسوده بتواند بيش از 2 هزار تخت را اضافه کند در حالي که کمبودها بيش از 70 هزار تخت است و سال‌ها زمان مي‌برد.

کاهش 10 درصد سزارين و 2 درصدي مرگ مادر و نوزاد

وزير بهداشت همچنين در مورد اجراي برنامه ترويج زايمان طبيعي گفت: در يک سال گذشته با اجراي اين برنامه در سراسر کشور و رايگان شدن آن در بيمارستان‌هاي دولتي ميزان سزارين 5.7 درصد بود و در مقايسه با سال‌هاي گذشته 10 درصد کاهش يافته است.

وي افزود: شاخص مرگ مادر و نوزاد نيز 2 درصد کاهش يافته است.

هاشمي گفت: فارغ‌التحصيلان ما بيشتر آموزش سزارين ديده بودند و تصور مي‌شود که آمار بيش از اينها شود اميدواريم اين مشکل جدي که ترويج سزارين بوده يا به دليل تمايل مردم يا تشويق پزشک بوده رفع شود و در طول اين ساليان براي اولين‌بار آمار سزارين کاهش يافته است.
منبع: فارس
نظرات بینندگان