arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۱ - ۰۵ اسفند ۱۳۸۹

کنترل مرزهاي كشور با هواپيماهاي بدون سرنشين

فرمانده مرزباني اعلام كرد: پس از بررسي‌هاي فني 170 هكتار از منطقه‌اي كه با يكي از كشورهاي همسايه بر سر آن اختلاف داشتيم به خاك كشورمان الحاق شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرمانده مرزباني اعلام كرد: پس از بررسي‌هاي فني 170 هكتار از منطقه‌اي كه با يكي از كشورهاي همسايه بر سر آن اختلاف داشتيم به خاك كشورمان الحاق شد.

به گزارش فارس، سردار حسين ذوالفقاري امروز چهارشنبه در حاشيه همايش فرماندهان مرزباني كشور در جمع خبرنگاران گفت: اقدامات انجام شده در سال 89 نشان مي‌دهد كه در همه شاخص‌ها پيشرفت داشته‌ايم و در مجموع در بحث كنترل مرزها حركت جهشي در سال 89 را شاهد هستيم.

وي اظهار داشت: در كشفيات ماهواره و دخانيات افزايش چند ‌صددرصدي را طي سال 89 شاهديم.

* كاهش 37 درصدي كشف مواد مخدر در كشور

سردار ذوالفقاري افزود: براساس گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر ميزان كشفيات مواد مخدر در كشور در سال 89 به ميزان 37 درصد كاهش يافته است.

اين مقام مرزباني تصريح كرد: اين در حالي است كه ميزان كشفيات مواد مخدر در مرزهاي كشور افزايش نشان مي‌دهد.

فرمانده مرزباني گفت: طي سال 89 ، 80 نفر از اشرار در درگيري با مأموران مرزباني به هلاكت رسيده‌اند و در كشف و كنترل ورود اسلحه قاچاق به كشور با افزايش 45 درصدي كشفيات مواجه هستيم.

سردار ذوالفقاري ادامه داد: در حالي كه ميزان سوخت قاچاق در كشور سه درصد كاهش يافته اما ميزان كشف سوخت قاچاق در مرزهاي كشور 22 درصد افزايش داشته است.

وي اظهار داشت: اقدامات مؤثر مرزباني نيروي انتظامي در مرزهاي شرق كشور باعث تغيير مسير ترانزيت مواد مخدر به درياي عمان و خليج‌فارس شده است. از طرفي اين تغيير مسير به سمت آسياي ميانه نيز محسوس است كه در اجلاس 5 جانبه كشورهاي درياي خزر اين موضوع در دستور كار بود.

فرمانده مرزباني گفت: تاكنون 60 درصد از بودجه انسداد مرزها واصل شده است و در ماههاي آينده با سرعت بيشتري اين موضوع را دنبال خواهيم كرد.

وي اظهار داشت: با بودجه تخصيص يافته تجهيزات الكترونيك و اوپتيك براي استفاده از مرزباني خريداري و بخشي از آنها نيز به كار گرفته شده است.

وي اظهار داشت: در مرزها براساس جغرافياي محل اقدام به ساخت كانال، ديوار، سيم خاردار، پاسگاه و برجك مي‌كنيم و سعي‌مان اين است از اعتبارات تخصيص يافته حداكثر استفاده را ببريم.


* ساخت 500 كيلومتر كانال در مرزهاي كشور

فرمانده مرزباني ناجا گفت: تاكنون بيش از 100 كيلومتر ديوار، 100 كيلومتر سيم‌خاردار و 500 كيلومتر كانال در مرزهاي كشور در طرح انسداد ساخته شده است.

سردار ذوالفقاري گفت: در بخشي از مرزها نيز از مسائل الكترونيكي و اوپتيكي براي كنترل و انسداد استفاده مي‌كنيم.

* راه‌دارهاي برج بلند در مرزها مستقر مي‌شود

فرمانده مرزباني نيروي انتظامي گفت: راه‌دارهاي برج بلند نيز براي كنترل بهتر مرزها به كار گرفته مي‌شود.

