arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۶ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴

درآمد سالانه داعش چقدر است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

يک روزنامه آمريکايي از رسيدن درآمدهاي گروه تروريستي داعش به يک ميليارد و 200 ميليون دلار در سال 2014 ميلادي خبر داد.

روزنامه آمريکايي "نيويورک تايمز" به نقل از تحليلگران موسسه "رند" نوشت دارايي هاي داعش با سقوط موصل در ژوئن 2014 ميلادي، حدود 875 ميليون دلار برآورد مي شد، اما منابع درآمدهاي اساسي اين گروه در سال گذشته به شکل زير بود: 600 ميليون دلار از طريق باج خواهي و اخذ ماليات درعراق، 500 ميليون دلار از ناحيه سرقت از بانک هاي دولتي عراق، 100 ميليون دلار از طريق فروش نفت و 20 ميليون دلار از طريق باج گيري براي آزادي گروگان ها.

در اين گزارش آمده است: داعش روزانه بيش از يک ميليون دلار از طريق باج خواهي و تحميل ماليات درآمد کسب کرده است، و تحميل ماليات بر درآمدهاي کارمندان دولت عراق به ميزان 50 درصد است که داعش در سال گذشته نيز 300 ميليون دلار از اين راه به دست آورد.

شرکت ها با تحميل ماليات بر قراردادهاي خود مواجه مي شوند و درآمدهاي آنان به 20 درصد مي رسد و با توقف منابع درآمدي ديگر مانند بانک ها و نفت، گروه داعش براي کسب درآمد بيشتر به اخذ ماليات روي آورد.

روزنامه نيويورک تايمز نوشت: نفت منبع اصلي درآمدهاي داعش نيست و اين گروه همچنان درميان مردم و نه در زيرساخت ها سرمايه گذاري مي کند و بيشترين هزينه ها، پرداخت حقوق ما بين سه تا ده ميليون دلار در هر ماه است. اين گروه همچنين در موسسات نظارتي دولت مانند کميته ها و رسانه ها و دستگاه قضايي و تنظيم بازار سرمايه گذاري مي کند، اما در مقابل، خدمات نسبتا کمي را ارائه مي کند.

بر اساس اين گزارش، داعش همچنين با غارت تجهيزات نظامي و مصادره اراضي و زيرساخت ها و پرداخت حقوق نسبتاً کم، هزينه ها را کم مي کند.

منبع : العالم
نظرات بینندگان