arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۸ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۴

روایت رویترز از تغییر استراتژی ایران در مذاکرات تجاری: هندی ها دست خالی از تهران بازگشتند

جسورتر شدن ایرانی ها در مذاکرات تجاری باعث تعجب طرف هندی شده است زیرا هند به عنوان یکی از معدود کشورهایی که مایل به تجارت با ایران بوده آنهم درحالی که این کشور با تحریم های اقتصادی غرب روبرو است از امتیاز خاصی بهره مند بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رویترز نوشت: برخی منابع اعلام کردند مذاکره کنندگان تجاری ایران در گفتگو با همتاهای هندی خود با اعتماد به نفس بیشتری عمل می کنند زیرا اواخر امسال امیدها درمورد کاهش تحریم های بین المللی علیه ایران افزایش یافت و اکنون شرکت های هندی نگرانند فرصت تجارت با ایران را از دست بدهند زیرا کشورهای بیشتری برای اجرای طرح ها در ایران پیشنهاد می دهند.

به گزارش «انتخاب»، جسورتر شدن ایرانی ها در مذاکرات تجاری باعث تعجب طرف هندی شده است زیرا هند به عنوان یکی از معدود کشورهایی که مایل به تجارت با ایران بوده آنهم درحالی که این کشور با تحریم های اقتصادی غرب روبرو است از امتیاز خاصی بهره مند بوده است.

براساس چارچوب توافق بین ایران و شش قدرت جهان ( پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمن ملل متحد به اضافه آلمان ) که ماه آوریل به دست آمد ایران موافقت کرد فعالیت هسته ای خود را در ازای کاهش تحریم ها علیه این کشور محدود کند. دو طرف قرار است تا ضرب الاجل سی ام ژوئن به یک موافقتنامه جامع نهایی درباره برنامه هسته ای ایران و پایان دادن به مناقشه بیش از یک دهه ای برسر این مسئله دست یابند.

منابع نزدیک به مذاکرات تجاری با هند گفتند چشم انداز کاهش تحریم ها علیه ایران ظاهرا باعث جسورتر شدن مذاکره کنندگان این کشور ازجمله درمورد موافقتنامه ای قابل توجه در زمینه واردات ریل های راه آهن شده است. براساس این قرارداد 233 میلیون دلاری که اکتبر گذشته امضا شده است قرار شد گروه تجارت دولتی هند ریل های راه آهن را به ایران صادر کند. اما ایران به مذاکره کنندگان هندی اعلام کرد پیشنهادهایی از کشورهای دیگر ازجمله ترکیه در زمینه تامین این قطعات و تجهیزات با قیمت ارزان تر دریافت کرده است.

یکی از این منابع گفت هند ماه گذشته راجیو کر Rajeev Kher وزیر تجارت خود را فرستاد تا تهران را متقاعد کند به مفاد این قرارداد پایبند باشد اما او با دست خالی به هند بازگشت.

وی افزود آنها دیگر ایرانی هایی نیستند که سال گذشته برای امضا موافقتنامه به هند آمده بودند. آنها این بار مودبانه برخورد کردند اما در مذاکرات از موضع برتر برخوردار بودند.

این منبع تصریح کرد هند ارزش قرارداد در زمینه تامین ریل برای راه آهن ایران را هفت درصد کاهش داد و مبلغ قرارداد را به 217 میلیون دلار رساند. اکنون هندی ها نگرانند که ایرانی ها کاهش بیشتر مبلغ قرارداد را درخواست کنند یا اینکه با کشورهای دیگر قرارداد ببندند.

ایران اعلام کرده خواستار مذاکراه دوباره درباره این قرارداد است زیرا ارزش یورو در برابر دلار کاهش یافته و قیمت آهن و فولاد نیز از زمان امضا این قرارداد در سال 2014 کاهش قابل توجهی داشته است.

این تغییر موضع ایران در بخش انرژی نیز مشهود بوده است.

منابع صنعت نفت گفتند به عنوان مثال شرکت ملی نفت ایران به پالایشگاه های هندی اعلام کرده است برخی از تخفیف ها و ارسال رایگان را که برای ادامه تولید و فروش نفت خود به آنها پیشنهاد داده بود لغو خواهد کرد.

این منابع افزودند شرکت ملی نفت ایران افزایش صادرات نفت این کشور را در صورت دستیابی به موافقتنامه نهایی با قدرت های جهان پیش بینی کرده است.
نظرات بینندگان