arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۳۷۱۱
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۴ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴

تلاش عربستان براي حفظ جايگاه خود در بازار نفت جهان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شرکت نفتي آرامکوي عربستان اعلام کرد قصد دارد بيشتر هزينه هاي خود را در طي دهه آينده صرف توليد کند تا جايگاه خود به عنوان بزرگترين صادر کننده نفت جهان را حفظ نمايد.

به گزارش تسنیم به نقل از رويترز، شرکت نفتي آرامکوي عربستان در گزارش سالانه خود تصريح کرد که بيشتر هزينه هاي خود را در طي دهه آينده صرف توليد خواهد کرد تا جايگاه خود به عنوان بزرگترين صادر کننده نفت جهان را حفظ نمايد.

اين شرکت دولتي عربستان با اشاره به فعاليت هاي اکتشافي و توليدي اعلام کرد: «بيشتر اين هزينه ها در فعاليت هاي بالادستي خواهد بود تا اطمينان حاصل کنيم که ظرفيت ذخيره کافي را داريم تا اگر اختلالي رخ داد، بتوانيم به تثبيت بازار جهاني نفت کمک کنيم.»

آرامکو اضافه کرده که در کوتاه مدت نيز براي افزايش توليد گاز طبيعي جهت تامين نيازهاي داخلي رو به افزايش عربستان سرمايه گذاري خواهد کرد. اين شرکت اعلام نکرده که دقيقا چه رقمي را صرف سرمايه گذاري در اين زمينه ها خواهد کرد.

آرامکو اخيرا يک برنامه سرمايه گذاري عظيم را که ظرفيت توليد اين شرکت را به 12 ميليون بشکه در روز رساند، تکميل کرده است. آرامکو در جديدترين گزارش خود اعلام کرده که قصد دارد ارتقاء ظرفيت توليد ميدان نفتي شيبه به روزانه يک ميليون بشکه نفت را در آوريل 2016 يعني زودتر از زمان مورد انتظار به اتمام برساند. پيشتر مقامات سعودي زمان تکميل اين طرح را پايان 2016 يا اوايل 2017 اعلام کرده بودند.

اما آرامکو در گزارش خود هيچ اشاره اي به توسعه ميدان نفتي خوريس، ديگر پروژه بزرگ اين شرکت نکرده است. در اين گزارش همچنين اعلام شده که در پايان سال 2014، ميدان نفتي مانيفا، متعلق به آرامکو به ظرفيت کامل توليدي خود يعني 900 هزار بشکه در روز رسيده است.

شرکت آرامکو در سال گذشته، به طور متوسط 9.5 ميليون بشکه نفت توليد کرد که بيش از 62 درصد صادرات آن به کشورهاي آسيايي ارسال شد.

صادرات نفت خام عربستان در سال گذشته اندکي کاهش يافت و به 2.544 ميليارد بشکه معادل 6.7 ميليون بشکه در روز رسيد، در حالي که اين رقم در سال 2013، 2.677 ميليارد بشکه، معادل 7.3 ميليون بشکه در روز بود.
نظرات بینندگان