arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۶۲۹۸
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۲۱ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۴

از آن 12 میلیون ایرانی بیمار در مجلس و دولت هم داریم!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چند وقت پیش وزیر بهداشت و درمان در همایش هفته سلامت، آمار تکان دهنده‌ای از وجود بیماری روانی در جامعه ‌ارایه داد و تعداد کسانی را که به این بیماری گرفتار هستند، حدود ۱۲ میلیون نفر اعلام نمود.

به گزارش «تابناک»، پس از این گفته‌ها، احمد آریایی‌نژاد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان، وجود این آمار را تأیید کرد. به گفته یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، حدود ۱۲ میلیون بیمار اعصاب و روان در ایران وجود دارد.

این در حالی است که معاون کل وزیر بهداشت، روز ۲۴ اردیبهشت در‌ نشستی خبری گفته بود: «۲۴ تا ۲۸ درصد جمعیت ایران» به نوعی دارای علایم بیماری‌های روحی و روانی هستند و نیاز به مداخله عوامل بهداشت و درمان دارند.

در همین رابطه اواخر سال گذشته،‌ رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمان اعلام کرده بود، بیماری‌های روحی و روانی در ایران ۸ درصد بیشتر از متوسط جهانی است.

آقای علی‌اکبر حق‌دوست با بیان اینکه ۲۳.‌۴ درصد ‌مردم ایران به این بیماری‌ها مبتلا هستند، گفته بود: از این میان، «زنان» آمار بیشتری را از آن خود کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، با توجه به آمار ۱۲ میلیونیِ این عضو کمیسیون بهداشت‌ و شاید مسئولان، حدود ۱۵ درصد ‌جمعیت ایران یا به عبارت دیگر، از هر ۷ نفر یک نفر دچار بیماری‌های اعصاب و روان است و شاید برخی ‌مسئولان را نیز در برگیرد، که این موضوع باعث برخی نگرانی‌ها در میان مردم شده است.

احمد آریایی‌نژاد در این باره می‌گوید: ما  ‌حدود ۱۵ سال پیش به این نتایج رسیده بودیم‌ و این تعداد نیستند؛ اما به دلیل برخی‌ مسائل نادیده گرفته می‌شوند؛ این موضوعات چون مشکلات جسمی نبوده و مانند زخم‌های معمولی نیستند که با چشم دیده شوند، اغلب نادیده مانده‌اند.

این نماینده مجلس گفت: مقداری از ناراحتی‌های روحی از سوی افراد مبتلا ناشناخته می‌ماند و مقداری از آن هم جامعه به آن واقف نیست. مشکل بعدی ‌اینکه حالت تابودارد؛ یعنی اگر کسی برای سرماخردگی به پزشک برود، مشکلی ایجاد نمی‌شود،‌ ولی اگر کسی بخواهد به روان‌شناس مراجعه کند، ممکن است این انگ به وی زده شود که وی خل یا دیوانه است.

وی با بیان اینکه به افسردگی، ‌بیماری‌های روانی گفته می‌شود، اضافه کرد: ما از از این نوع مسائل در کشور کم نداریم، ولی شاید کم یا زیاد ‌یا فراگیر باشد؛ البته این آمار را دوستان داده‌اند که البته وجود دارد و نمی‌شود آنها را کتمان کرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه از نماینده‌های مجلس هم به بیماری روانی مبتلا هستند، گفت: من تعداد نمی‌گویم، ولی برخی‌‌ هستند؛ کسانی که بیجا عصبانی می‌شوند و یا زود از کوره در‌می‌روند. این‌ها مشکل روحی دارند، ولی من شاهد بودم ‌کسانی با لگد به در زده‌اند و متأسفانه این هست.

آریایی نژاد همچنین خاطرنشان کرد: قطعا در میان مسئولان دولتی هم کسانی دچار این بیماری هستند؛ برای نمونه، کسانی که در مرامشان احترام به دیگران است، فضا برایشان به گونه‌ای است که این را رعایت می‌کنند، اما برای کسانی که نیست، اگر‌ بخواهند مصنوعی هم رعایت کنند، در جایی این را نشان خواهند داد؛ مثلا در همین پاسخ دادن به پرسش خبرنگاران گاهی دیده شده که از کوره در‌می‌روند.

وی در پایان یادآور شد‌: تست‌های وجود دارد که این‌ها را نشان می‌دهد، ولی ابتدا باید افراد را متقاعد کرد، به نظر من ‌اگر برای افراد در زمان ‌نام‌نویسی برخی از تست‌ها را گذرانده باشند خوب است. البته‌ نمی‌گویم ‌لازم است ولی خوب است که گرفته شود، چون نمی‌توان برخی از بیماری‌ها و مشکلات را به سادگی ‌تشخیص داد.

نظرات بینندگان