arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۶۲۰
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۶ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴

تصویب میزبانی ایران برای بازیهای غرب آسیا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 رییس شورای المپیک آسیا پس ازپایان شصت و ششمین نشست هیات اجرایی این شورادر هتل آزادی تهران گفت: در نشست امروز شورای المپیک آسیا میزبانی ایران برای بازی های غرب آسیا در جزیره کیش مورد تصویب قرار گرفت.

به گزارش ایرنا شیخ احمد الفهد الصباح پس از پایان شصت وشسمین نشست هیات اجرایی شورای المپیک آسیا درنشست مطبوعاتی از میزبانی ایران برای برپایی این نشست قدردانی کرد وافزود: بسیار خرسندیم که از ما به گرمی استقبال شد و زمینه حضور ما را برای شرکت در این نشست فراهم کردید.

وی همچنین از رییس جمهوری ایران و تمامی مسوولانی که زمینه حضورشان را در این نشست فراهم کرده اند قدردانی کرد و گفت: خوشحالم که به ایران سفر کرده ام.

این نشست یک روزه ازصبح امروز (پنجشنبه ) با حضور میهمانانی از 45 کشور آسیایی و مسوولان ورزشی کشورمان و با خیر مقدم به مهمان خارجی از سوی کیومرث هاشمی رییس کمیته ملی المپیک به طور رسمی آغاز شد و دقایقی پیش پایان یافت.

شصت و پنجمین نشست شورای المپیک آسیا سال گذشته در کره جنوبی برگزار شده بود.

رییس شورای المپیک آسیا دراین نشست با بیان اینکه هنوز اقدام ورزشی در ایران صورت نگرفته است گفت: ایران نقشی جدی در پیشینه المپیک داشته و امیدواریم شاهد برگزاری رویدادهای ورزشی در ایران باشیم.

شیخ احمد افزود: حضورمان برای این است تا به ایران امید و قوت داده و از آنها حمایت کنیم تا در عرصه بین المللی بیش از پیش بروز و ظهور یابند، زیرا اعتقاد داریم این حرکت اقدامی برای حضور موثرتر ایران در رویدادهای ورزشی بین المللی باشد.

رییس شورای المپیک آسیا درباره موضوعات مطرح شده دراین نشست گفت:در این نشست گزارش هایی از بازی های آسیایی اندونزی جاکارتا، بازی های زمستانی، بازی های ساحلی ویتنام و بازی های داخل سالن در ترکمنستان ارایه شدکه همه مورد تایید قرار گرفتنذ.

وی اظهار داشت: تنها برنامه ای که در این نشست مطرح و مورد تایید قرار نگرفت بازی های آسیایی درسریلانکا بود، زیرا به خاطر مشکلاتی که با دولت آنها داریم این میزبانی در شورای المپیک آسیا مورد تایید قرار نگرفت.

شیخ احمد یکی از موضوعات مطرح شده در این نشست را جریان ضد دوپینگ در آسیا عنوان کرد و گفت: تست دوپینگ بازیکنانی از چین که در بازی های آسیایی 2014 اینچئون مثبت نشان داد، دادگاه حکمیت ورزش تصمیم گرفت از حضور آنان جلوگیری کند و امروز تصمیم گرفتیم مدال طلای شش ورزشکار کره جنوبی را که در بازی های آسیایی تست دوپینگ آنان مثبت اعلام شده بود را پس بگیریم.

رییس شورای المپیک آسیا خاطر نشان کرد: از هزار و 600 تست دوپینگ که در آسیا انجام شد تنها هفت مورد مثبت گزارش شد و این رکوردی برای بازی های است.

شیخ احمد همچنین اعلام کرد که در این نشست میزبانی ایران برای بازی های غرب آسیا در کیش تصویب شد.

وی به همکاری قبلی این شورا بافائزه هاشمی به عنوان رییس فدراسیون ورزش زنان کشورهای اسلامی برای برگزاری بازیهای غرب آسیا درایران اشاره کرد و گفت: در آن مقطع میزبانی خوبی از سوی ایران شاهد بودیم.

