arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۶۲۰۳
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۶ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۴

شایعه سازی اسراییل درمورد تحویل اس 300 به ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

درحالی که مقامهای روس بارها و به مناسبت های مختلف بر عزم مسکو برای تحویل مجموعه های پدافند هوایی اس-300 به ایران به عنوان تسلیحات دفاعی تاکید کرده اند، رسانه های صهیونیستی همچنان به شایعه سازی درمورد این مساله برای گمراهی افکار عمومی ادامه می دهند.

به گزارش ایرنا،منابع رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر ادعا کرده اند که روسیه در تحویل مجموعه های پدافند هوایی اس-300 به ایران تجدید نظر کرده است و گویا تصمیم مربوطه پس از دیدار بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه گرفته شده است.

ادعای صهیونیست ها در این رابطه درحالی مطرح شده است که تجربه نشان داده،در هر دوره ای که مذاکرات هسته ای ایران و غرب به مرحله حساس و آستانه اتخاذ تصمیمات مهم می رسد، رسانه های اسرائیلی و مقام های جنگ طلب رژیم صهیونیستی با ترفندهای نخ نما نشده ای همچون انتشار اخبار کذب و شایعه سازی سعی در منحرف کردن افکار عمومی و تاثیرگذاری منفی بر روند مذاکرات داشته اند.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص ازجمله این منابع است که به تازگی در گزارشی با بیان این ادعا که روسیه تحت نفوذ اسرائیل از فروش تسلیحات پدافند هوایی اس-300 به ایران خودداری می کند،نوشت: اسرائیل با نفوذ خود در میان سران روسیه، مانع فروش تسلیحات موشکی اس-300 به ایران شده است.

این گونه شایعات از سوی برخی رسانه های خبری عربی هم که به طور معمول به انعکاس اخبار ضدایرانی می پردازند مورد توجه قرار گرفته است.

شایعات در مورد تحویل تسلیحات روسی اس-300 به ایران درحالی منتشر می شود که حتی برخی خبرنگاران صهیونیست نیز به قطعی بودن تصمیم روسیه در تحویل این تسلیحات دفاعی به ایران اذعان کرده اند.

پاول مارگولیان یک خبرنگار رژیم صهیونیستی روزگذشته در این رابطه در مصاحبه ای با خبرگزاری روسی بالت روسیه گفت:

فکر نمی کنم روابط اسراییل با روسیه تغییر اصولی کند.اسراییل برای حفظ بیطرفی در اختلافات میان روسیه و آمریکا تلاش می کند.

وی افزود: هر چند که ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه با لغو ممنوعیت فروش تسلیحات اس-300 به ایران در قابل اسراییل گام غیردوستانه برداشت.اما تل آویو این اقدام را تحمل کرد و مقامهای اسراییلی این واقعیت را درک می کنند که اس-300 مساله ای تجاری است و در چنین مسایلی منافع تجاری بر سیاسی ارجحیت می یابد.

خبرنگار صهیونیست با اشاره به ناتوانی رژیم صهیونیستی برای تاثیر گذاری در تحویل اس-300 های روسی، خاطرنشان کرد بعید است که اسراییل بتواند در این مورد کاری انجام دهد و مانع تحویل این تسلیحات به ایران شود.

آخرین اظهارات مقامهای روسیه درمورد تحویل تسلیحات اس-300 به ایران حاکی از عدم تغییر موضع آنها در این مساله است و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به تازگی در این مورد خاطرنشان کرد که برخلاف اظهارات مخالفان، تصمیم برای تحویل مجموعه های اس-300 به ایران اشتباه سیاسی نبوده است.

لاوروف روز پنجشنبه هفته گذشته در مصاحبه با روزنامه رسمی راسیسکایا گازتا خاطرنشان کرد: تسلیحات پدافند هوایی اس-300 کاملا دفاعی هستند. بنابراین تحویل این تسلیحات به ایران در راستای موضع روسیه است که سالهاست برای پیشبرد ایده ایجاد سیستم امنیت منطقه ای در منطقه خلیج فارس با شرکت کشورهای عربی و ایران تلاش می کند.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه با بیان این که برخی می گویند که در ابتدا باید از مقاصد غیرخصمانه ایران اطمینان بیابیم، اظهار داشت: ایران هیچگاه به کشوری حمله نکرده است و این نکته بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این که روسیه با تصمیم درمورد تحویل اس-300 به ایران اشتباه نکرده است افزود: حتی اوباما در هنگام اعلام تصمیم روسیه برای لغو ممنوعیت فروش تسلیحات اس-300 به ایران از این که مسکو پنج سال در اجرای قرارداد فروش این تسلیحات تعلل کرده است ابراز حیرت کرد.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه تصریح کرد از نقطه نظر امنیت منطقه ، تسلیحات اس-300 هیچ کشوری را تهدید نخواهد کرد و این تسلیحات نمی تواند تهدید برای کشوری محسوب شود البته تا زمانی که کشوری ایران را مورد تهاجم قرار دهد.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه هم به تازگی بر موضع کشورش مبنی بر لزوم لغو تحریم تسلیحاتی ایران پس از عقد توافق جامع درمورد برنامه هسته ای ایران تاکید کرد.

مقام روس در بخش دیگری از سخنانش در جمع خبرنگاران اعلام کرد: تصمیم سیاسی رییس جمهوری روسیه برای فروش مجموعه های اس-300 به ایران، تحویل این تسلیحات به تهران را امکانپذیر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: البته تحویل مجموعه های پدافند هوایی اس-300 به ایران در آینده نزدیک صورت نخواهد گرفت و دو کشور باید مسایل موجود در این رابطه را از طریق گفتگو و مذاکره حل کنند اما وضعیت پیش از آن که ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه روز 13 آوریل ممنوعیت فروش تسلیحات اس-300 به ایران را لغو کرد، تغییر کرده است.

نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه هم به تازگی به خبرنگاران گفت: تحویل مجموعه های اس-300 به ایران هیچ تهدیدی برای منطقه ندارد و فقط برای اهداف دفاعی استفاده خواهد شد.

دبیر شورای امنیت روسیه گفت: ارسال تسلیحات اس-300 به ایران به زمان معینی نیاز دارد. این مساله به تولید کنندگان این تسلیحات بستگی دارد.

در نهایت می توان گفت وضعیت درمورد تحویل مجموعه های اس-300 به ایران پس از کسب توافق جامع در مورد برنامه هسته ای که برای آخر ماه ژوئن آینده برنامه ریزی شده ، روشن خواهد شد.

به عقیده کارشناسان روس، مسکو برای کسب توافق جامع درمورد برنامه هسته ای ایران تلاش می کند و مقامهای روس در این مورد خوشبین هستند و امیدوارند با کسب این توافق، شرایط برای لغو تحریم های اقتصادی درمورد ایران ازجمله تحریم های تسلیحاتی و تحویل مجموعه های اس-300 فراهم شود.
نظرات بینندگان