arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۵ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۴

منطقه "حصیبه" در شرق رمادی آزاد شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالی که تروریست‌های داعش با تشدید حملات خود در شرق رمادی تلاش می‌کنند خود را به پایگاه هوایی «الحبانیه» برسانند منابع عراقی از آزادسازی منطقه "حصیبه" در شرق رمادی خبر دادند.

به گزارش ایسنا، در حالی که نیروهای ارتش، داوطلبان مردمی و عشایر عراق توانستند مرکز پلیس شرق رمادی را تحت کنترل خود درآورند، منابع عراقی اعلام کردند که این نیروها همچنین موفق شدند منطقه حصیبه در شرق رمادی را به طور کامل آزاد کرده و به سمت منطقه " جویبه" پیش بروند.

پیش از این فهداوی، یکی از سران عشایر البوفهد به سومریه نیوز گفته بود: نیروهای امنیتی و نیروهای داوطلب مردمی و عشایر امروز عملیاتی را برای آزادی منطقه حصیبه از دست داعش آغاز کردند.

او افزود: این نیروها توانستند مرکز پلیس منطقه را تحت کنترل خود درآورند. عملیات نیز روند خوبی را طی می‌کند.

به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، تروریست‌های داعش که اخیرا حملات شدیدی را به شرق رمادی انجام دادند در تلاشند تا خود را به پایگاه هوایی«الحبانیه» برسد؛ جایی که هزاران تن از نیروهای مردمی برای انجام حملات علیه داعش و آغاز عملیات گسترده نظامی برای آزادسازی الانبار در آن مستقر شده‌اند.

داعش پس از حملاتی که علیه نیروهای عراقی انجام داد منطقه «الحصیبه» در شرق شهر «الخالدیه» را اشغال کرد که این مساله به معنای رسیدن تروریست‌های داعش به ورودی‌های پایگاه "الحبانیه" است.

برخی منابع نیز اعلام کردند که داعش مرکز این پایگاه و منطقه مجاور آن را بمباران و با تانک‌ها و سلاح‌های سنگین به شهر الخالدیه حمله کرده است. در مقابل جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش نیز حملات هوایی را علیه تروریست‌ها در الحصیبه انجام دادند.

علاوه بر این نیروهای عراقی حملات شدیدی را علیه تروریست‌های داعش انجام داده و خسارت‌های جانی و مالی شدیدی را به آنها وارد کردند.

در همین حال به دنبال سقوط شهر «حصیبه» داعش تعدادی از جوانان این شهر را اعدام و منزل رئیس پلیس سابق آن را منفجر کردند. صدها خانواده نیز از این شهر آواره شدند.

منابع خبر دادند که تروریست‌های داعش به خطوط دفاعی نیروهای عراقی و عشایر "البوفهد" حمله کردند تا این شهر را اشغال و به پایگاه الحبانیه نزدیک شوند.

از سوی دیگر و با ادامه پیشروی‌ها و حملات داعش احمد الاسدی، سخنگوی نیروهای مردمی عراق اعلام کرد که عملیات آزادسازی شهر رمادی طی روزهای آتی آغاز می‌شود؛ چراکه این عملیات به فراهم آوردن مقدماتی نیاز دارد و آسان نیست.

نیروهای مردمی عراق نقش مهمی را در مبارزه با داعش در کنار نیروهای ارتش ایفا می‌کنند اما اتهاماتی که در دوره اخیر درخصوص رخدادهای شهر تکریت به آنها وارد شد موجب کمرنگ شدن نقش آنها شد. با این حال پیش‌بینی می‌شود که در جنگ الانبار نقش مهمی را ایفا کنند.

به گفته الاسدی عملیات آزادسازی رمادی طی ساعات آتی آغاز نمی‌شود بلکه طی روزهای آتی آغاز می‌شود که ده‌ها هزار نیرو در آن شرکت خواهند کرد. مقدمات برای آغاز این عملیات فراهم شد و حتی گروهی از نیروهای مردمی در خط مقدم جنگ هستند تا مانع پیشروی داعش به مناطق دیگر شوند.

این در حالی است که سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق در سخنانی عنوان داشت: دولت هیچ تصمیم رسمی برای مشارکت دادن نیروهای داوطلب مردمی در عملیات آزادسازی استان الانبار ندارد. وی گفت: در حال حاضر مذاکرات میان دولت و نیروهای داوطلب مردمی درباره تمایل این نیروها برای حضور در میادین نبرد فعلی در نواحی مختلف در حال انجام است و بی‌شک نیروهای داوطلب مردمی نقش مهمی در نبردهای مناطق مختلف عراق ایفا کرده‌اند اما مشکل ما وقایعی است که پس از عملیات آزادسازی رخ می‌دهد.

نیروهای مردمی عراق از چند روز پیش در پایگاه هوایی الحبانیه مستقر شده‌اند تا جلوی پیشروی داعش را بگیرند. آنها آماده انجام یک ضدحمله طی روزهای آتی هستند تا بتوانند شهر رمادی را از چنگال داعش در بیاورند.

در همین راستا شبکه خبری المیادین اعلام کرد ارتش عراق تجهیزات نظامی خود را به شهر رمادی برده و در انتظار ساعت صفر برای آغاز عملیات باز پس گیری رمادی است.

همچنین نیروهای عراقی روز جمعه موفق شدند راه زمینی منتهی‌شونده به پالایشگاه بیجی، بزرگترین پالایشگاه نفت عراق را پاکسازی و وارد این پالایشگاه شوند؛ اقدامی که ارتش آمریکا آن را گام مهمی برای آزادسازی شهر موصل می‌داند. نیروهای عراقی با ورود به این پالایشگاه محاصره صدها سرباز را شکستند.

در حال حاضر عملیات نیروهای عراقی عملیات تقویت و امدادرسانی در اطراف پالایشگاه است.
نظرات بینندگان