arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۴۱۹
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۱ - ۰۴ اسفند ۱۳۸۹

مخابرات: موضوع کند شدن سرعت اینترنت یک هجمه رسانه ای بود!

مدیرکل مهندسی عملیات و هماهنگی شبکه دیتای شرکت ارتباطات زیرساخت بروز هرگونه اختلال، کندی و قطعی در شبکه اینترنت کشور در روزهای اخیر را تکذیب کرد و از افزایش ظرفیت پهنای باند اینترنت کشور به 173 لینک STM1 خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهر: مدیرکل مهندسی عملیات و هماهنگی شبکه دیتای شرکت ارتباطات زیرساخت بروز هرگونه اختلال، کندی و قطعی در شبکه اینترنت کشور در روزهای اخیر را تکذیب کرد و از افزایش ظرفیت پهنای باند اینترنت کشور به 173 لینک STM1 خبر داد.

حسن کریمی با اشاره به افزایش میزان ترافیک وارده به شبکه اینترنت کشور گفت: کل پهنای باند شبکه اینترنت 157 لینک STM1 بود که با توسعه انجام شده و افزایش 16 لینک STM1 به این شبکه در حال حاضر ظرفیت اینترنت شبکه بین الملل کشور به 173 لینک STM1 رسیده است.

وی STM1 را واحد سنجش ظرفیت پهنای باند اعلام کرد و با بیان اینکه هر STM1 معادل 155 مگابیت بر ثانیه است اضافه کرد: اگرچه افزایش ظرفیت پهنای باند به معنای افزایش سرعت شبکه اینترنت است اما این الزما به این معنی نیست که مشترکی که تاکنون از اینترنت استفاده می کرده سرعت بیشتری را احساس کند.

کریمی با بیان اینکه شرکت ارتباطات زیرساخت مستقیما با کاربران نهایی ارتباطی نداشته و کاربران با یک واسطه تحت عنوان شرکتهای اینترنتی به زیرساخت وصل می شوند تاکید کرد: اینکه کاربران با چه سرعتی اینترنت دریافت می کنند باید از سوی توزیع کنندگان پهنای باند به آن پاسخ داده شود چرا که افزایش ظرفیت پهنای باند مستقیما به سرعت اشتراک کاربر مربوط نمی شود.

مدیرکل مهندسی عملیات و هماهنگی شبکه دیتای شرکت ارتباطات زیرساخت افزایش ظرفیت ایجاد شده در کشور را به دلیل تامین درخواست افزایش پهنای باند از سوی متقاضیان و شرکتهای توزیع کننده اعلام کرد و در مورد میزان استفاده از ظرفیت پهنای باند کشور گفت: ظرفیت 157 لینک STM1 به طور کامل استفاده شده بود به همین دلیل برای تامین درخواست های جدید شرکت های توزیع کننده ترافیک اینترنت افزایش ظرفیت پهنای باند در دستور کار قرار گرفت.

طرح موضوع کند شدن سرعت اینترنت یک هجمه رسانه ای بود

این مقام مسئول در شرکت ارتباطات زیرساخت در مورد کند شدن و اختلال سرعت اینترنت طی هفته های اخیر به مهر گفت: در این دو هفته اخیر یک هجمه ای انجام شده که سرعت اینترنت پایین آمده و شرکت ارتباطات زیرساخت باید پاسخگو باشد. اما باید گفت که اینترنت فقط به یک نقطه یا یک شرکت محدود نمی شود که بخواهیم همه مشکلات را از این سمت بدانیم.

وی با تاکید بر اینکه در دو سه هفته اخیر هیچگونه اتفاق غیرعادی در شبکه اینترنت کشور نداشتیم که بگوییم سرعت اینترنت به این دلیل کاهش پیدا کرده است اضافه کرد: این بحثی که مطرح شده باید از سوی شرکت های اینترنتی که از زیرساخت ترافیک می گیرند و به کاربران توزیع می کنند پاسخ داده شود.

کریمی با اشاره به ضریب توزیع پهنای باند - ضریب شرینگ - گفت: کندی سرعت اینترنت ممکن است مربوط به واگذاری‌های بیش از اندازه از مسیر یک پهنای باند باشد که شرکتها در ارائه به کاربران انجام می دهند. به این ترتیب اگر مشترکان بخواهند به صورت همزمان به شبکه متصل شوند احتمال اینکه سرعت کاهش پیدا کند وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: میزان توزیع پهنای باند اگر از استاندارد ضریب شیرینگ بیشتر باشد ممکن است در برخی ساعات پیک ترافیک برای کاربرانی که به طور همزمان از آن پهنای باند استفاده می کنند کندی سرعت به وجود آورد که این موضوع مربوط به سرویس دهنده است و به شرکت ارتباطات زیرساخت مربوط نمی شود.

مدیرکل مهندسی عملیات و هماهنگی شبکه دیتای شرکت ارتباطات زیرساخت این نحوه تقسیم پهنای باند از سوی شرکتهای اینترنتی را عامل اصلی و تعیین کننده سرعت اینترنت دانست که از سوی رسانه ها مورد توجه قرار نمی گیرد و ادامه داد: باید در میزان سرعت اینترنت ضریب شرینگ شرکتهایی که به کاربر نهایی سرویس می دهند بررسی شود.

افزایش مجدد ظرفیت پهنای باند کشور

کریمی همچنین از برنامه توسعه ای برای افزایش ظرفیت پهنای باند کشور خبر داد و با بیان اینکه به زودی 24 لینک STM1 نیز به ظرفیت شبکه افزوده می شود به مهر گفت: با این میزان ظرفیت، شبکه اینترنت همیشه در حال کار است مگر اینکه دچار قطعی غیرمترقبه ای شویم که در آن صورت اطلاع رسانی می شود مانند قطعی اوایل امسال که کل دنیا را شامل شده بود.

وی تاکید کرد که استاندارد ضریب شرینگ به نوع سرویس هایی که اپراتورها ارائه می دهند بستگی دارد و در کشورهای اروپایی که سرویس های متنوعی را روی شبکه اینترنت ارائه می دهند به دلیل تفاوت در ارتباط این ضریب متفاوت است.

این مقام مسئول تصریح کرد: اگر توزیع پهنای باند شرکتهای اینترنتی برای کاربران نهایی که همه به صورت همزمان از این سرویس استفاده می کنند درست صورت گیرد نسبت آن میزان استفاده از پهنای باند یک به هشت خواهد بود.

کریمی افزود: اینکه با چه نسبتی پهنای باند به کاربران تخصیص داده می شود و نظارت بر حقوق مشترکان در حیطه وظایف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و به شرکت ارتباطات زیرساخت مربوط نمی شود.

وی از افزایش ظرفیت و تنوع تعداد سرویس های قابل ارائه روی شبکه اینترنت خبرداد و گفت: این سرویس ها به زودی اعلام می شود.
نظرات بینندگان