arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۹۴۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۴

سیدهادی خامنه ای: امام قبول داشتند که انقلاب بدون مسئله نمی‌شود / در دوره ی احمدی نژاد رکود بر ما تحمیل شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مجید احمدی‌نیا: جشن میلاد اصلاح‌طلبان با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین سید هادی خامنه‌ای به همت سازمان دانشجویان و جوانان مجمع نیروهای خط امام مازندران در ساری برگزار شد.

به گزارش «انتخاب»، حجت‌الاسلام والمسلمین سید هادی خامنه‌ای پس از تبریک اعیاد شعبانیه و گرامی‌ داشتن مناسبت‌های مهم دوم، سوم و پانزدهم خرداد، ادامه داد: تقارن این جلسه که میلاد اصلاح‌طلبان نامگذاری شده، با سوم شعبان، ظرافتی دارد که توضیح می‌دهم. امام حسین (ع) در آغاز سفر به سمت کربلا، اعلام کردند که من برای اصلاح در جامعه‌ی جدم قیام می‌‌کنم. اصلاح‌طلبان باید مفتخر باشند که رهرو راه امام حسین (ع) اند و برای اصلاح در جامعه‌ تلاش می‌کنند.

سیدهادی خامنه ای: امام قبول داشتند که انقلاب بدون مسئله نمی‌شود / در دوره ی احمدی نژاد رکود بر ما تحمیل شد
دبیر کل مجمع نیروهای خط امام درباره‌ی ماهیت اصلاح‌طلبی گفت: اصلاحات معمولاً بعد از هر حرکت بزرگ و انقلاب عظیم در همه‌ی تاریخ امری مرسوم و مشخص است، چرا که یک حرکت بزرگ و تحول سرنوشت‌ساز پس از مدتی کوتاه یا نیمه‌کوتاه توسط عده‌ای مخالفان واقعی آن تحول که به خاطر قدرت و شرائط خاص آن تحول و انقلاب ناچار به تظاهر به گرایش به آن انقلاب هستند، به خرابکاری و تحریف می‌پردازند و این مسئله استثناء هم ندارد.

هادی خامنه‌ای در ادامه با اشاره به صدر اسلام گفت: در تحول و انقلاب اسلامی بعثت پیامبر هم این اتفاق افتاد و از دل کسانی که به عنوان مسلمان با پیامبر همراهی کرده بودند عده‌ای مخالفان به وجود آمدند که بعدها عده‌ای از آنها عاشورا را آفریدند. از روزهای اول افرادی مثل ابوسفیان که به زور و از ترس، شهادتین گفته بودند مخالفت را آغاز کردند و حتی در زمان بعد از پیامبر رسماً ابوسفیان، علیه پیامبر سخنرانی می‌کرد اما بعد از مرگ او به این وصیت‌اش عمل شد که گفته بود: پس از من ای بنی‌امیه، سعی کنید حکومت و خلافت را به همدیگر بدهید و نگذارید از دست شما خارج شود و به دست بنی‌هاشم و علویان بی‌افتد.

وی افزود: زمانی که بنی‌عباس به دوران آنها خاتمه ندادند چندین قرن ادامه داشت البته عباسیان هم سلسله‌ای مثل آنها بودند و شاید از آنها بدتر و خبیث‌تر. پیامبری با آن عظمت، انقلابی می‌کند که بلافاصله بعد از وفات او، تحریفات شروع می‌شود و افرادی که به ظاهر در زمان علی (ع) جزء سپاه او بودند، مانند شمر، در روز عاشورا، آن مأموریت را اجرا می‌کند. با این اوصاف ما درباره‌ی انقلاب اسلامی زمان خودمان نباید چنین نگرانی داشته باشیم؟

سیدهادی خامنه ای اضافه کرد: اصلاحات و نغمه‌ی اصلاح‌طلبی که البته اصطلاحی‌ست که بعدها درست شد و بهتر است بگوئیم نغمه‌ی انتقاد درست نسبت به مسائل از همان روزهای اولی که انقلاب کلید خورد، آغاز شد.

عضو مجمع روحانیون مبارز ادامه داد: عده‌ای از افراد دلسوز بودند که از همان ساعات اول نگران چنین پیشامدهائی بودند و انتقاداتی می‌کردند. خود ما هم جزو همان افراد بودیم و بارها خدمت امام (ره) رسیده بودیم و پاره‌ای از انتقادات را بیان می‌کردیم، یک بار در خاتمه‌ی جلسه‌ای خصوصی به امام گفتم: مسائل زیاد دیگری هم داریم که انشاءالله بعدها عرض می‌کنیم. امام لبخندی زدند و فرمودند: انقلاب که بی‌مسئله نمی‌شود. یعنی امام هم قبول داشتند که انقلاب بدون مسئله نمی‌شود. انقلاب هرچه بزرگتر باشد مسائلش هم بزرگتر است.

