arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۶۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۲ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴

صنعت؛ خسته از حلوا حلوا گفتن‌های همیشگی

بخش صنعت در حالی از سوی مسئولان کشور به عنوان یکی از مولدهای اصلی اشتغال مطرح می‌شود که در سال‌های اخیر حمایت‌های مناسبی از آن نشده و واحدهای زیادی به تعطیلی کشیده شده یا با ظرفیت نیمه کار می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بخش صنعت در حالی از سوی مسئولان کشور به عنوان یکی از مولدهای اصلی اشتغال مطرح می‌شود که در سال‌های اخیر حمایت‌های مناسبی از آن نشده و واحدهای زیادی به تعطیلی کشیده شده یا با ظرفیت نیمه کار می‌کنند.

به گزارش ایسنا، صنعت در ایران که در سال‌های اخیر با مشکلات عدیده‌ای روبرو بوده، مهم‌ترین تاثیر را در میزان اشتغال در کشور داشته است اما به سبب همین مشکلات، وضعیت بازار کار نیز حال و روز خوبی ندارد.

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، بخش صنعت بیش از 34 درصد از اشتغال کشور را در اختیار دارد و بیش از سه میلیون و 600 هزار نفر را درگیر کار کرده است. در حالی که در صورت بهره‌برداری درست از این بخش، این رقم می‌توانست تا حدود زیادی افزایش یابد و معضل اشتغال را در کشور سامان بخشد.

به طور کلی نقش صنعت در رشد اقتصادی، اشتغال، صادرات و بسیاری از مولفه‌های اقتصادی دیگر تا جایی مشخص است که مشاور وزیر رفاه، کار و تامین اجتماعی نیز از راه‌اندازی طرح اشتغال بزرگ در صنایع کوچک حرف بزند و اعلام کند که برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های همه نقاط کشور در جهت تحقق این طرح دارد.

وی گفته که این طرح در حال اجراست و می‌تواند تا حدودی موجب کاهش نرخ بیکاری در کشور شود.

از سوی دیگر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی نیز هفته گذشته بر حمایت از واحدهای تولیدی که با ظرفیت پایین کار می‌کنند تاکید و پیشنهاد کرد که کمیته‌ای برای حل مشکلات این دسته از واحدهای تولیدی تشکیل شود.

اظهارات لاریجانی در شرایطی مطرح می‌شود که به گفته معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در حال حاضر بیش از 10 هزار واحد تولیدی کوچک یعنی حدود 40 درصد از آن‌ها با ظرفیت کمتر از 50 درصد مشغول به کار هستند.

اهمیت صنایع کوچک زمانی مشخص می‌شود که بدانیم حدود 92 درصد از صنعت کشور را صنایع کوچک با سهم 45 درصدی از کل اشتغال صنعتی کشور تشکیل می‌دهند.

البته رییس مجلس دو راهکار را نیز در این زمینه پیشنهاد داده بود که به نظر می‌رسد در حال حاضر این دو راهکار با توجه به سیاست‌های دولت چندان در دستور کار قرار نخواهد گرفت اما در صورت توجه به این موضوعات، شاید اوضاع این صنایع تا حدودی بهبود یابد.

وی در ابتدا عنوان کرده بود که سازمان امور مالیاتی باید توجه بیشتری به صنایع کوچک داشته باشد و اجازه دهد آن‌ها جان بگیرند و پس از این جریان، اقدام به دریافت مالیات از آن‌ها کنند.

این در حالی است که در حال حاضر دولت تنها جایگزینی که برای درآمدهای نفتی در بودجه مورد توجه قرار داده، درآمدهای مالیاتی است؛ هرچند که گفته شده این درآمدها از طریق دریافت مالیات از فرارکنندگان افزایش می‌یابد نه افزایش پایه مالیاتی. اما بعید به نظر می‌رسد که این سازمان بخواهد از صنایع کوچک مالیات دریافت نکند.

از سوی دیگر لاریجانی موضوع بالا بودن سود تسهیلات بانکی در کشور را مورد توجه قرار داده و گفته که واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل باید حمایت شوند تا از ظرفیت آن‌ها استفاده شود.

وی معتقد است که با سرمایه‌گذاری اندک و حمایت محدود می توان این واحدها را دوباره به بهره‌برداری رساند.

هرچند که نرخ سود تسهیلات بانکی در روزهای اخیر با کاهش چهار درصدی همراه بوده است اما به نظر می‌رسد که در این بخش نیز صنعتگران خیلی امیدوار نیستند، چراکه برخی از آن‌ها می‌گویند تا زمانی که پولی برای ارائه تسهیلات نباشد کاهش نرخ سود تنها شعار است و افراد خوش‌بین‌تر نیز معتقدند به رغم مثبت بودن این قضیه، هنوز بار سنگینی از سوی بهره‌های دو رقمی بر دوش صنعت تحمیل می‌شود.

به این ترتیب با توجه به سیاست‌های دولت برای بالا نرفتن نرخ تورم به نظر می‌رسد که افزایش نقدینگی در کشور به گونه‌ای نخواهد بود که بتواند گره از کار صنایع باز کند.

اما در همین راستا تامینی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز برای افزایش رونق اقتصادی و بهبود وضعیت اشتغال نقش شهرک‌های صنعتی را پررنگ‌تر می‌داند.

وی گفته که مهم‌ترین کار در این زمینه باید توجه به جذب سرمایه‌گذار در این شهرک‌ها باشد تا تولید داخل بتواند تمام توان خود را به کار گیرد و به اشتغال نیز کمک کند.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که طی 23 سال گذشته با تعطیلی بیش از 6000 واحد صنعتی در شهرک‌ها بیش از 118 هزار نفر شغل از دست رفته است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد در حال حاضر پتانسیل بخش صنعت برای حل مشکل اشتغال بسیار زیاد است اما هنوز این بخش به عنوان اولویت اول کشور مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
نظرات بینندگان