arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۳۵۹
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۱ - ۰۳ اسفند ۱۳۸۹

لاریجانی: فروپاشی عثمانی مقطعی سیاه برای ایران محسوب می شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی دست اندازی های انگلیس در حوزه های فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و امنیتی ایران از 200 سال قبل تاکنون نشان می دهد کارنامه انگلیس بسیار سیاه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی دست اندازی های انگلیس در حوزه های فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و امنیتی ایران از 200 سال قبل تاکنون نشان می دهد کارنامه انگلیس بسیار سیاه است.

علی لاریجانی در دومین همایش ایران و استعمار انگلیس افزود: برخی قراردادهای انگلیس با حکومت های قاجار و پهلوی و امتیازهایی که از کشور ما گرفته اند فاجعه انگیز است.

وی گفت: قبل از قرن 19 انگلیس اگر نقشی هم در امور داخلی ایران و منطقه داشت چندان تأثیرگذار نبود زیرا کشورهای اسلامی وابستگی کمتری داشتند.

لاریجانی افزود: در آن دوران که کشورهای اسلامی با حکومت های سلطنتی اگر چه دیکتاتور هم بودند و به حقوق مردم پایبند نبودند ، غرب کمتر توانست در این کشورها تسلط یابد و یا مجال چنین کاری نیافت.

وی گفت: پس از جنگ اول جهانی با فروپاشی عثمانی تسلط فرانسه و انگلیس بر جهان اسلام جدی شد که مقطعی سیاه و غم انگیز برای کشورهای اسلامی و ایران محسوب می شود.

لاریجانی افزود: ایران قبل از قاجار به ویژه در دوران صفویه جایگاهی مهم و قدرتمند در منطقه داشت اما از دوران قاجار سقوط این قدرت کاملاً مشهود است.

وی گفت: در ادامه حکومت دیکتاتوری بدخیم قاجاری به دیکتاتوری کاملاً وابسته و جنایتکار در دوران پهلوی تبدیل شد و تسلط انگلیس و امریکا از دوران قاجار هم شدیدتر بود.

لاریجانی افزود: بسیاری از اسناد مربوط به خیانت های دوران پهلوی و نیز خاطرات عوامل دربار شاه در این باره مکتوم مانده که بسیار فضاحت آور است.

وی گفت: در دوران پهلوی سفرای امریکا و انگلیس در ملاقات با شاه خواسته های خود را اعمال می کردند و شاه مانند عبد عبید باید مطابق نظر آنها عمل می کرد.

لاریجانی افزود: مطلبی که مدیردفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران درباره لزوم انتشار اسناد دوران پهلوی گفت درست و انتشار این اسناد ضروری است.

وی با اشاره به قراردادهای مختلف تحمیلی انگلیس بر شاهان قاجار و پهلوی گفت: در دوران قاجار انگلیسی ها و روس ها 24 قرارداد استعماری با ایران منعقد کردند که 16 قرارداد مربوط به انگلیسی هاست.

لاریجانی افزود: قرارداد عجیب و غریبی هم مربوط به فرانسوی ها بود که بر اساس آن در ازای پرداخت مبالغ ناچیزی اجازه یافتند همه آثار تاریخی کشورمان را برای بررسی بدون مشخص کردن دوره زمانی مشخص از ایران خارج کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: این قرارداد در دوران پهلوی نیز ادامه یافت و رنگ و لعاب آن بیشتر شد.

وی قراردادهای کانسرسیوم ، دارسی ، سرجان ملکم و کاپیتولاسیون را از دیگر قراردادهای خائنانه دوران پهلوی برشمرد.

لاریجانی گفت: در سال 56 شاه با کمک برخی کشورهای عربی مانند شاه اردن به رژیم صهیونیستی رسمیت داد و از آن زمان موضوع صلح اعراب و اسرائیل آغاز شد که طرحی خائنانه بود و به قرارداد کمپ دیوید منجر شد.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: البته ظاهر این موضوع با منافع ما ناسازگار نبود اما سلطه عجیبی بر منطقه ایجاد کرد.

وی گفت: انگلیسی ها در مقاطع تاریخی مختلف در دوره دوم پهلوی نقش پشت پرده و مکمل داشتند و نقش امریکایی ها به ویژه در حوزه نظامی مانند استقرار مستشاران نظامی و حوزه های اقتصادی در درجه اول قرار داشت.

لاریجانی افزود: انگلیسی ها در این دوران در عرصه های سیاستگذاری ، اطلاعاتی و فرهنگی همچنان نقش بارزی داشتند زیرا اوضاع ایران و منطقه را می شناختند.

وی گفت: در دوره های تاریخی گذشته40 درصد مردم ایران دچار بیماری و سوء تغذیه شدند که باید نقش انگلیسی ها در این موضوع مشخص شود همچنان که برخی اسناد در این زمینه وجود دارد و آنان با تسلط بر اوضاع نظامی و سیاسی تعمدی در این زمینه داشتند و می خواستند شرایط را تغییر دهند.

لاریجانی افزود: انگلیسی ها از حاکم بودن تفکر اهل بیت (ع) در ایران هراس داشتند همچنان که اکنون نیز از این موضوع هراس دارند.
برچسب ها: لاریجانی ، رئیس مجلس
نظرات بینندگان