سید هادی خامنه‌ای افزود: ما از روز اول اصل و اصالت را بر نظام گذاشته‌ایم. بر خلاف اتهام کسانی که در آن سوی میز نشسته‌اند و متهم می‌کنند که اینها نظام را تضعیف می‌کنند، نه! ما نظام را نظام ِ خود می‌دانیم و ما کسانی هستیم که در راه این نظام، قربانی‌های زیاد دادیم شکنجه‌ها شدیم زندان‌ها رفتیم زحمت‌ها کشیدیم و قدر این انقلاب را می‌دانیم و این نظام برخاسته از آن انقلاب را. به همین دلیل معتقدیم که باید از تحریفات و سوءاستفاده‌ها آنرا مرتب مبرّی داشت و تنزیه کرد. اصلاح‌طلبی ماهیتی جز این ندارد. اصلاح‌طلبان با هر نام و تابلوئی که باشند با این انگیزه در جامعه حضور دارند و موقعیت‌شان موقعیت دلسوزی برای انقلاب و نظام است.

حجت‌الاسلام و المسلمین خامنه‌ای خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان در چارچوب نظام و انقلابی سخن می‌گویند که رهبر بزرگش علی‌ابن ابی‌طالب (ع) بارها فرمود: من بالاتر از این نیستم که خطائی مرتکب نشوم، اگر خطائی بود حتماً بگوئید و تذکر بدهید. این سخن در واقع پیامی به تاریخ است و به نظر من آموزش برای همه هست و علی‌بن‌ابی‌طالب به نظر ما خطا نمی‌کند چون معصوم است.

وی در ادامه گفت: از میان اصلاح‌طلبان هزاران هزار شهید، جانباز، سربازان بی‌نام و نشان انقلاب اسلامی وجود داشتند و دارند. اکثریت آنها آگاهان جامعه هستند. همیشه اولین کسانی که نسبت به یک خطر احساس زودتری دارند و آن خطر را اعلام می‌کنند، آنهائی هستند که آگاه‌تر از بقیه هستند، در جبهه‌ی جنگ هم آن دیده‌بان زودتر از همه اعلام خطر می‌کند، چون در جایگاه بالاتری‌ست و خطر را زودتر می‌بیند و اعلام می‌کند به بقیه. کسانی که علم و آگاهی و شعور بیشتری دارند، خطرها را زودتر احساس می‌کنند، این گناه آنها نیست، گناه ِ آگاهی‌ست!

وی ادامه داد: اصلاح‌طلبی با آگاهی و دلسوزی عجین است و باید باشد. با همین تعریف می‌توان گفت اگر کسی این دو خصوصیت را نداشته باشد از اصلاح‌طلبان نیست. اصلاح‌طلبی با اعتدال و میانه‌روی توأم است، تندروی یا کندروی در کار نیست. منظور ما از اعتدال الزاماً به معنای مسامحه‌کاری نیست. حضرت امیر فرمود: چپ و راست گمراهی‌ست، راه وسط و میانه، راه ِ اصلی‌ست. البته چپ و راستی که ما می‌گوئیم، چپ و راست مصطلحی که از سیاسیون و سیاست‌های غربی برای ما اصطلاح شده، نیست. یعنی خروج از جاده‌ی اصلی درست نیست و باید از راهی رفت که ما را به مقصد برساند. اعتدال و از خط میانه حرکت کردن یعنی دوری از افراط و تفریط. این همان راهی است که امام حسین ِ اصلاح‌طلب می‌خواهد برود اما ناچار به حرکت‌های تند می‌شود، چون هدف، اصلاح دین و جامعه هست. اینست که اصلاح‌طلبان برای هر شرایطی برای فداکاری برای اصلاح جامعه و نظام به نفع نظام آمادگی دارند.

دبیر کل مجمع نیروهای خط امام در ادامه به معرفی مختصری از این مجمع پرداخت و تاریخچه‌ی مختصری از آن را بیان کرد و گفت: فعالیت در آن دوران در غیاب بسیاری احزاب دیگری که بعدها به وجود آمدند در حدی قوی و نیرومند بود که می‌توانم به جرئت بگویم نقش اساسی در انتخابات 76 داشت و در اکثر استان‌های کشور ستادهای استانی بر عهده‌ی نیروهای خط امام بود.

