arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۸۳۹
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۸ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۴

آیا مردم از پولدارها بدشان می آید؟

در حالت عادی، زیاد چیزی بروز نمی دهند، اما امان از روزی که اتفاقی بیفتد و خبری بشنوند؛ آن وقت است که سیل انتقادات و حتی بد و بیراه ها نثار این قشر جامعه می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالت عادی، زیاد چیزی بروز نمی دهند، اما امان از روزی که اتفاقی بیفتد و خبری بشنوند؛ آن وقت است که سیل انتقادات و حتی بد و بیراه ها نثار این قشر جامعه می شود.

منتقدان و ناسزاگوها معمولا اقشار فرودست جامعه هستند؛ کسانی که گمان می کنند حق آنها را این بچه پولدارها خورده اند و برده اند، پس حقشان است که ورشکسته شوند، تصادف کنند و خودروی چندصد میلیونی آنها منهدم شود یا حتی کشته شوند!

*سه زاویه بررسی پولداری

در حالت کلی، این مساله از سه زاویه قابل بررسی است؛ نخست، دیدگاه منفی اقشار فرودست نسبت به ثروتمندان که اغلب گمان می کنند این پول ها حرام و به اصطلاح، مال مردم خوری است وگرنه از راه درست و حلال، این همه پول به دست یک نفر نمی رسد. درست است که خیلی ها از راه نامشروع و غیراخلاقی ثروتی به هم زده اند، اما مسلما همه را با یک چوب زدن و واکنش های توهین آمیز و هتاکانه نیز کاری اخلاقی نیست. دوم، نوع برخورد و رفتار برخی ثروتمندان، بویژه فرزندان جوان آنها که همراه با تکبر، تفاخر، درشت نمایی و پز دادن است. این نگاه و رفتار نه تنها برای افراد کمتر برخوردار، بلکه برای هرکسی می تواند برخورنده باشد و منجر به رفتارهای نابهنجار شود. سوم، مشکل اقتصادی و ضعف شدید نظارت در کشور که اجازه می دهد برخی یک شبه ره صد ساله بروند و از راه رانت و اختلاس، به سرمایه های میلیاردی برسند.

در این حالت و در شرایطی که اختلاف طبقاتی در سال های اخیر افزایش یافت، مسلما رو شدن مفاسدی نظیر فساد سه هزار میلیاردی، پرونده بیمه یا موضوع بابک زنجانی، به نفرت عمومی از ثروتمندان دامن می زند. شبکه مجازی آستان در گزارشی این دیدگاه ها را مورد بررسی قرار داده است.

امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه می گوید: تاریخ را که نگاه می کنیم، نبرد طبقات است؛ چه فقیر با غنی و چه رعیت با ارباب و این امری عادی است. در کشور ما که محرومیت بیش از اندازه در مقابل اختلافات طبقاتی وجود دارد و عده زیادی از جوانان و مردم در بیکاری و فقر به سر می برند و باید برای یک لقمه نان و کسب درآمد از صبح تا شب کار کنند اینگونه کنش های اجتماعی امری طبیعی است.

وجود طبقه اجتماعی یک پدیده اجتماعی است و در همه جای دنیا وجود دارد و همه جا نیز مردم از ثروتمندان دل خوشی ندارند. در کشور ما نیز مردم فکر می کنند که هرکس پولدار است به واسطه ارتشا و اختلاس و فساد این پول را به دست آورده است و چون خودشان دستشان به جایی بند نیست لذا هر موقع ببیند بلایی نیز بر سر این قشر از مردم آمده است خوشحال می شوند و فکر می کنند حق آنها را خورده اند. البته همه این رفتارها ناشی از اقتصاد بیمار جامعه است و چون اقتصاد بیمار است مردم نمی توانند درست فکر کنند و نسبت به پولدارهای جامعه خوش بین باشند.

