arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۳۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۶ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴

روسیه آماده جنگ جهانی سوم شده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بزرگترین رژه نظامی تاریخ ارتش روسیه ابتدای هفته جاری و تحت شدیدترین تدابیر امنیتی در میدان سرخ مسکو برگزار شده است ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در تحلیل اقدام کرملین و حضور پررنگ تمثال‌های اتحادیه جماهیرشوروی گفت: مسکو با این اقدام پیام‌های متنوع دیپلماتیک ، اقتصادی و نظامی را به غرب مخابره کرد و در نهان خود را آماده جنگ جهانی سوم نشان داد.

به گزارش خانه ملت، رژه روز پیروزی ارتش سرخ که به عنوان یک سنت از زمان اتحادیه اتحادیه جماهیرشوروی هرساله در مسکو برگزار می‌شود با تفاوت‌های فاحشی در ابعاد و تعداد نیروهای حاضر برگزار گردیده است. اگرچه از برگزاری این مراسم دو روز می‌گذرد اما صدای غرّش ۱۵۰ جنگنده و بالگرد با رژه ۱۶هزار و پانصد نیروی نظامی و ۲۰۰ خودروی زرهی همچنان ذهن مردم روسیه را درگیر خود کرده است.در نگاه رهبران اروپایی از جمله آنگلامرکل که دیروز میهمان کرملین بود می‌توان نوعی تشویش را از تحلیل‌ فرماندهان نظامی ناتو را لمس کرد.

عباسعلی منصوری آرانی،عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و گو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری خانه ملت ، گفت:‌« جرقه انقلاب اوکراین موجب تعجیل برخورد مستقیم منافع غرب با روسیه شد. روسیه که در مسیر احیای اقتدار امپراتوری اتحادیه جماهیرشوری گام برداشته بود در مقابل انقلاب آبی اوکراین به تندی واکنش نشان داد.»

وی در ادامه گفت: « رهبران اروپایی و ایالات متحده که گمان می‌کردند با وضع تحریم‌های سخت اقتصادی و دیپلماتیک به موفقیت دست‌یافته‌اند در واقع با نتایج معکوس مواجه شدند. »

در مراسم رژه روز پیروزی رهبران اروپایی غایب بودند اما حضور ۳۰مقام عالی‌رتبه از کشورهای عمدتا بلوک شرق نشان‌دهنده احیای قدرت هژمون کرملین برای چالش کشیدن ایالات متحده و ناتو است. شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین مهمان افتخاری این مراسم و رئیس‌جمهوری هند و بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد از دیگر مهمانان این مراسم بودند. هم‌چنین رائول کاسترو، روسای جمهور و روسای دولتی ‌مصر، ارمنستان، آذربایجان، بوسنی هرزه‌گوین، قزاقستان، قرقیزستان، کوبا، صربستان، آفریقای جنوبی، تاجیکستان، ونزوئلا، قبرس و یونان از جمله میهمانان مراسم بودند. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و ایرینا بوکووا، مدیر یونسکو نیز در مراسم حضور داشتند.

موضوع جالب‌تر اینجاست که یگان‌هایی نظامی از کشورهای آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، هند، مغولستان، صربستان و حتی چین نیز در مسکو رژه رفتند که این اقدام را نیز به نوعی خط و نشان کشیدن برای غرب می‌توان قلمداد کرد.

منصوری آرانی در تحلیل این اتفاق گفت:« شرکت یگان‌های نظامی کشورهای متحد کرملین با حضور روسای جمهور این کشورها این پیام را برای آمریکا ، اتحادیه اروپا و ناتو در پی دارد که هرگونه تهدید روسیه تبعات منطقه‌ای نخواهدداشت و کشورهایی که حول قدرت هژمون روسیه دور یکدیگر جمع شده‌اند به شکل متحد واکنش نشان‌ خواهند داد.»

وی در ادامه با پیش کشیدن دکترین نظامی روسیه گفت: « کرملین از سال ۲۰۰۸ و در جریان درگیری با گرجستان نوسازی نیروهای نظامی روسیه را آغاز کرد اما پس ازوقوع درگیری‌های شرق اوکراین ، دکترین نظامی روسیه با تاکید بر قدرت نیروهای زمینی و نیروی مهیب اتمی این کشور متمرکز شد.»

ودلادیمیرپوتین که به عنوان عالی ترین مقام اجرایی و نظامی روسیه محسوب می‌شود ، در مراسم رژه میدان سرخ صریحا گفت که رویای جهان تک قطبی موضوعی نیست که آمریکایی ها به آن دست پیدا کنند.

نماینده مردم کاشان،آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی گفت: « سخنان پوتین را می‌توان به چالش کشیده شدن رسمی استراتژی‌های کلان غرب قلمداد کرد. واشنگتن پس از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی و در دهه ۹۰ میلادی گمان می کرد که به عنوان تنها قطب جهان قدرت را در مشت خود قبضه کرده است اما امروز روسیه با متحدان خود این موضوع را به چالش کشیده و خواهان جهان چند قطبی هستند. قدرت نمایی روسیه به نوعی تمام معادلات اتحادیه اروپا و امریکا را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.»

در میان تمام خبرها و تحلیل‌هایی که تاکنون درباره بزرگ‌ترین رژه نظامی روسیه پس از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی منتشر شده است ، وجود نماد "داس‌و‌چک‌کش" همه نگاه‌ها را به خود مشغول کرده است. در ابتدای این مراسم پرچمی که توسط نیروهای ارتش سرخ شوروی بر فراز «رایشستاگ» آلمان به اهتزاز درآمده بود به نمایش درآمد. در جایگاه ویژه مراسم نیز ۲۳۰۰ کهنه سرباز جنگ جهانی دوم حضور داشتند. همچنین برخی از یگان‌های نظامی نیز با یونیفورم ارتش سرخ در میدان سرخ رژه رفتند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: « در نگاه کلان می‌توان گفت که روس‌ها خود را به دلیل فتح برلین که قلب آلمان هیتلری محسوب می‌شد و همچنین ۲۷ میلیون کشته‌ای که متحمل شدند ، پیروز واقعی جنگ جهانی دوم می‌دانند. روسیه با نمایش پرچم سرخ درواقع تلاش کرد با تکیه بر حس میهن دوستی به طرف‌های غربی اعلام کند که آمادگی هرگونه برخورد نظامی است و ترسی از آغاز جنگ جهانی سوم ندارد.»

وی در ادامه گفت:« "داس‌و چک‌کش" را به هیچ عنوان نماد یک محدوده جغرافیایی نمی‌توان قلمداد کرد. پرچم سرخ شوروی نماد یک مکتب یا تکفر است که می‌خواهد اعلام کند همچنان زنده‌است و حالا احیاء شده است.»

گفتنی است، بهانه برگزاری رژه پیروزی میدان سرخ به هفتادسال پیش ، ۸ مه ۱۹۴۵ بازمی‌گردد که ارتش رایش سوم در آلمان تسلیم شد و جنگ جهانی دوم پایان یافت. در این جنگ که از سپتامبر ۱۹۳۹ تا اوت ۱۹۴۵ به‌ درازا کشید بیش‌از هفتاد میلیون انسان کشته شدند. شوروی سابق نسبت به سایر کشورهایی که در جنگ شرکت کردند بیشترین تلفات را داد. شوروی جمعاً ۲۷ میلیون کشته داد که سیزده میلیون آن نظامی‌و چهارده میلیون غیر نظامی ‌بودند.
نظرات بینندگان