وی افزود: همانطور که گفتم تاریخچه‌ی اصلاح‌طلبی بلافاصله پس از پیروزی انقلاب است و از 76 شروع نمی‌شود. آن زمان نیروهائی که با این تفکر بودند را گاهی نیروهای چپ و گاهی نیروهای خط امامی می‌گفتند و از 76 به بعد این اصطلاح اصلاح‌طلبی نام ماندگاری بر این عده شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خامنه‌ای با اشاره به نام مجمع نیروهای خط امام ادامه داد: این نام به این معنا نیست که بقیه به خط امام اعتقادی ندارند، همه‌ی کسانی که این تفکر را دارند در هر حزب و گروهی که باشند، عملاً نیروهای خط امام هستند. از آنجا که هر حزبی می‌کوشد بهترین نام را برای خودش انتخاب کند، ما به خاطر وابستگی طولانی اعضای هیئت مؤسس و خود اینجانب به حضرت امام، از قبل از پیروزی انقلاب تا به امروز، این نام را انتخاب کردیم.

این فعال سیاسی با اشاره به فضای رکود سیاسی در دوران احمدی‌نژاد ادامه داد: در شرایط هشت سال گذشته مثل همه‌ی احزاب که به خاموشی و رکود گرائیدند، رکود بر ما هم تحمیل شد و امروز خوشحالیم که با شروع کار سازمان جوانان مجمع نیروهای خط امام، این فعالیت در مازندران آغاز می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسملین سید هادی خامنه‌ای افزود: پیوند بین ما و شما نیروهای همفکر، پیوند فرهنگی و فکری است و به چیزی نیاز ندارد و همیشه هست. آن چیز که بین ما پیوند ناگسستنی ایجاد کرده است، پیوند اندیشه است و ارزش‌هائی که به آن احترام میگذاریم. ما عدالت را مبنای همکاری خودمان در جامعه می‌دانیم. آزادی هم قسمتی از عدالت و به نظر ما لازمه‌ی عدالت است و ما اگر بخواهیم در جامعه عدالت برقرار کنیم باید آزادی بدهیم. آزادی فکر و اندیشه در جامعه به نفع جامعه و انقلاب است.

مدیر موسسه پژوهشکده تاریخ اسلام تأکید کرد: کار فکری و اندیشگی مؤثرترین فعالیت است و ادامه داد: با قاطعیت می‌گویم سیاسی‌ترین فعالیت‌ها فعالیت فرهنگی است. اگر اهداف سیاسی هم داریم باید فعالیت فرهنگی کنیم و راهی غیر از این نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین خامنه‌ای با برشمردن برخی از مصادیق فعالیت‌های فرهنگی افزود: مباحثه‌ی سالم (اسم مناظره را نمی‌آورم) از جمله‌ی کارهای فرهنگی‌ست، مباحثه نه برای اینکه طرفداران در جلسه‌ای به نفع من یا دیگری کف بزنند، نه، برای اینکه حقایقی روشن شود و چیزهائی را از هم بیاموزیم، این به نفع جامعه و همه‌ی مصالح کشور است. کسانی که این کار را به نفع خودشان نمی‌دانند، به منافع این نظام نمی‌اندیشند، کسانی که در این راه سنگ‌اندازی می‌کنند، با نظام سر دوستی و مصالحه ندارند، یا ناخودآگاه و از روی جهل و یا از روی آگاهی.

نماینده‌ی ادوار مجلس ادامه داد: در عصری که ارتباطات اینهمه توسعه پیدا کرده است و روی افکار و اندیشه‌ها کار می‌شود از قلب فعالیتهای سیاسی و فرهنگی همین دنیای پیشرفته‌ی امروز گروهی بنام داعش درست می‌شود. این گروه داعش را چه کسانی درست کردند؟ همان‌هائی که بهتر از ما و دیگران فهمیدند که اندیشه به همه جا نفوذ میکند. با اندیشه می‌شود جهان را اداره کرد و این‌ها سالهاست دنیا را با اندیشه اداره می‌کنند منتها امروز وقتی دیدند یک سری اندیشه‌های دیگر و برتری پیدا شده که دارد وارد جامعه می‌شود و مردم را جذب می‌کند میخواهند نگذارند.

وی افزود: از یک طرف تحت عنوان آزادی اندیشه اجازه می‌دهند یک مطبوعه‌ای در فرانسه علیه یک پیامبر عظیم‌الشان که چند میلیارد پیرو دارند توهین بکند اما از طرفی اجازه نمی‌دهند کسی درباره‌ی هولوکاست تحقیق کند! خب، دم خروس پیداست. چون اگر اجازه‌ی بحث در این زمینه را بدهند خیلی از جنایت‌ها رو می‌شود و فلسفه‌ی اصلی ایجاد اسرائیل در افکار و اندیشه‌های مردم افشا میشود و میفهمن که اصلاً چرا این کشور جعلی به وجود آمده است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین سید هادی خامنه‌ای در ادامه افزود: داعش زائیده‌ی تکنولوژی پیشرفته‌ی جهان غرب است. به ظاهر چند آدم با مو و ریش بلند چاقو به دست، آدمها را سر می‌برند اما همه‌شان اروپائی و دانشگاه رفته‌اند.

