arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۲۷۰
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۲۱ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
سیدحسن خمینی:

به همه برای همیشه نمی توان دروغ گفت / رسانه ها امامی را که راهگشای جامعه است مطرح کنند/ امروز کسی روزنامه را بخاطر خبر خریداری نمی کند، مگر این که زندانی باشد / نتیجه درجا زدن در نقش سنتی، محو شدن است

آیت الله سیدحسن خمینی گفت: اگر نتوانیم با نظرهایی (کامنت) که افراد دلشان می خواهد تاثیر گذار باشند یا با بحث نقش شهروند رسانه پیش برویم، خواهیم دید که یک وبلاگ گاهی تاثیرگذاری اش از چندین خبرگزاری جلوتر می رود
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به همه برای همیشه نمی توان دروغ گفت / رسانه ها امامی را که راهگشای جامعه است مطرح کنند/ امروز کسی روزنامه را بخاطر خبر خریداری نمی کند، مگر این که زندانی باشد

تولیت حرم مطهر و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) گفت : باید امامی که راهگشای جامعه ما است را به صورت فعال در فضای رسانه ای مطرح کنیم.

به گزارش «انتخاب»، یادگار حضرت امام(ره ) امروز -سه شنبه- در دیدار از خبرگزاری جمهوری اسلامی ضمن اشاره به اهمیت وظایف رسانه های خبری گفت: در این میان، ارزش مجموعه ایرنا بر کسی پوشیده نیست و همه دوستان بر این مساله واقفند؛ واقعیت این است که در مسیر زمان و روزگار که جلو می رویم، نقش ابزارهای خبررسانی تغییر می کند و اگر مجموعه ها خودشان را با این نقش سازگار نکنند، هم آرام آرام حذف می شوند و هم بعضا ممکن است برای هدفی که از ابتدا بخاطر آن شکل گرفته اند، مضر باشند.

آیت الله سید حسن خمینی تصریح کرد: در دهه 60 اگر شما می خواستید بدانید در مصر کودتا شده یا نه، باید آسوشیتدپرس برای شما مخابره می کرد که این اتفاق افتاده یا نیفتاده است؛ همچنین در جنگ ویتنام، خبرها به فاصله چند روز در یک روزنامه عصر منتشر می شد؛ حتی اگر دوره ای عقب تر برویم، در اواخر دوره قاجار روزنامه ها در هند چاپ می شدند و بعد به ایران آورده می شدند، که آنها عملا روزنامه نبودند بلکه رساله هایی در زمینه مسایل اجتماعی بودند.

یادگار حضرت امام (ره) افزود: اما امروز حتی روزنامه صبح هم از خبر جا می ماند و بلکه بالاتر، نشریه نوشتاری در فضای وب هم ممکن است از اخبار جا بماند چون هیچ کس منتظر خواندن خبر نمی ماند و مستقیم حادثه را می بیند؛ شما برای دانستن این که کجا چه اتفاقی افتاده است خیلی منتظر این نمی شوید که یک خبرگزاری رسمی در آنجا مطلبی را مخابره بکند.

وی با تاکید بر اینکه امپراتوری خبری دوره های قبل، امروز به یمن تکنولوژی شکسته است، گفت: یک زمان می گفتند فضای جهانی همه رسانه های گروهی در اختیار صهیونیست هاست، اما امروز این امپراتوری شکسته و واقعیت این است که شکست آن مرهون تکنولوژی است.

آیت الله سید حسن خمینی اظهار کرد: زمانی می گفتند اگر می خواهید خبر منتشر کنید باید روزنامه چاپ کنید و اگر می خواهید تحلیل بدهید باید هفته نامه منتشر کنید و ماهنامه و فصلنامه، که هر کدام نقشی داشت؛ اکنون اینها همه به نوعی از بین رفته است؛ امروز کسی روزنامه را بخاطر خبر خریداری نمی کند، مگر این که زندانی باشد و دسترسی به اینترنت نداشته باشد.

