arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۶۴۵
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۸ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴

ثبت جهانی 64 اثر ایرانی در یونسکو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: تاکنون 64 اثر شامل 17 میراث ملموس، 10 میراث ناملموس، هفت میراث مکتوب و 30 تن از مشاهیر ایرانی در سازمان یونسکو ثبت جهانی شده اند.

به گزارش ایرنا دکتر محمدرضا سعیدآبادی روز پنجشنبه در 'همایش نقش آینده پژوهی در شهرهای اسلامی' در مشهد اظهار داشت: یونسکو در حوزه فرهنگ و هویت با موضوع شهر اسلامی چهار راهبرد اصلی دارد که در قالب این چهار راهبرد می توان خود را به جهان معرفی نمود تا دیده و شنیده شد.

وی این چهار بخش را 'میراث فرهنگی ملموس، میراث فرهنگی ناملموس، میراث مکتوب و مشاهیر و بزرگان' ذکر و تاکید کرد: ایران در هر چهار بخش دارای ظرفیتهای بسیار بالایی است.

دبیر کمیسیون ملی یونسکو افزود: آثار و میراث فرهنگی ملموس شامل معماریهای زیبا و قدیمی و آثار فرهنگی ناملموس شامل صنایع دستی و آداب است که بسیار مهم می باشند اما هم اکنون با مرگ خاموش مواجه هستند.

وی ادامه داد: امروز رقابت بزرگی برای استفاده از ظرفیتهای سازمان بین المللی یونسکو وجود دارد و در این رقابت تمامی شهرهایی که عالمانه و با هدف حرکت کنند می توانند از این فرصت استفاده کنند.

سعیدآبادی در ادامه گفت: هرگونه توسعه بدون در نظر گرفتن 'فرهنگ، هویت و اجتماع' ناپایدار لذا بدون ماندگاری و فاقد آینده نگری خواهد بود.

وی توسعه پایدار را داری سه رکن اصلی ذکر و بیان کرد: رشد اقتصادی، پایداری زیست محیطی و توجه به مقوله فرهنگ و هویت این ارکان اصلی را تشکیل می دهند.

دبیر کمیسیون ملی یونسکو افزود: توسعه پایدار ویژگیهای متعددی دارد که از آن جمله می توان به آینده نگری، اهداف بلندمدت، تفکر نظام مند، نقادانه، بین بخشی بودن و تصمیمات جامع برای همه بخشها در توسعه اشاره کرد.

کمیسیون ملی یونسکو پس از پذیرش عضویت ایران در سازمان یونسکو از سال 1327 تشکیل شده است. این کمیسیون دارای سه رکن 'شورای عالی، شورای اجرایی، دبیرخانه' و اساسنامه ای است پس از پیروزی انقلاب اسلامی مورد تجدید نظر قرار گرفت و در سال 1366 به تصویب هیات دولت وقت رسید.

شورای عالی کمیسیون ملی یونسکو در ایران به ریاست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری متشکل از 14 عضو همچون وزرای امور خارجه، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، رییس سازمان صدا و سیما و هفت تن از شخصیتهای علمی و فرهنگی کشور است.

سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد معروف به یونسکو نهاد بین المللی وابسته به سازمان ملل متحد است که از سال 1945 میلادی با هدف کمک به صلح و امنیت جهان از طریق همکاریهای بین المللی در زمینه های آموزشی، علمی، فرهنگی و تربیتی فعالیت دارد. هم اینک 195 کشور عضو یونسکو هستند. مقر یونسکو در پاریس پایتخت قرار دارد و این سازمان دفاتر نمایندگی نیز در کشورهای مختلف جهان دارد.
نظرات بینندگان