arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۷۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۲ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۴

الشرق الاوسط: آمريکا متحدي غير قابل اعتماد است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 روزنامه سعودي «الشرق‌الاوسط» در اوج انتقاد اعراب از سياست کنوني دولت آمريکا، واشنگتن را متحدي غيرقابل اعتماد توصيف و تأکيد کرد که خطر کنوني براي اعراب سياست‌هاي آمريکاست.

«سوسن الشاعر» يک نويسنده عرب در مقاله‌اي که روزنامه «الشرق‌الاوسط» آن را به چاپ رسانده ، اعلام کرد که آمريکا شريکي خوب براي اعراب نيست.

درست در مواقع نياز نمي‌توان به آمريکا اعتماد کرد
اين نويسنده عرب در مقاله خود آورده است: نگراني‌هاي هيأت خليج (فارس) که (هفته گذشته) با «باراک اوباما» رئيس‌جمهور آمريکا در «کمپ ديويد» ديدار کرد از رفتارهاي ايران متجاوز بود و واقعيت اين است که آمريکا همان کسي است که باعث نگراني بيشتر اين دولت‌ها شده است زيرا آمريکا متحدي است که (به صورت پيش‌فرض انتظار مي‌رود) بايد بر آن اعتماد کرد اما در زمان‌هاي بحراني که نياز شديدي به اين اعتماد است، نمي‌توان آن را عينيت بخشيد (نمي‌توان به آمريکا اعتماد کرد). لذا هر گونه تضمين‌هايي که در رابطه با ايران به دولت‌هاي خليج (فارس) داده شد براي آنها اهميت نداشت زيرا آمريکا حق اين را نداشت که به نيابت از ايران تضمين دهد دوم اينکه مرموز بودن رفتار آمريکا و عدم افشاي واضح موضع خود بر شاخص‌هاي بي‌اعتمادي مي‌افزايد.

آمريکا حامي طرح‌هاي سقوط حکومت‌هاي عربي است
در ادامه اين مقاله آمده است اين نگراني‌ها ناشي از وسوسه يا خواب‌هاي پريشان نيست، اين موضوعات جوامع خليج (فارس) را که از تسلط گروه‌هاي افراطي بر حکومت‌هاي خود مي‌ترسند نگران کرده است، طرحي آمريکايي که براي سقوط حکومت‌هاي عربي فعلي مورد حمايت اين کشور است. اما اين رفتار هرگز به رفتار دولتي که خود را متحد کشورهاي منطقه مي‌داند شباهت ندارد و روشي خطرناک در مسير آينده روابط خارجي است و امنيت و ثبات منطقه را بيش از برنامه هسته‌اي ايران به خطر مي‌اندازد.

اين نويسنده عرب افزود: مفهومي که اوباما اکنون تلاش دارد براي طبيعت تنش‌هاي فعلي در جوامع عربي و خليج (فارس) معرفي کند اين است که اين تنش‌ها ناشي از تحرکات يک گروه جوان خواهان اصلاح است و اين همان مشکل ما در روابط آمريکايي-عربي به شکل عام و در روابط آمريکايي-خليجي به شکل خاص است. زيرا اين مفهوم بسيار دور از واقعيت و پايه نگراني‌هاي شديد در رابطه با امنيت منطقه و جوامع خليج (فارس) است؛ گروه‌هايي که قدرت گرفتن آنها به مثابه اعلام جنگ است.

واشنگتن در 10 سال اخير به شدت از تروريست‌ها حمايت کرده است
در ادامه مقاله نوشته شده است: براي ما مهم نيست که «باراک اوباما» رئيس‌جمهور آمريکا در سخنان خود بر اساس کمي اطلاعات يا سوءبرداشت شخصي بر اين اطلاعات تاکيد کرد يا به دلايل ديگر، بلکه موضوع مهم اين است که مفهوم مذکور مورد حمايت نامحدود آمريکاست. آمريکا در طول 10 سال اخير از گروهک‌هاي ياد شده به شدت حمايت کرده و در همين راستا برخي دولت‌هاي عربي سقوط کرده‌اند، برخي ضعيف شده‌اند و برخي متنشج. پايه‌هاي دولت‌هاي عربي تکان خورد و بيشتر آنها متحمل خسارت‌هاي جاني و مالي شدند. ما شوخي نمي‌کنيم بحث مرگ و زندگي است اگر قدرت گرفتن گروه‌هايي مانند داعش... نتيجه اين وضعيت متشنج باشد پس اين گروه‌ها نقشي اساسي در تنش کنوني دارند.

نويسنده عرب مذکور سپس مدعي حمايت ايران از برخي از اين گروه‌ها شد و گفت: حمايت ايران از اين گروه‌ها فقط در حد تحليل يا نتيجه‌گيري نيست؛ ايران صراحتا به اين موضوع اعتراف کرده است و مهم‌تر اين است که که کشورهاي خليج (فارس) ميزان، نوع و طبيعت اين گروه‌هاي منتشر شده در عراق تا يمن و در بحرين، کويت و شرق عربستان را خوب مي‌دانند. بنابراين زماني که با اين خطر ملموس زندگي مي‌کنيم و آمريکا مي‌آيد و از برنامه هسته‌اي ايران که نگراني احتمالي در آينده خواهد بود، صحبت مي‌کند و جنگ کنوني که روزانه در حال گرفتن قرباني فرزندان خليج (فارس) است را ناديده مي‌گيرد ، خطر حقيقي که مرا نگران مي‌کند اين است که آمريکا براي طرح خود ، امنيت و ثبات ما را قرباني کند. خطري که بيشتر مرا نگران مي‌کند موضع آمريکاست که حامي اين گروه‌هاست. خطر آمريکايي در ميزان حمايتي است که در حصار نظامي دولت‌هاي متحد يعني بحرين و مصر نمايان است و دولت‌هاي بيگانه مانع از دستيابي اين کشورها به سلاح‌هاي دفاعي شدند. خطر آمريکايي در تمام اعمال فشارهاي سياسي آمريکايي براي اجبار دولت‌هاي متحد به تن دادن به تروريسم اين گروه‌ها ، مذاکره و نشست و برخاست با آنها نمايان است . اين چه متحدي است که جز آنچه که خود مي‌خواهد، نمي‌بيند و و چشم‌هايش را به روي آنچه نمي‌خواهد ببيند، مي‌بندد.

خطر آمريکا هزاران بار بيش از ايران است
در ادامه نوشتار مذکور ذکر شد است اين خطر آمريکايي هزاران بار بيشتر از خطر ايراني مرا نگران مي‌کند خصوصا زماني که شاهد موضع حمايتگرايانه آمريکا از گروه‌هاي شيعي در بحرين و موضع حمايتگرايانه آن در عراق و سوريه هستيم.

آمريکا خود شريک اساسي در تنش منطقه و بر هم زننده ثبات آن است و مافوق هر تهديد خارجي است.
منبع: فارس
نظرات بینندگان