arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۷۴۷
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۲ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۴

پرواز هواپیماهای‌چین درواکنش‌به جاسوسی آمریکا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اندکی پس از ماجرای هشدار نیروی دریایی چین به عملیات جاسوسی و شناسایی هواپیماهای آمریکا بر فراز دریای جنوبی، پکن هواپیماهای نظامی خود را در آسمان مناطق غربی اقیانوس آرام به پرواز درآورد.

به گزارش ایرنا، اقدام چین در به پرواز در آوردن هواپیماهای نظامی خود در حالی صورت می گیرد که تنها یک روز از عملیات شناسایی هواپیماهای آمریکایی در مناطق مورد مناقشه چین با همسایگانش می گذرد که به باور کارشناسان، این موضوع واکنش مستقیم چین به حادثه اخیر محسوب می شود.

«شن جین که»، سخنگوی نیروی هوایی ارتش آزادیبخش چین شب گذشته (پنجشنبه) در نشستی خبری خود در شهر «نانجینگ» سعی کرد پرواز هواپیماهای چینی بر فراز غرب اقیانوس آرام را امری عادی نشان دهد و آن را یک تمرین نظامی ساده معرفی کند.

او در سخنان خود گفت: هواپیماهای نظامی چین برای نخستین بار ضمن پرواز بر فراز تنگه «میاکو» و مناطق غربی اقیانوس آرام، قصد داشتند توانایی خود را در عملیات هوایی راه دور مورد ارزیابی قرار دهند.

این مقام نظامی همچنین با اشاره به انتخاب مسیر پروازی هواپیماهای نظامی چین در جریان این تمرین گفت: ضمن آنکه حریم پروازی تعیین شده برای این هواپیماها، حریم بین المللی بوده است، ارتفاع پرواز و مسیر آن به گونه ای تعیین شده بود که تاثیری بر برنامه پروازهای بین المللی نداشته باشد.

در حالی که این اقدام نظامی چین تنها اندکی پس از پرواز شناسایی هواپیماهای جاسوسی آمریکایی در این حوزه صورت گرفته، سرهنگ «شن جین» می گوید، این اقدام صرفا یک تمرین نظامی معمولی در چارچوب برنامه های عادی سالانه ما برای آموزش خلبانان بود.

سخنگوی نیروی هوایی ارتش چین در ادامه تاکید کرد که این اقدام نظامی، بر علیه هیچ کشور و منطقه خاصی نبوده و برنامه ای معمولی محسوب می شود.

فراز دریای جنوبی چین و جزایر پراکنده در آن، طی چند روز گذشته بارها شاهد پرواز هواپیماهای شناسایی و جاسوسی آمریکایی بود و نیروی دریایی چین روز گذشته در اقدامی بی سابقه هشت بار به یکی از این هواپیماها هشدار داد و خواستار ترک آن از منطقه شد.

دریای جنوبی جایی است که چین آن را قلمرو خود می داند و حتی بر سر مالکیت آن نیز با برخی از همسایگانش مناقشه دارد.

وزارت امورخارجه چین نیز در واکنش به این اقدام آمریکا، خواستار رعایت مواضع بی طرفانه این کشور در منطقه شد و از آمریکا خواست با رعایت سیاست های مناسب، وارد مسائل حاشیه ای در منطقه دریای جنوبی نشود.

دولت چین از آمریکا خواسته است خود را از دریای جنوبی و مناقشات آن کنار بکشد و این مسایل را به چین و همسایگانش واگذار کند.

فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی، تایوان و ژاپن کشورهایی هستند که ادعای مالکیت بر این مناطق را دارند و این موضوع بارها به مناقشه لفظی میان آنان و چین منجر شده است.
نظرات بینندگان