arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۵۹۴
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۴ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴

سهم آمریکایی ها در سقوط الرمادی؟!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آمریکا در سقوط رمادی سهم کمی نداشته است؛ این دیدگاه غالب عراقی ها در جریان حوادث اخیر الانبار است که طی آن، شهر الرمادی مرکز این استان پهناور در پی یک سلسله حملات دو روزه در روز شنبه این هفته سقوط کرد.

به گزارش ایرنا، سقوط شهر الرمادی اکنون به یکی از موضوعات روز جریان های سیاسی و شهروندان عراقی تبدیل شده و بحث بر سر چگونگی این سقوط همچنان داغ است، واقعه ای که به ویژه نقش ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در آن مطرح است.

حسن سالم یک عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، به صراحت آمریکا را متهم کرد و گفت آمریکا و ائتلاف بین المللی اش می توانستند با فناوری مدرن نظامی و ماهواره هایشان جلوی سقوط الرمادی را بگیرند.

وی افزود: آنها از انجام ضربات هوایی به داعش خودداری کردند تا این گروه تروریستی به راحتی بتواند شهر را به تصرف خود در آورد، حال آنکه با توجه به تجهیزات و فناوری نظامی که در اختیار دارند، کار بسیاری ساده ای بود و حملات داعش در مقابل قدرت آنان عملیات نظامی ساده و بی ارزش محسوب می شد.

این سیاستمدار عراقی، به پشت پرده های این ماجرا اشاره کرد و گفت این حادثه را باید در چارچوب طرح آمریکا برای تقسیم عراق ارزیابی کرد و سقوط الرمادی سهم مهمی در تحقق این نقشه آمریکایی ها داشته است.

اسکندر وتوت از دیگر اعضای کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز با مقصر دانستن آمریکا و ائتلاف بین المللی اش، واشنگتن را متهم کرد که در جنگ عراقی ها علیه تروریسم و داعش تکفیری، نه تنها قدم مهمی برنداشته، بلکه نقش منفی ایفا کرده است.

به گفته وتوت، اعتماد دولت عراق به آمریکایی ها از جنبه های مختلف به عراق ضربه زده است.

پنتاگون، در پی سقوط الرمادی ، گزارش داده که در پی حمله داعش و عقب نشینی نیروهای امنیتی مقادیر زیادی تسلیحات سنگین از جمله تانک و توپخانه سنگین متعلق به ارتش عراق به دست داعش افتاده است.

واشنگتن پست هم در گزارشی از الانبار، به این نکته اشاره کرده که سقوط الرمادی ضعف باراک اوباما را در جنگ علیه داعش بر ملا ساخته است.

به دنبال سقوط الرمادی که برخی منابع مدعی اند ، نیروهای حاضر در شهر با کمترین مقاومت آنجا را ترک کرده و تسلیحات سنگینی از جمله تانک و توپخانه برای داعش به غنمیت گذاشته اند، سید عمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق، در یک اجتماع در جادریه بغداد گفت که اکنون الحشد الشعبی تنها نیروی اساسی و جدی برای نجات عراق است.
نظرات بینندگان