arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۷۵۳
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۲ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۴

غروب اتحاد راهبردی ریاض-واشنگتن/ آمریکا بدنبال متحدان جدید در خاورمیانه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 یک تحلیل گر سیاسی پاکستانی معتقد است افزایش اقتدار و نفوذ ایران در خاورمیانه، ایجاد تغییراتی در رویکرد آمریکا در قبال مسایل این منطقه و مهم تر از همه ظهور نشانه هایی از بهبود روابط تهران و واشنگتن پس از نزدیک به چهار دهه، باعث شده تا اعراب منطقه به ویژه عربستان، دیگر آمریکا را هم پیمان راهبردی خود ندانند.

مصدق گهمن یکی از تحلیلگران پاکستانی در مقاله ای با عنوان 'متحدهای راهبردی جدید آمریکا در خاور میانه' با اشاره به کتاب 'تنظیم مجدد روابط آینده ترکیه، ایران و آمریکا' اثر 'استیفن کنیزر' نویسنده معروف آمریکایی که در سال 2010 به چاپ رسید، نوشته است: آمریکا می بایست از دوران جنگ سرد نجات یافته و از نو کشورهای متحد راهبردی خود در خاورمیانه را جایگزین رژیم اسراییل و عربستان سعودی کند.

در این مقاله آمده است: سیاست های اوباما این موضوع را تایید می کند که طرح ارائه شده در کتاب تنظیم مجدد روابط آینده ترکیه-ایران-آمریکا مورد توجه دستگاه

دیپلماسی واشنگتن قرار گرفته است. آمریکا اخیر و به صورت عمدی اقداماتی را انجام داد که به نفع ایران و به ضرر عربستان تمام شد. افزایش فوق العاده نفوذ ایران در عراق و درگیر شدن سعودی ها با نیروهای افراطی و البته هم عقیده خود همچون القاعده و داعش... از جمله نتایج اقدامات آمریکا در منطقه است.

براساس این مقاله، حضور نیافتن سران کشورهای عربی از جمله عربستان در نشست اخیر کمپ دیوید، نشانه بارز گلایه اعراب خاورمیانه از سیاست های منطقه ای آمریکا است.

رژیم صهیونیستی، عربستان و برخی کشورهای عربی کوچک هم پیمان عربستان در منطقه سخت نگران رسیدن ایران و گروه 1+5 به توافق هسته ای هستند و برای اینکه مانع از حصول این توافق مهم شوند، این ادعا را مطرح می کنند که توافق ایران و آمریکا و دیگر قدرت های بزرگ عضو گروه 1+5، منطقه را با تهدیدهای بیشتری مواجه خواهد کرد.

عربستان و رژیم صهیونیستی درحالی مدعی تهدید بودن توافق هسته ای ایران هستند که صهیونیست ها به دلیل اشغالگری ها و داشتن زرادخانه های بزرگ هسته ای و تجاوز و حملات پی در پی به مردم بی دفاع فلسطین، و عربستان نیز به دلیل حمله به غیرنظامیان یمن، عملا بیشترین تهدید ممکن را برای خاورمیانه رقم زده اند.
نظرات بینندگان