رییس شورای المپیک آسیا اظهار داشت: در رویدادهای ورزشی ایران را مورد حمایت های مالی قرار خواهیم داد واز کمیسیون رسانه نیز درخواست می کنم برنامه آموزشی را برای خبرنگاران در ایران برگزار کند.

شیخ احمد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه انگیزه شما از پذیرفتن ایران برای این نشست چه بوده، گفت: خوشحالم که قوانین ورزشی ایران تغییر یافته و بیشتر به قوانین بین المللی و کمیته بین المللی المپیک نزدیک تر شده است.

وی یادآور شد: سال گذشته مشکلاتی بین وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک ایران وجود داشت، اما اکنون این مسائل حل شده است.

رییس شورای المپیک آسیا ادامه داد: این نخستین مرتبه ای است که بین وزات ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک تعاملات بسیار خوبی برقرار است و من نسبت به این موضوع بسیار خرسندم.

وی به دیدار خود با معاون اول رییس جمهوری که در ساعات آینده صورت خواهد گرفت اشاره کرد و گفت: به طور قطع به دلیل تعاملات خوبی که بین وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک و تغییرات قوانین ورزشی ایران، از ایشان تشکر خواهم کرد.

وی ادامه داد: البته مشکلات بین وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک در برخی کشورهای آسیایی وجود دارد و تنها مربوط به ایران نیست اما هدف ما این است که این مشکلات کمتر و تعاملات بیشتر شود.

وی در خصوص مخالفت برخی مراجع ورزشی با حضور زنان محجبه در میادین ورزشی و اقدامات شورای المپیک آسیا در این باره اظهارداشت: حرکت حمایتی از حضور زنان با حجاب درعرصه های بین المللی ورزشی را با خانم فائزه هاشمی درایران شروع کردیم تا شرایط مناسبی هم برای ورزشکاران بانوان فراهم کنیم.

شیخ احمد ادامه داد: اکنون بعد از 22 سال خوشحالم که بانوان با حجابشان در رقابت های مختلف ورزشی حضور می یابند و مدال هم کسب می کنند. خوشبختانه در رشته هایی مانند فوتبال، هندبال، والیبال و بسکتبال که مشکل حجاب برطرف شده، بانوان با حجاب می توانند در این رشته ها شرکت کنند.

وی افزود: زنان محجبه در رشته بسکتبال می توانند در بازی های آسیایی حضور یابند. حجاب نه تنها جزو دین است بلکه سنت هم به شمار می رود.

شیخ احمد درپاسخ به پرسشی درباره جایگاه ایران در بازی های المپیک و آسیایی و حمایت ویژه از کشورمان برای افزایش کرسی هایش در کمیته بین المللی المپیک گفت: در زمان آقای مصطفی هاشمی طبا رییس وقت سازمان تربیت بدنی حمایت هایی صورت گرفت و حتی توانست یک کرسی بگیرد.

وی افزود: فقط 15 عضو در کمیته بین المللی المپیک وجود دارد که نماینده کمیته های ملی المپیک کشورشان هستند، بنابراین هیچ کسی نمی گوید که ایران جایگاهی در کمیته بین المللی المپیک نداشته باشد و فکر می کنم ایران در چند سال آینده بتواند جایگاه خود را در کسب کرسیهای بیشتر ارتقا دهد.

رییس شورای المپیک آسیا افزود: امیدوارم بتوانیم شاهد کسب کرسی های بیشتر کشورهای آسیایی در کمیته بین المللی المپیک باشیم و از این میان کسب کرسی های ایران در این کمیته یکی از اولویت های ما است.

رییس شورای المپیک آسیا پس از این نشست با حضور در کمیته ملی المپیک با رییس و اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک گفت و گو می کند و سپس با حضور در وزارت ورزش و جوانان با محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان دیدار و پس از آن با معاون اول رییس جمهوری دیدار می کند.
نظرات بینندگان