arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۶۲۹۶
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۲۰ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۴

نشنال‌ اينترست: سياست آمريکا در قبال داعش شکست خورده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مجله آمريکايي نشنال‌اينترست نوشت سياست خارجي آمريکا در برابر گروه تروريستي داعش به شکست انجاميده است.

به گزارش نشنال‌اينترست، بسياري از تحليلگران بر اين باور هستند سياست خارجي آمريکا در قبال گروه تروريستي داعش شکست خورده و تنها راه باقي‌مانده براي مقابله با اين گروه تروريستي استراتژي مهارکننده است.

۱. آيا داعش به عقب رانده شده است؟
داعش به وضوح تصميم به عقب‌نشيني ندارد. شايد شهر «تکريت» را در عراق و «کوباني» را در سوريه از دست داده باشد، اما تصرف شهر «الرمادي» نشان از توسعه مناطق تحت کنترل اين گروه تروريستي در غرب عراق دارد و از طرفي سقوط اخير شهر باستاني «پالميرا» و همين‌طور «الطنف» در منطقه حمص نشان از پيشبرد اهداف رهبر اين گروه در مرکز اين کشور دارد.

سه پيروزي به دست آمده اخير توسط داعش باعث شده‌ است اين گروه به سلاح‌هاي پيشرفته‌تري دست يابد و علاوه بر اين با هر پيروزي و تبليغات گسترده در پايگاه‌هاي اينترنتي، اين گروه به جذب نيروي محلي و شهروندان خارجي ديگر کشور‌ها ادامه مي‌دهد.

اين در حالي است که «باراک اوباما» رئيس‌جمهوري آمريکا و ديگر مقام‌هاي کاخ‌سفيد بر اين باور هستند که با حمله‌هاي جت‌هاي جنگنده اين کشور و ائتلاف تحت رهبري آن و همکاري با نيروهاي نظامي عراقي توانسته‌اند داعش را به عقب برانند.

۲. آموزش نظامي آمريکا به نيروهاي نظامي عراق فاجعه‌بار بوده است!
اما نيروهاي نظامي عراقي با قبول شکست در برابر داعش و فرار از شهر علاوه بر اين‌که نشان دادند از توانايي و آموزش لازم براي مقابله با اين گروه تروريستي برخوردار نيستند، شمار بسياري از تسليحات نظامي را نيز برجاي گذاشتند.

مقام‌هاي آمريکايي اخيرا سقوط پالميرا را عدم کفايت نيروهاي نظامي عراقي عنوان کردند.

شماري از تحليلگران خاورميانه اظهار کردند نيروهاي نظامي عراقي در حال حاضر نسبت به آن‌چه در درگيري سال ۲۰۰۳ از خود نشان دادند بسيار ناتوان‌تر شده‌اند، زيرا در آن زمان توانستند تا حدودي با نيروهاي نظامي زميني و هوايي آمريکايي به عنوان يکي از نيروهاي نظامي توانمند در جهان مقابله کنند.

نيروهاي هوايي آمريکا امروز در کنار نيروهاي نظامي عراقي است و داعش به هيچ عنوان نمي‌تواند هم سطح نيروهاي نظامي و هوايي آمريکا در سال ۲۰۰۳ باشد، اما عملکرد نيروهاي نظامي عراقي در درگيري‌ها نشان از آموزش ضعيفي است که اين نيرو‌ها در دهه اخير توسط آمريکا دريافت کرده‌اند.

۳. سوريه در مقايسه با عراق عملکرد بهتري در برابر داعش داشته است.
اما سوريه در مقايسه با عراق عملکرد بسيار بهتري از خود نشان داده است. اين کشور با وجود حمايت کمتر هوايي جت‌هاي جنگنده، کند‌تر بودن انتقال تسليحات از غرب و پايين‌تر بودن سطح آموزش نظامي نيروهاي آن توانسته است داعش را در بخش‌هاي مشخصي نگه دارد و احتمال مي‌رود اين روند تحت رهبري «بشار اسد» رئيس‌جمهوري سوريه و با وجود چهار سال درگيري‌هاي داخلي که قرار بود چند سال پيش به پايان برسد، ادامه پيدا کند.

به عبارت ديگر دولت دمشق برخلاف دولت بغداد نه تنها مناطق تحت کنترل خود را در اختيار داعش قرار نداده است، بلکه تا حدودي بخش‌هايي را نيز از اين گروه گرفته است.

واشنگتن در اين ميان تلاش کرده است نقش خود در درگيري‌هاي عراق و سوريه را مهم‌تر و حياتي‌تر نشان دهد. به‌گونه‌اي که اين ادعا به وجود آيد که شکست داعش و ديگر گروه‌هاي تروريستي در اين دو کشور بدون کمک آمريکا تنها يک خيال واهي و غيرقابل دسترس است.

۴. چرا آمريکا براي شکست داعش به کمک ايران نيازمند است؟
بسياري از تحليلگران سياسي اخيرا اعلام کردند شکست داعش بدون همکاري ايران به عنوان قدرتمندترين کشور در خاورميانه به شدت نيازمند است.

از طرف ديگر واشنگتن مجوز استفاده از نيروي نظامي خود در عراق يا سوريه را از سنا و کنگره اين کشور دريافت نکرده است و به اين ترتيب مجبور است بر کمک شبه‌نظاميان در اين دو کشور و نيز کمک ايران براي شکست داعش حساب باز کند و با توجه به اشتياق آمريکا در دست‌يابي به يک توافق هسته‌اي با ايران، بايد تلاش خود را براي ايجاد يک همکاري در اين زمينه بيشتر کند.
منبع: ایلنا
نظرات بینندگان