arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۹ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۴

ناامنی منطقه، حل معضل گردوغبار را مشکل کرده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد شرایط و ناامنی در برخی کشورهای منطقه امکان سازوکار منطقه ای را برای حل معضل انتشار گرد و غبار گرفته است.

به گزارش ایرنا، دکتر معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پنجشنبه شب پیش از ترک بانکوک پایتخت تایلند پس از شرکت در دو اجلاس محیط زیست در گفت وگوی تلفنی با خبرنگار ایرنا، اعلام کرد که در نشست تخصصی وزیران محیط زیست آسیا و اقیانوسیه نیز در خصوص معضل گرد و غبار و ضرورت توجه به این موضوع تذکر داده است.

وی گفت: آخیم اشتاینر مدیر اجرایی برنامه محیط زیست ملل متحد نیز تاکید دارد این معضل مساله ای جهانی است و باید در برنامه محیط زیست ملل متحد مطرح شود.

ابتکار گفت که با تاکید جمهوری اسلامی ایران و پیگیری موضوع مقرر شد موضوع گرد وغبار نه تنها به عنوان معضل آسیا، بلکه معضل جهانی در دستور کار بعدی برنامه محیط زیست ملل متحد قرار گیرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص امکان برگزاری نشست های منطقه ای و بررسی موضوع با همکاری سازمان ملل، گفت که در رایزنی با مقام های سازمان ملل نیز بر ضرورت ایجاد مناسبات و هماهنگی های منطقه ای و ایجاد صندوق منطقه ای برای حل این معضل تاکید شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست، گفت که مدیر اجرایی برنامه محیط زیست ملل متحد با استناد به گزارش های ناامنی و تنش های سیاسی و مناقشات در منطقه، تاکید کرد موضوع در سطح عالی تر و جهانی مطرح شود.

وی دلیل دیگر این امر را مطرح بودن معضل گرد و غبار در غرب آسیا، شمال آفریقا، نقاطی از چین و حتی قاره آمریکا ذکر کرد.

معاون رییس جمهور همچنین با اشاره به دیدارهای خود با مدیر اجرایی برنامه محیط زیست ملل متحد، شمشاد اختر، دبیر اجرایی سازمان ملل متحد در امور اقتصادی و اجتماعی آسیا – اقیانوسیه، دائوپونگ راتانا سوآن، وزیر منابع طبیعی و محیط زیست تایلند، قائم مقام وزیر محیط زیست کره جنوبی و وزیر محیط زیست فیلیپین، گفت که در این دیدارها در خصوص برنامه های مشترک با این کشورها و همکاری های بین المللی ایران و نهادهای بین المللی بحث و تبادل نظر شد.

وی گفت راهکارهای گسترش همکاری های دو جانبه ایران با تایلند، فیلیپین و کره جنوبی در بخش محیط زیست مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته ابتکار، در مذاکره با وزیر محیط زیست تایلند پیرامون تفاهم های دو کشور که از گذشته بوده و آغاز اقدامات جدید در این بخش رایزنی شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین مباحث مطرح شده در دو اجلاس وزیران محیط زیست منطقه آسیا - اقیانوسیه و مجمع توسعه پایدار آسیا – اقیانوسیه را خوب ارزیابی کرد و گفت که در این جلسات گزارش هایی از وضعیت ایران و اقدامات انجام شده ارائه شد.

وی گفت تجربه ایران در مقابله با آلودگی هوا به ویژه در شهرهای بزرگ در نشستی تخصصی مطرح و وضعیت ایران و برنامه ریزی های انجام شده برای کاهش آلودگی هوا تشریح شد.

ابتکار گفت که دولت در حاضر برنامه ریزی، تدوین استراتژی و فعالیت های بین بخشی را به منظور کنترل آلودگی هوا مدنظر دارد تا این معضل بهتر حل شود.

وی همچنین با اشاره به نشست روز پنجشنبه مجمع توسعه پایدار آسیا – اقیانوسیه به ریاست ایران در بانکوک، گفت که در این نشست مباحث مهمی حول موضوعات ارتباط اقتصاد، جامعه و محیط زیست مطرح و اجرایی کردن اهداف توسعه پایدار که جایگزین توسعه هزاره می شود، بحث شد.

به گفته رییس سازمان حفاظت محیط زیست، نتایج این اجلاس ها و دیگر نشست های منطقه ای توسعه پایدار که توسط کمیسیون های منطقه ای اقتصادی - اجتماعی سازمان ملل برگزار می شود قرار است جمع بندی و اهداف و تصمیمات توسعه پایدار مشخص شود.

دکتر ابتکار را در این اجلاس ها محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی و عضو شورای عالی حفاظت محیط زیست، پیروز حناچی، معاون شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی، یکتا اشرفی، مدیرکل دفتر مدل سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت امور اقتصاد و دارایی و دکتر رضا مکنون، نایب رییس کمیته ملی توسعه پایدار همراهی می کردند.

وی گفت که حضور این هیات در نشست های تخصصی این دو اجلاس به دلیل نگاه فرابخشی به محیط زیست و توسعه پایدار است، چون نگاه فرابخشی در این امر تاثیرگذار است.

حسین کمالیان، سفیر ایران در بانکوک نیز هیات ایرانی را در این اجلاس ها و دیدارهای دو جانبه همراهی می کرد.

معاون رییس جمهوری، گفت که عرصه محیط زیست یک عرصه فرابخشی است و در سیاست گذاری، برنامه ریزی، اجرا و نظارت همه ارگان ها مسوولیت دارند، با این نگاه توسعه پایدار اتفاق می افتد و مشکلات زیست محیطی حل می شود.
نظرات بینندگان