جعفر بای دکترای جامعه شناسی و آسیب شناسی اجتماعی به ابتکار می گوید: یک زمانی بچه پولداراها به دنبال نمایش ثروت خودشان بودند و این رفتار نابهنجار اجتماعی یک عقده را در وجدان عمومی جامعه ایجاد کرد. در هند با وجود فاصله طبقاتی عمیق اما فقرا حضور ثروتمندان را پذیرفته اند و در کنار آنها زدگی می کنند اما در کشور ما چون فقرا فکر می کنند حق و حقوق آنها توسط ثروتمندان خورده شده است و به غارت رفته است و ثروتمندان غارتگران اموال عمومی و کاسبان بیت المال هستند لذا خصومت دیرینه ای با ثروتمندان دارند که این خصومت نیز نهادینه شده است و خصومت امروز و فردا نیست بلکه خصومتی تاریخی است که یک موقع در قالب 10 هکتار زمین یا وقتی در مقابل یک کارخانه و زمانی نیز به یک جوان پورشه سوار این خصومت نشان داده می شود.

عزت الله یوسفیان ملا نماینده آمل در مجلس شورای اسلامی معتقد است: مردم وقتی یک چهره ورزشی و هنری می بینند که فکر می کنند اینها خدوم مردم هستند و کمتر تصور می کنند که اینها ظاهرشان خدمت گذاری است و باطنشان جمع آوری پول است وقتی این خودروها رو می شود مردم می فهمند که اینها خدمتگذار واقعی نیستند والا خدمتگذار واقعی که اینگونه مال اندوزی نمی کندو وقتی با این اتفاقات برخی موضوعات افشا می شود مردم دلسرد می شوند. در حال حاضر بسیاری از قهرمانان دنیا در دل جوانان جا دارند اما وقتی لیست اموال اینها چک می شود جوانان نسبت به اینها برمی گردد و دلیلش نیز این است که روح مردم با مال اندوزی و به سود و نفع خود حرکت کردن سازگار نیست.

محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید: ما باید به شکلی عمل کنیم که تمکن باعث نشود که مردم نسبت به هم اعلام انزجار کنند زیرا بسیاری ازافراد اموالشان را از راه درست و صحیح بدست می آورند ولی باید توجه داشته باشیم که رفتار غیر اخلاقی مذموم است چه این رفتار از سوی افراد متمکن باشد و چه فقرا باشد و قطعا رفتار غیرقانونی نیز چه از سوی غنی و چه فقیر باشد قبح دارد. ما باید به گونه ای از لحاظ فرهنگی در کشور رفتار کنیم که دیگر این فعل را یعنی شرب خمر و یا سایر افعال بدی که در پی این می آیند همچون سرعت بالای اتومبیل و آسیب رساندن به دیگران از بین برود والا اگر بخواهیم نسبت به هر انسان متمکنی بدبین باشیم درست نیست.

مریم حقی جامعه شناس می گوید: همواره در جوامع مختلف نسبت به افراد متمکن از طرف قشر متوسط فقیر بدبینی وجود داشته است و دارد و علتش نیز به مشکلات اقصادی و جتماعی و بی عدالتی ها در این دو حوزه درجامعه برمی گردد و وقتی افراد می بینند بعد از 40 سال کار کردن هنوز یک ماشین یا خانه و رفاهی برای خانواده شان ندارند اما دختر و پسری که هنوز دردوران نوجوانی هستند فلان ماشین گران قیمت را سوار می شوند قطعا دچار یکسری حسرت ها و عقده ها می شوند و فکر می کنند این حق آنها نیز هست و از آن طرف فاصله طبقاتی در جوامعی که در حال توسعه هستند امری اجتناب ناپذیر است و همین افراد وقتی می بینند فرد پولداری ورشکسته می شود یا مشکلات دیگر اجتماعی و اخلاقی پیدا می کنند و دچار بحران می شود ابراز خوشحالی می کنند و اصولا هم این جمله معروف را دارند که «بگذار اینها هم بفهمند زندگی یعنی چی».

