arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۸۸۹
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۱ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۴

متن بيانيه سناي آمريکا درباره قانون بازبيني توافق هسته اي ايران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 کميته روابط خارجي سناي آمريکا لايحه قانون بازبيني توافق هسته اي ايران را با اکثريت آراء تصويب کرد.

متن بيانيه اين کميته به شرح زير است:

قانون بازبيني توافق هسته اي ايران سال 2015 ؛

پيشينه و جزئيات اساسي ؛

«بدون اين لايحه، هيچ مانعي وجود ندارد که رئيس جمهور را از دور زدن مردم آ‌مريکا، لغو فوري تحريم هايي که کنگره وضع کرده است و اجراي يک جانبه توافق با ايران، باز دارد.»- سناتور باب کورکر

پيشينه:

در اقدامي که در سال 2010 شروع شد، کنگره با اکثريت آراء يکسري لوايح قوي را تصويب کرد که به فلج کردن اقتصاد ايران و در نهايت کشاندن اين کشور به پاي ميز مذاکره کمک کرد. در اين تحريم هاي قانوني، مجوزهاي امنيت ملي مختلفي براي لغو و شروط ديگري وجود دارد که رئيس جمهور قصد دارد از آنها براي تعليق تحريم هاي ايران به عنوان بخشي از هر معامله هسته اي نهايي استفاده کند.

قانون بازبيني توافق هسته اي ايران، از اقدام رئيس جمهور در لغو يا تعليق آن تحريم ها پيش از آنکه کنگره فرصت داشته باشد به اين توافق -در صورتي که حاصل شود- راي بدهد، جلوگيري مي کند و به کنگره امکان مي دهد چنانچه در برابر وتوي رئيس جمهور، معامله را رد کند، آن اختيارات را به طور دائمي حذف کند.

در حال حاضر هيچ محدوديتي براي استفاده رئيس جمهور از اين اختيارات در تعليق تحريم هايي که کنگره برقرار کرده است، وجود ندارد، هيچ الزامي براي اينکه کنگره جزئيات کاملي از هر توافقي با ايران را دريافت کند وجود ندارد، هيچ دوره بازبيني براي کنگره به منظور ارزيابي اين توافق لحاظ نشده است، هيچ شرطي براي اينکه رئيس جمهور پايبندي ايران را گواهي دهد، و هيچ راهي براي اينکه کنگره سريعا در صورت فريبکاري ايران، تحريم ها را مجددا وضع کند، وجود ندارد.

شروط اصلي:

1. اين لايحه از رئيس جمهور مي خواهد توافق و همه اسناد مرتبط با آن را به کنگره ارائه دهد و همچنين کنگره را از روند راستي آزمايي و پايبندي ايران مطلع کند. اين امر امکان نظارت کنگره بر کل معامله و داشتن قضاوت مستقل درباره ارزش آن را ميسر خواهد کرد.

2. اين لايحه رئيس جمهور را از اينکه تحريم هاي قانوني را در زمان بازبيني توافق در کنگره لغو کند، باز مي دارد. اگر اين توافق و کل اسناد مربوط به آن تا قبل از 10 ژوئيه ارائه شود، کنگره 52 روز براي بازبيني اين معامله فرصت خواهد داشت و ممکن است ظرف 30 روز به آن راي بدهد؛ رئيس جمهور پس از آن 12 روز فرصت دارد اين لايحه را وتو کند و کنگره نيز 10 روز فرصت خواهد داشت وتوي رئيس جمهور را بي اعتبار کند. اگر اين معامله در آخرين روزها پيش از تعطيلي ماه اوت (از 10 ژوئيه تا 7 سپتامبر) يا در مدت اين تعطيلي ارائه شود، کنگره 30 روز ديگر فرصت خواهد داشت براي مدت کلي 82 روز آن را بررسي کند.

3. اين لايحه به کنگره امکان مي دهد تا يک قطعنامه مشترک را صادر کند و به طور دائمي رئيس جمهور را از لغو يا تعليق تحريم هاي کنگره باز دارد. اين لايحه قدرت کنگره را درباره تحريم هاي قانوني افزايش مي دهد و علاوه بر آن، در آن به صراحت قيد مي شود اين لايحه موجب ابطال يا لغو هميشگي تحريم هايي که نيازمند راي گيري مجزا هستند، نمي شود.

4. اين لايحه خواستار پاسخگو بودن ايران است و بر اين اساس از رئيس جمهور مي خواهد هر 90 روز به کنگره گواهي دهد ايران به توافق پايبند است. اگر ايران مفاد معامله را نقض کند، اين لايحه يک روند فوري را براي اينکه کنگره سريعا تحريم هايش را احيا کند، فراهم مي سازد.

5. اين لايحه همچنين شامل الزامات بي سابقه اي درباره گزارش کردن حمايت مستقيم و غيرمستقيم ايران از تروريسم، نقض حقوق بشر و آزمايش موشک هاي بالستيک است.

اقدام کميته:

اين لايحه با راي قاطع 0-19 در کميته روابط خارجي سنا تصويب شد.
نظرات بینندگان