سردار ذوالفقاري گفت: منطقه ممنوعه مرزي نيز تاكنون در 9 استان مرزي مشخص شده و نيروهاي مرزباني براساس مقررات در اين نقاط اقدام مي‌كنند.

اين مقام مرزباني ادامه داد: در مرحله اول اقدامات آموزشي و هشداري براي آشنايي مرز‌نشينان انجام شده و تابلوها نيز نصب شده است. اگر افراد به منطقه ممنوعه توجه نكنند طبق مقررات به سوي آنها تيراندازي خواهد شد.

سردار ذوالفقاري گفت: مناطق ممنوعه عمدتا در مرزهاي سيستان و بلوچستان، خراسان رضوي و در مناطق غربي كشور هستند.

وي درباره كنترل مرزها نيز گفت: با توجه به اينكه احتمال انتقال قاچاق در پوشش‌هاي مختلف از مبادي رسمي كشور وجود دارد بر اين اساس برنامه‌ريزي كرده‌ايم تا قاچاقچيان سوء استفاده نكنند.

سردار ذوالفقاري تصريح كرد: امكانات الكترونيكي در مبادي ورودي كشور نصب خواهند شد و علاوه بر آن اقدامات اطلاعاتي در مناطق مرزي گسترش خواهد يافت.

فرمانده مرزباني ادامه داد: براي كنترل بهتر مبادي ورودي مرزبانان زن به كار گرفته خواهد شد.

فرمانده مرزباني نيروي انتظامي اعلام كرد: از سال آينده سگ‌هاي مواد ياب نيز در مبادي ورودي كشور به كار گرفته مي‌شوند.

* كنترل مرزهاي كشور با هواپيماهاي بدون سرنشين

سردار ذوالفقاري اعلام كرد: در حال حاضر در دو نقطه شرق و جنوب كشور به صورت پايلوت كنترل هوايي مرز با استفاده از هواپيماهايي بدون سرنشين در حال انجام است و پس از آن كارهاي زيرساختي براي كنترل تمام مرزهاي كشور با استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين انجام خواهد شد.

فرمانده مرزباني نيروي انتظامي درباره طرح جامع مرز نيز گفت: شوراي عالي امنيت كشور، وزارت كشور را مكلف كرده تا طرح جامع مرز را با نگاه امنيت پايدار تهيه و براي تصويب به شوراي امنيت بفرستند.

وي اظهار داشت: 7 كارگروه تخصصي طرح جامع مرز را بررسي مي‌كنند و پس از آماده كردن اين طرح براي تصويب به شوراي امنيت كشور خواهد رفت.

وي اظهار داشت: طرح جامع مرز نهايي شده و در حال تدوين بخش عمراني مرز هستيم و اميدواريم تا قبل از پايان سال آن را به وزارت كشور تحويل دهيم.

سردار ذوالفقاري ادامه داد: با تصويب طرح جامع مرز هر سازماني براي انجام هر اقدامي در مرز بايد براساس اين طرح اقدام كند. در اين طرح به مرزنشينان معيشت آنان، كشاورزي، مسائل اقتصادي و غيره. توجه ويژه شده است.

فرمانده مرزباني گفت: برنامه پنجم مرزباني و برنامه سال 90 تدوين شده و هزار ميليارد تومان نيز براي برنامه پنجم در نظر گرفته‌ايم.

وي اظهار داشت: در حال بازسازي شناورهاي مرزباني هستيم و در سال 90 شناورهاي جديد و پيشرفته وارد ناوگان خواهند شد تا در عمق آب‌هاي كشور نيز حضور فعال داشته باشيم.

* رفع اختلافات مرزي در 6 نقطه

فرمانده مرزباني نيروي انتظامي گفت: 6 نقطه مرزي را كه محل اختلاف با كشورهاي همسايه بود، در سال 89 به‌طور مشترك و براساس ارزيابي‌هاي فني بررسي كرديم و به توافقاتي نيز دست يافتيم.

وي اظهار داشت: در يك نقطه محل اختلاف پس از بررسي‌هاهي فني و جغرافيايي 170 هكتار به خاك جمهوري اسلامي ملحق شد.
نظرات بینندگان