یادگار حضرت امام (ره) تصریح کرد: امروز افراد به نوعی خودشان هم خبرنگار شده اند؛ حتی سایت های خبری هم اگر بخواهند با همان نقش سابق زندگی کنند در آتیه در مقابل شبکه های اجتماعی زمین خواهند خورد؛ همین شبکه های اجتماعی که در کشور داریم نقششان در پر رنگ تر کردن یک خبر یا ضعیف کردن یک تحلیل یا بستر سازی برای یک حادثه بسیار موثر است؛ منتهی علت این که این تاثیر را مستقیما در یک حادثه نمی گذارند این است که بعضا همدیگر را خنثی می کنند؛ یعنی همه می توانند در این فضا همه چیز بگویند و یکجانبه گرایی یا یکجانبه گویی کمرنگ شده است.

وی با تاکید بر این که استفاده بهینه از شرایط و ابزار جدید، شرط بقا و تکامل است، افزود: اصل انقلاب در روزگار خود به انقلاب نوار معروف بود؛ آن امر استفاده از تکنولوژی روزگار خودش است؛ امام (ره) به صورت بسیار توانمند و حرفه ای از فضای رسانه در دوره انقلاب استفاده کردند؛ در بعد جهانی استفاده از ابزارهای جهانی و در بعد داخلی، استفاده از نوار و تلفن.

تولیت حرم مطهر و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه برای بیان عقاید و اهدافمان احتیاج به ابزار جدید داریم، به پرواز انقلاب اشاره کرد و گفت: شاید نصف مسافران پرواز دوازدهم بهمن، خبرنگاران برجسته رسانه های آن روز دنیا بودند؛ این یعنی استفاده از توانمندی ای که در رسانه های آن روز وجود داشت.

وی اظهار کرد: خبرگزاری جمهوری اسلامی اگر بخواهد هدف خود را رعایت کند؛ باید نخست فضای جدید را بشناسد و دوم این فضای جدید را به خدمت بگیرد؛ نتیجه درجا زدن در نقش سنتی، یا از بین رفتن و محو شدن است و حتی بدتر، بعضا مضر است.

یادگار حضرت امام (ره) با تاکید بر این که خبرگزاری باید این نقش جدیدی که به یمن وجود فضای های جدید و ابزارهای جدید پیش آمده را بشناسد، ادامه داد: اگر در گذشته در هر صد سال یا هر هزار سال یک اتفاق بزرگ رخ می داد، امروز این اتفاقات از سال هم کوتاه تر شده است.

آیت الله سید حسن خمینی با اشاره به شکل گیری اینترنت در دهه های اخیر، گفت: اگر در همین زندگی کوتاه خودمان نگاه کنیم، چیزی بنام اینترنت به وجود آمد؛ اوایل سایت های خبری وجود نداشت؛ آرام آرام سایت های خبری شکل گرفت و خبرگزاری ها از تلکس ها در آمدند و مخاطبانشان مردم شدند و نقششان تغییر کرد و بعد شبکه های اجتماعی آمدند که امروز همین شبکه های اجتماعی ممکن است سایت های خبری و خبرگزاری ها را با چالش مواجه کنند.

وی توصیه کرد: فضای ابزارها و روش های جدیدی که در جهان رسانه در حال شکل گیری است را باید به جد رصد کنیم.

آیت الله سید حسن خمینی با بیان اینکه مردم نمی خواهند تنها در خبر شریک باشند، گفت: مردم خواهان آن هستند که در تولید و تحلیل خبر هم شریک شوند.

وی تصریح کرد: اگر نتوانیم با نظرهایی (کامنت) که افراد دلشان می خواهد تاثیر گذار باشند یا با بحث نقش شهروند رسانه پیش برویم، خواهیم دید که یک وبلاگ گاهی تاثیرگذاری اش از چندین خبرگزاری جلوتر می رود.

