arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۹۶۵
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۵ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۴

مدیرعامل بانک دی: حل معضل تورم نیازمند اراده جمعی و ملی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مسئولان، صاحبنظران و کارشناسان با حضور در برنامه مناظره این هفته شبکه یک سیما به بررسی مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار درباره نرخ سود بانکی پرداختند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی بانک دی، دکتر احمد شفیع‌زاده ـ مدیرعامل بانک دی و نماینده نظام بانکی در این برنامه ـ اظهار کرد: سه رویکرد مختلف در خصوص تعیین سود بانکی وجود دارد؛ در رویکرد اول نرخ سود بانکی کمتر از تورم است که بررسی‌ها نشان می‌دهد در این رویکرد میل به سپرده‌گذاری کمتر شده و سپرده‌گذار زیان می‌کند.

وی افزود: در رویکرد دوم نرخ تورم را مبنا قرار می‌دهند که در این رویکرد میل به سپرده‌گذاری بیشتر می‌شود که نظر ما نیز بر این رویکرد است.

وی رویکرد سوم را تاثیرگذاری بازار بر نرخ سود دانست که برای نرخ تورم مثبت است علاوه بر اینکه میل به سپرده‌گذاری را نیز افزایش می‌دهد.

شفیع‌زاده با بیان اینکه هر یک از این سه دیدگاه فواید و عوارض خاص خود را به دنبال خواهد داشت، اظهار کرد: به هر حال تعیین نرخ سود باید روندی معقول داشته باشد. ما معتقدیم سیاست بانک مرکزی مبنی بر کاهش تدریجی نرخ سود سیاست مناسبی است.

او تصریح کرد: تصمیمی که اخیراً شورای پول و اعتبار در خصوص کاهش نرخ سود بانکی به 20 درصد و کمتر اتخاذ کرده و فضایی رقابتی را در اختیار بانک‌ها قرار داده، گامی رو به جلو محسوب می‌شود تا موسسات اعتباری و بانک‌ها رقابتی جدی‌تر با هم داشته باشند.

مدیرعامل بانک دی در ادامه با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته تورم افسارگسیخته و سنگینی را تجربه کردیم و اخیرا با کاهش تورم روبرو هستیم، گفت: این روند کاهش تورم باید ادامه پیدا کند و متناسب با آن، سود بانکی هم به تدریج کاهش یابد. دلیلی ندارد نظام بانکی سودهای سنگینی را که عاقلانه نیست پرداخت کند در واقع هم سپرده‌گذار و هم سپرده‌پذیر باید درست اقدام کنند.

شفیع‌زاده لازمه حل معضلاتی چون تورم را تنها با اراده جمعی و ملی دانست و گفت: اگر انتظار داشته باشیم فقط دولت یا نظام بانکی متولی باشد درست نیست، باید مشارکت جمعی ملت به این سمت باشد که نسبت به حل مشکلات اقتصادی و سیستم بانکی اقدام شود. بانک‌ها هم باید در این مسیر حرکت کنند البته اشکالاتی در این راه وجود دارد که باید برطرف شود مثلا تا زمانی که متقاضی برای دریافت این نرخ سود به سمت بانک بیاید مشکل پابرجا خواهد بود.

به گفته او برخی از سپرده‌گذاران کلان بانکی خواهان این هستند که سودهایی بالاتر از نرخ تعیین شده از سوی بانک مرکزی دریافت کنند که منطقی نیست.

نماینده شورای عالی بانک‌ها در برنامه مناظره افزود: مسیری که طی می‌کنیم مسیر درست و تدریجی است زیرا هم ارزش پول سپرده‌گذار حفظ شده و هم واحدهای اقتصادی رقابت‌پذیر خواهند شد، این مسیر باید تسهیل شود تا گره یکی از مشکلات اقتصادی کشور باز شود و لازمه آن اراده ملی برای حل چالش‌هایی است که ایجاد شده است.

مدیرعامل بانک دی با تاکید بر اینکه مسیری که بانک مرکزی طی می‌کند در راستای کاهش نرخ تورم است و نرخ سود بانکی را در این جهت هدایت می‌کند، ما هم امیدواریم با همراهی بانک‌ها این امر اتفاق بیافتد، خاطرنشان کرد: دولت همچنین توانسته نرخ رشد نقدینگی را کنترل کند، وقتی نقدینگی کنترل می‌شود، طبیعی است که برخی اختلال‌ها در عرضه و تقاضای پول رخ می‌دهد.

شفیع‌زاده در پایان گفت: بانک دی بر اساس گزارش بانک مرکزی کمترین میزان بنگاهداری را انجام داده است.
نظرات بینندگان