arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۳۶۲۱
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۰۹ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴

آمریکا: لغو سفر ملک سلمان مهم نیست/ عربستان عذرخواهی کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 پس از اعلام این موضع آمریکا که لغو سفر شاه عربستان به واشنگتن کم اهمیت است، ملک سلمان پادشاه سعودی در تماسی تلفنی با باراک اوباما رییس جمهور آمریکا از غیبت خود در نشست کاخ سفید و کمپ دیوید اظهار تاسف و عذرخواهی کرد.

شبکه خبری «سی ان ان» اعلام کرد که آمریکا لغو سفر سلمان شاه عربستان به واشنگتن را کم اهمیت می داند.

این شبکه گزارش داد: کاخ سفید در واکنش به اعلام دولت عربستان مبنی بر لغو سفر ملک سلمان به آمریکا برای نشست مشترک سران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و باراک اوباما، این موضوع را بی اهمیت می داند.

پس از اعلام این موضوع آمریکا، رویترز اعلام کرد که شاه عربستان در تماس با اوباما از لغو این سفر عذرخواهی کرد.

رویترز همچنین افزوده است: در این تماس تلفنی دو طرف جدول فعالیت های نشست اوباما با سران خلیج فارس را بررسی کردند.

ملک سلمان پادشاه عربستان ضمن معرفی محمد بن نایف ولیعهد خود برای شرکت در این نشست که باراک اوباما آن را تدارک دیده اعلام کرده است که خود دراین نشست شرکت نخواهد کرد.

پادشاه عربستان می گوید به علت مشغله های مرتبط با یمن نمی تواند دراین نشست شرکت کند این درحالی است که برخی ناظران اوضاع پادشاهی عربستان می گویند ملک سلمان فعلا تا زمانی که پایه های پادشاهی خود را تحکیم نکرده و همه مسائل احتیاطی ناشی از ترک پایتخت را حل نکرده باشد ترجیح می دهد مقر حکومت خود را حتی برای یک روز هم خالی نکند.

مجتهد فعال توییتری در گزارشی درمورد علت نرفتن ملک سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان به آمریکا برای شرکت در اجلاس کمپ دیوید، در صفحه شخصی خود نوشت: امیر کویت به سلمان توصیه کرده بود که به دلیل وضعیت جسمانی خاص او، از رفتن به آمریکا خودداری کند.

به گزارش ایرنا، مجتهد افزود: شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت به محمد بن سلمان جانشن ولیعهد عربستان توصیه کرد، پدرش به آمریکا برای شرکت در اجلاس کمپ دیوید و دیدار با باراک اوباما نرود تا به دلیل وضعیت جسمانی و عقلی اش، عربستانی ها را در تنگنا نگذارد .

وی اضافه کرد: به همین دلیل مقام های عربستانی تصمیم گرفتند محمد بن نایف را به عنوان رییس هیات عربستان همراه با محمد بن سلمان به کمپ دیوید بفرستند و شاید شاه عربستان بعدها در برنامه ای بسیار کوتاه به آمریکا سفر کند.

این در حالی است که برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند پادشاهی عربستان هنوز حکومت خود را تثبیت نکرده است و به علت کنار گذاشتن طرفداران ملک عبدالله پادشاه درگذشته و ایجاد موجی از نارضایتی در اشراف زادگان سعودی از احتمال کودتا علیه خود هراس دارد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان