arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۳ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۴

پنج سلاح مرگبار داعش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

از نقطه نظر نظامی، گروه داعش خسارات زیادی از جانب حملات هوایی در 9 ماه گذشته دریافت کرده است. در واقع از زمانی که رئیس جمهور باراک اوباما حملات نظامی ایالات متحده علیه داعش را در 8 آگوست 2014 اعلام کرد -تصمیمی که پس از نسل کشی ایزدی ها گرفته شد- این گروه تروریستی بسیاری از اعضا و ادوات نظامی اش را از دست داده است. براساس گزارش مقر فرماندهی سنتکام در 8 می، حملات هوایی ایالات متحده و ائتلاف، موجب نابودی 6278 هدف مربوط به داعش شده است.

به گزارش نشنال اینترست، این اهداف شامل ادوات نظامی سنگین که داعش از سربازان عراقی و سوریه در میدان جنگ به غرامت گرفته بود، مواضع، استحکامات و کاروان های داعش، زیرساخت های ارتباطی، کادر رهبری و پالایشگاه های نفتی عراق است که این گروه از آنها برای فروش نفت در بازار سیاه استفاده می کند. بیش از 77 تانک متعلق به داعش در این حملات نابود شده اند، که مطمئناً موجب وارد آمدن صدمه جدی به توانایی داعش برای گسترش دادن مناطق تحت تصرفش بوده است.

وقتی این مباحث را در کنار هم بگذاریم متوجه گزارش دولت اوباما مبنی بر این که داعش از آگوست 2014، که این گروه در اوج قدرت خودش بود، 25 تا 30 درصد از قلمرویش را از دست داده است، می شویم. کاخ سفید بر مبنای این اطلاعات می گوید که استراتژی ضد داعش کار می کند، اما حتی همان طور که خود رئیس جمهور اذعان کرده است، تضعیف و در نهایت نابودی کامل این گروه تروریستی زمان زیادی می برد.

دولت درست می گوید که این استراتژی زمان می برد، چون داعش در حالی که به طور جدی نیروهایش را از دست می دهد (براساس تخمین های دولتی، حداقل 8500 نیروی داعش تاکنون کشته شده اند) همچنان قدرتمندترین گروه تروریستی در عراق و سوریه است. در ادامه به پنج سلاح مرگبار داعش در جنگ اشاره می شود.

بمب گذاری انتحاری
داعش برای مطیع ساختن یک روستا فقط کافی است از یک بمب گذار انتحاری استفاده کند. این گروه در طول حیات 25 ماهه اش به هیچ وجه با کمبود مردان جوان انتحاری که با استفاده از جلیقه های انفجاری و یا با سوار شدن بر خودرو، بمب گذاری می کنند، روبه رو نشده است. سپاه انتحاری داعش با انواع بمب گذاری ها در مسجد پر از نمازگزار شیعه گرفته تا پایگاه نظامی دولت عراق در استان الانبار، موجی از وحشت به دل مردم می اندازد.

تسلیحات شیمیایی
حداقل یک نمونه از استفاده داعش از سلاح شیمیایی وجود دارد و آن مربوط به لباس های باقی مانده از مبارزین داعش در حمله 23 ژانویه در شمال عراق علیه نیروهای کرد می شود که آزمایش به عمل آمده از لباس های آنها نشان دهنده وجود گاز کلر بوده است و کردهایی که در مجاورت آنها بودند علائم حمله با کلر را داشته اند. خوشبختانه داعش دارای ذخایر تسلیحات شیمیایی نیست، اما حمله 23 ژانویه نشان داد که احتمالاً آنها دارای یک بمب شیمایی کلر هستند.

تجهیزات انفجاری
داعش این سلاح را از القاعده عراق به دست آورده است و از آن علیه نیروهای عراقی و شبه نظامیان شیعه استفاده می کند. با این وجود این گروه با تغییرات اندکی که در این سلاح داده از آن به عنوان تجهیزاتی دفاعی استفاده می کند: آن ها را در خانه ها قرار می دهد تا کار پاکسازی منطقه زمان بیشتری از نیروهای امنیتی عراقی ببرد (مانند تکریت) این گروه همچنین این بمب ها را در کنار جاده ها هم قرار می دهد تا سرعت پیشروی نیروهای نظامی عراقی کند شود.

تجهیزات سنگین: تانک، نفربر و هاموی
گروه های تروریستی زیادی در سراسر جهان وجود دارند، اما داعش یک وجه تمایز مهم با آنها دارد: دسترسی به تسلیحات سنگین و مدرن ارتش کشورها. فتح موصل و تکریت در تابستان گذشته و عقب نشینی شتابزده ده ها هزار نفر از سربازان عراقی، امتیاز گسترده ای برای داعش بود چون توانست بسیاری از تسلیحاتی که ایالات متحده به ارتش عراق داده بود را به دست بیاورد.

وحشی گری و ایجاد ترس
فارک، القاعده، طالبان پاکستان و شبکه حقانی همگی با ایجاد ترس مردم قلمروی خودشان را کنترل می کردند. این یک تاکتیک جواب داده برای گروه های تروریستی است. یکی از تاکتیک های اصلی داعش اعدام های دسته جمعی است. داعش مردم را به خاطر وابستگی های فرقه ای و یا ایدئولوژی سیاسی می کشد. از لیبی تا سوریه و عراق، شبه نظامیان داعش هزاران نفر از مردم را کشته اند.    

منبع: دیپلماسی ایرانی
نظرات بینندگان