وی ادامه داد: روزنامه ها هم اگر بخواهند فقط به نقش کپی کردن خبر و یا انعکاس صدای سخن گویی اکتفا کنند اینگونه نمی شود چرا که افراد جامعه خبر منتشر شده را شب قبل و یا ساعات قبل به صورت تصویری مشاهده کرده اند.

یاد گار حضرت امام (ره) خاطر نشان کرد: روزنامه ها اگر به سمت بسته خبری نروند جا می مانند و روزنامه ها باید نقش خود را عوض کنند.

وی اضافه کرد: دیگر آنگونه که بلندگوهایی تصور کنند می توانند با چند مجموعه مطلبی را القا کنند از بین رفته و هیچ اعتمادی نمی توان به چنین مجموعه های نادرستی کرد.

رییس تولیت آستان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه باید تحلیل ها درست و صحیح باشد، گفت: مخاطب شما دیگر یک مخاطب یک طرف نیست و وارد مجموعه ای خبری می شود و اخبار را از جهت مختلف دیده و دریافت می کند.

آیت الله سید حسن خمینی در ادامه صداقت، حق و درستی را از شاخصه های انقلاب برشمرد و گفت: انقلاب بر اساس صداقت و حق استوار شده و هرچه دایره ای که آن را بروز می دهد تقویت شود ریشه هایش بهتر خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر از زاویه رسانه ای به موفقیت های جهان اسلام بنگریم شاید پیروزی هایی که در سالهای اخیر نسبت به دهه 60 و یا 70 در زمینه فلسطین واقع شد به نقش رسانه های سرزمین های اسلامی و تاثیرگذاری آن برمی گردد.

یادگار حضرت امام(ره) یادآور شد: همان بهار عربی یا به تعبیر صحیح تر بیداری اسلامی تاثیر اصلی اش از شبکه ها و رسانه های جدیدی بود که توسط مردم شکل گرفت.

یادگار حضرت امام (ره) به تعبیری در مورد رسانه ها اشاره کرد و گفت: یک تعبیری وجود دارد که یک نفر را برای همیشه و همه را برای دوره کوتاه می توان فریب داد اما به همه برای همیشه نمی توان دروغ گفت.

آیت الله سیدحسن خمینی در ادامه تصریح کرد: وجود مجموعه خبررسان که دیگر فقط گوش کننده نیست بلکه خبر را تحلیل می کند و آن را پخش می کند به نفع حقیقت است .

وی اضافه کرد: ما نیز چون معتقدیم اندیشه امام و انقلاب حقیقت است از چنین چیزی نمی ترسیم؛ همین هم نشان داد در دوره عمر خودمان در دل یک امپراطوری رسانه ای، اتفاقی بیفتد و آن نیز شکل گرفت.

یادگار حضرت امام(ره) به صحبت های مدیر عامل ایرنا مبنی بر اینکه خبر در موبایل شکل می گیرد اشاره کرد و افزود: شما به عنوان اهالی رسانه باید مراقب این موضوع باشید چرا که این ممکن است برای ماه آینده باشد و شاید دو ماه آینده موضوعی جدید تر و تازه تر شکل بگیرد.

آیت الله سیدحسن خمینی خاطر نشان کرد: خبرگزاری جمهوری اسلامی باید به نسل بعدی خبر رسانی فکر کند و به این اهتمام کند.

وی اضافه کرد: نسل امروز برای کسانی است که امروز کار می کنند و خبرگزاری جمهوری اسلامی برای فردا است و شما به عنوان خبرگزاری جمهوری اسلامی باید به ابزارهای نسل بعد فکر کنید.

تولیت آستان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به اندیشه های امام و انقلاب اشاره کرد و افزود: درباره امام(ره) هم همواره باید نگاهمان به آینده باشد؛ اندیشه امام راهگشای فردای ملت ما است.

آیت الله سید حسن خمینی خاطر نشان کرد: امام را نه به عنوان یک شخص بلکه به عنوان یک نماد و یک راه برای فردا می شناسیم.

