arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۴۸۲
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۸ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴

اختلاس 60 میلیارد تومانی در خراسان‌شمالی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس کل دادگستری خراسان‌شمالی جزئیات 2 پرونده بزرگ فساد اقتصادی را در استان تشریح کرد.
 
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین قدرتی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه با پیگیری‌های انجام شده تعدادی پرونده تخلف فساد اقتصادی در استان تشکیل شده است، گفت: یکی از این پرونده‌های مهم، تخلفات و جرائم مالی در شرکت آلومینیای جاجرم بوده است.
 
وی با بیان اینکه در بهمن ماه سال گذشته پرونده‌ای در این خصوص تشکیل شد، افزود: در این پرونده 11 نفر دستگیر شدند که حدود 9 نفر از این تعداد بازداشت موقت هستند و 2 نفر نیز با قرار وثیقه آزاد شده‌اند و افرادی نیز تحت تعقیب هستند.
 
قدرتی تصریح کرد: گفته شده این شرکت 70 میلیارد تومان اختلاس کرده است، اما براساس آنچه که دادگستری خراسان‌شمالی تاکنون به آن رسیده، رقم اولیه اختلاس در حدود 50 تا 60 میلیارد تومان تعیین شده است.
 
قدرتی اظهار کرد: جرایمی که فعلا در این پرونده مطرح شده، شامل پولشویی از طریق مشارکت در بعضی از کارهای خلاف قانون، اختلاس، ارتشاء، مداخله خلاف ضابطه در معاملات دولتی، اهمال در انجام کار قانونی محوله با فروش حجم عمده‌ای از محصولات شرکت بدون اخذ ضمانت نامه‌های لازم و تضییع در حقوق بیت المال و نزول خواری است.
 
وی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم حقوق دولتی را در این پرونده بازگردانیم، حساب‌های بانکی آن‌ها را مسدود کرده‌ایم و اموال منقول و غیرمنقول زیادی را در سراسر کشور شناسایی کرده‌ایم. تاکنون توانسته‌ایم 22.5 میلیارد تومان از حقوق تضییع شده دولت را قبل از اینکه حکم صادر شود، برگردانیم.
 
این مقام مسئول بیان کرد: متخلفان و متهمان از مدیران شرکت آلومینیای جاجرم بوده‌اند و البته یک تعداد از خانواده‌های آنها نیز به عنوان شریک جرم شناسایی شده‌اند.
 
وی با بیان اینکه یکی دیگر از پرونده‌های مهم فساد اقتصادی در استان متعلق به اداره کل راه و شهرسازی استان است، ادامه داد: پرونده این تخلف در بهمن سال گذشته تشکیل شد اما تحقیقات این موضوع قبل از آن آغاز شده بود. اتهامات موجود در این پرونده شامل ارتشاء، تبانی یا معاونت در معاملات دولتی، مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی، تسهیل منفعت برای خود، سوء استفاده از مقام و موقعیت اداری، جعل در اسناد مزایده و تضییع اموال و اختلاس است.
 
رییس کل دادگستری خراسان‌شمالی با اشاره به اینکه این پرونده دارای هفت متهم است که از کارکنان خود این اداره کل است، ادامه داد: 2 نفر از این تعداد، دستگیر و مابقی با قید وثیقه آزاد هستند. علاوه بر آن، 16 پیمانکار تحت تعقیب کیفری قرار گرفته‌اند. این افراد دخیل در ارتکاب جرم بوده‌اند و اتهامشان این است که به تعدادی از متهمان 216 میلیون تومان رشوه داده‌اند.
 
وی بیان کرد: علاوه بر آن اعطای 61 سکه بهار آزادی، سه واحد آپارتمان، یک دستگاه خودروی ام. وی. ام از دیگر مواردی است که رشوه داده شده است.
 
قدرتی اظهار کرد: طی بررسی‌های انجام شده، 48 میلیون تومان اختلاس مربوط به یکی از متهمان و 48 میلیون تومان اختلاس دیگر برای یکی دیگر از متهمان مطرح است و بقیه موارد جزئی است.
 
وی با اشاره به نتیجه رسیدگی به پرونده سرقت مسلحانه به یکی از طلافروشی‌های شهر آشخانه اظهار کرد: متهمی که در این خصوص دستگیر شد، متهم ساده‌ای نبوده و دارای سوابق متعددی است که مهم‌ترین سابقه آن، سرقت مسلحانه بوده و پرونده آن در حال بررسی است.
 
قدرتی در خصوص پرونده سرقت مسلحانه به فروشگاه اتکای بجنورد گفت: حکم برای این پرونده صادر شده است اما هنوز قطعی نیست.
 
این مقام مسئول در ارتباط با موسسه مالی و اعتباری میزان بیان کرد: موسسه مالی و اعتباری هیچ ارتباطی با دستگاه قضایی ندارد و تلاش شده که مدیران و هیات مدیره این موسسه خودشان مشکل‌هایشان را با مردم حل کنند که برای این امر فرصتی نیز به این موسسه داده شده است. اگر مشکل طی این مدت حل نشود، پرونده توسط دادگستری خراسان‌رضوی پیگیری خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه بیش از 80 هزار نفر از مردم استان و 100 هزار نفر از مردم خراسان‌جنوبی در این مؤسسه سرمایه گذاری کرده‌اند، افزود: 10 شعبه از این مؤسسه در این استان، 13 شعبه در خراسان‌جنوبی، یک یا دو شعبه در تهران و کیش و مابقی در خراسان‌رضوی تشکیل شده است.
نظرات بینندگان