*شبکه مجازی آستان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۴۴
غیر قابل انتشار: ۱۹
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
60
121
یه حس بدی به انسان دست میده از دیدن این نوع ماشین ها
ماشین های خارجی چند صد ملیونی
انگار یه عده ای عمدا دارن ثروت خودشون رو به رخ ملت میکشن
اختلاف سطح زندگی ها بی نهایت زیاد شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
کسی که با فخرفروشی اظهار وجود میکنه بدون که خیلی کوچیکه که میخواد با این چیزا خودشو نشون بده و کمبود هاشو جبران کنه
سامان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
منم ماشینم پراید ولی بهت منفی دادم چون بر عکس ایم حسو دارم یعنی خوشحال میشم میبینم کسانی در ایران هستند که در رفاه کامل زندگی می کنند ما که نباید همه بدبخت باشیم!!
مجتبی زارعی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
4
162
مردم از پول داران بدشان نمی اید ولی از بد مستی و پز دادن و فخر فروشی افراد بی جنبه بدشان می اید افرادی پول دار هستن ولی انسانیت دارن و با پولشان بدرد جامعه میخورند
فالکروم
|
Russian Federation
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
2
42
روشهای ثروتمند شدن را از 3 زاویه بیان کردید که 2 تای آن روش خلاف بود روش اول نوشتید از راه نامشروع و غیر اخلاقی و روش سوم را نوشتید از راه رانت و اختلاس
به نظر من روش اول و سوم یکی است و شما باید از 2 زاویه یکی مشروع و دیگر غیر مشروع موضوع را بیان میکردید
ناشناس
|
United States
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
15
90
مردم ایران از تازه به دوران رسیده ها بدشون میاد نه از پولدارهی قدیمی و با اصل و نسب!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
5
15
نظرات كاملا شفاف بود مننون از سايت اانتخاب وكارشناسان محترم بخاطر اظهار نظرهاي منطقيو بجا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
1
51
مهمترین دلیل بدبینی فقرا نسبت به ثروتمندان نبودن شفافیت در اقتصاد و شائبه رانتخواری طبقه مرفه است که پر بیراه نیست. عملکرد اقتصاد در یک دهه اخیر بخصوص شاهد این مدعا است و فاصله طبقاتی را صد چندان کرده است.
در کشورهای دیگر به دلیل شفاف بودن راههای پولدار شدن نفرت طبقات نسبت به هم خیلی کمتر است.
در کشورهای پیشرفته امکان ندارد کسی با خرید یک قطعه زمین و فروش آن پس از چند سال ثروتمند شود. افراد برای پولدار شدن یا باید ایده های بدیع داشته باشند یا تولید داشته باشند. به همین دلیل است که این همه تکنولوژی و علم ایجاد میشود.
در کشورهای پیشرفته حساب بانکی افراد کنترل میشود و امکان پولشویی خیلی کم است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
3
36
تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها!! برادری که متنو تهیه کردی اگه عدالت برقرار باشه پولداری یه عزت وافتخاره و قابل تقدیر ولی.....
معین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
4
64
مردم از نوکیسه هایی که مانند قارچ سبز شده اند بدشان می آید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
2
43
بستگی داره طرف کی باشه پولش از بیت المال اومده باشه یا نه
وگرنه کاش همه مرفه بیدرد بودند ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
3
53
از نوکیسه هایی که در آشفتگی های زمان احمدی نژاد با رانت و سو استفاده به ثروت افسانه ای رسیدند، من به نوبه خودم بینهایت متنفرم و باید اینها را محاکمه کرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
2
27
مردم دچار تنفر طبقاتی شده اند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
11
27
بله، بدمان می آید!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
3
24
اگر واقعا اینها در باره این پولها و ثروتها تلاشی کرده بودند حرفی نبود ولی چرا همه مردم از این بدتر تلاش می کنند یک هزارمش رو هم ندارند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
9
26
مردم از پول دار های اصیل وخیر خواه بدشان نمی اید ولی از تازه به دوران رسیده ها اصلا خوششان نمی اید.
ماندانا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
18
13
قضاوت کردن درباره یک آدم براساس میزان داراییش غلطه؛ می خواد نفرت از یه پولدار باشه یا داخل آدم حساب نکردن یه بی پول. اینا دو روی یه سکه است.
نظرات بینندگان