وی اضافه کرد:امام تنها یک شخص نیست و یک مکتب، راه و روش است و خبرگزاری باید این موضوع را هم بشناسد و اهتمام کند.

یادگار حضرت امام(ره) اداکه داد: خبرگزاری باید به این موضوع توجه کند و نه به صورت انفعالی بلکه به صورت فعال با مسئله برخورد کند؛ انفعالی برخورد کردن یکی از ضعف های رسانه ای است.

آیت الله سید حسن خمینی اظهار داشت: باید خبرگزاری و رسانه به این موضوع توجه کنند که نسبت به حوادث در زمان بعد از آن تصمیم گیری نکنید بلکه قبل از آن تصمیم بگیرید که حادثه را چگونه بسازید؛ فضای رسانه ای را در اختیار گرفته و تولید کنید .

وی ادامه داد: نسبت به امام هم باید امامی که راهگشای جامعه ما است را به صورت فعال در فضای رسانه ای مطرح کنیم.

یادگار حضرت امام(ره) در پایان از مسوولان، کارمندان و خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی تقدیر و قدردانی کرد.

آیت الله سیدحسن خمینی امروز به دعوت محمد خدادی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) از این سازمان دیدار کرد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۱۱
غیر قابل انتشار: ۲۷
پدرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
1
6
وضعیت کتاب و کتاب خوانی و علی الخصوص روزنامه وخیم هست
عمده دلیلش هم دغدغه و مشکلات بیش از حد مردم میباشد. متاسفانه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
3
8
از سید حسن آقا نوه امام عزیز انتظار داریم که همین رویه را در پیش گرفته و از ورود به احزاب همچون گذشته پرهیز نماید تا محبوبیت ایشان نزد هر دو جناح سیاسی و مردم حفظ باشد
علی رسولی نژاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
3
18
متاسفانه صدا و سیما و اغلب رسانه ها فکر میکنند مردم ایران در بیابان زندگی می کنند و از واقعیت های موجود در جامعه و جهان خبر ندارند
قره ولی چاوقونی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
2
10
درود بر سید نجیب وشریف که بحق راه امام را میرور ومحبوب القلوب است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
2
9
فوق العاده بود دید وسیع و دانش گسترده
درود بر شرفت فرزند راستین انقلاب و امام
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
2
4
اقا سيد نوكرتيم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
2
5
به عنوان يك خبرنگار از گفته هايتان بهره بردم. احسنت و خوش به حال ما كه چنين درستانى داريم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
2
3
درود بر خمينى سلام بر سيد حسن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
2
4
به كورى چشم بدخواهان خمينى زنده است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
2
3
مخلص اقا سيد سيديم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
2
4
خمینى در وجود سيد حسن زنده است
دولت اصلاحات
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
2
5
خوشحالم که یادگار امام (ره) نظرات ما را میخوانند و اهمیت میدهند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
2
1
احسنت احسنت.....
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
2
2
آفرین پسر امام
ايراني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
2
4
امام درسال42باراي دادن زنان مخالف بودند ولي باروحيه آزادانديشيشان نه تنها از اين نظر عدول كردند كه حضور زنان درهمه عرصه هارا همپاي مردان خواستار شدند.
امام باتحجرمخالف بودند ونسبت به برگشتشان هشدار ميدادند
دربهشت زهراسال57مردم هردوره رامحق تعيين نوع حاكميت خود اعلام كردند واگر به اين نظرهاي امام توجه نشود همبستگي مردم وحاكميت خدشه ميبيند!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
2
3
اميدوارمان كردي سيد عزيز- پيروز و سرفراز باشي
يوسف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
2
1
او خميني ديگر است. ايشان جلوتر از مسائل روز هستند .. درود بي پايان بر خميني كبير و بيت ايشان .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
2
2
ممنونیم سید بزرگوار
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
2
3
چقدر زیباست حتی تفکر در باره یک دنیای واقعی
نظرات بینندگان