وی همچنین ادامه داد: هرکسی که در این راه گام بگذارد از جنس آنهاست با هر نامی که باشد، بعضی‌ها خیلی شدیدند و خیلی امکانات دارند و سر مردم را می‌برند و بعضی‌ها این کارها را نمی‌کنند و دست به کارهای دیگری می‌زنند.

دبیر کل مجمع نیروهای خط امام توضیح داد: خاصیت انسان، فکر و اندیشه است. اگر کسی در جامعه اجازه نداشته باشد از اندیشه‌ی خودش استفاده کند، مقلد تمام عیار دیگران باشد، اجازه دهد دیگران به جای او فکر کنند، این دیگر اسمش انسانیت نیست.باید به همان میزان که مخالفان انقلاب، (نه مخالفان ما)، نمی‌خواهند کار فکری صورت بگیرد، تأکیدمان را روی همان کار بگذاریم.

این مبارز سیاسی پیش از انقلاب در ادامه‌ی توصیه‌ی جوانان به کتابخوانی، گفت: سالهاست که کتابخوانی از جوانان دور شده و آنها از کتابخوانی دور شدند. کتاب خواندن به ما اجازه می‌دهد که از همه‌ی مسائل دنیای علم و دانش و سیاست و مکاتب آگاه باشیم ضمن اینکه مباحث دینی را هم باید به خوبی یاد بگیریم. آشنائی نداشتن با مباحث دینی، بهانه‌ای به دست مخالفین ما می‌دهد که احیاناً انگ‌هائی بزنند. وان‌های ما به برکت مطالعه باید بدانند اسلام درمورد آزادی و دموکراسی چه می‌گوید؟ دموکراسی سوغات غرب نیست. 1400 سال پیش علی ابن ابی‌طالب درباره‌ی دموکراسی، بهترین و زیباترین سخن را گفته است، وقتی ایشان به خلافت رسید جمل‌ ای با این مضمون فرمود: بار سنگین حکومت را جز دوش یکایک مردم جامعه نمی‌تواند بردارد.

وی خاطرنشان کرد: این یعنی دموکراسی به معنای واقعی کلمه، بدون بازی با الفاظ، یکایک مردم باید در حکومت و مدیریت جامعه حضور داشته باشند. خود حضرت که بعد از آن ماجراها تصمیم داشت وارد کار نشود، بعداً که مردم به سراغش آمدند و برای خلافت به ایشان اصرار کردند که بیایند، حضرت فرمود: اگر حضور مردم و فشار آنها نبود من قبول نمی‌کردم. یعنی خواست مردم برای من محترم بود و من برای آنها آمدم، آمدم که عدالت را برقرار کنم و حق صاحبان حق را به آنها برگردانم. و یا نمونه‌ای دیگر، قرآن خطاب به پیغمبر می‌فرماید که: در پیروزی تو در ماجرای بعثت دو چیز مؤثر بود: نصرت خدا و مومنین. یعنی خداوند، مردم را هم‌ردیف و هم‌سنگ با خودش به حساب می‌آورد. این دموکراسی‌ست و اینا را باید با مطالعه دریابیم.

مدیر پژوهشکده تاریخ اسلام ادامه داد: با مطالعه می‌شود بر همه‌ی مشکلات جامعه پیروز شد. هم خودمان با حقوق اساسی خودمان آشنا می‌شویم  وهم دیگران را آشنا می‌کنیم. همه‌ی این توفیقات به یک چاشنی دیگر هم نیاز دارد: اتحاد و وحدت، انسجام، که اگر نباشد کارمان به جائی نمی‌رسد.

این عضو مجمع روحانیون مبارز در پایان با اشاره به بحث انتخابات سال جاری، گفت: احزاب باید خودشان را تقویت کنند، و ما هم سعی کنیم شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلبان که محور کارند را از هر راهی که می‌توانیم با راه و روش‌های سازنده و خوب پشتیبانی کنیم. برای اینکه بتوانیم در همه‌ی صحنه‌ها و از جمله در انتخابات آتی پیروزی را نصیب اصلاح‌طلبان کنیم که حق مسلم آنهاست، موانع زیادند. مردم  کشور ما مسلمان هستند و یقیناً یک آدم غیرمسلمان که نمی‌خواهند. این درست نیست که آراء خودمان را بر آراء مردم حاکم کنیم و کسانی را که مردم صالح می‌دانندرد صلاحیت کنیم.


نظرات بینندگان