arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۶۳۵۷
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۱ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۴

جزئيات پرداخت تسهيلات مسکن از زبان معاون بانک مرکزي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 معاون اقتصادي بانک مرکزي جمهوري اسلامي در خصوص تصميم جديد شوراي پول و اعتبار براي پرداخت تسهيلات مسکن به مشتريان نيز گفت: بر اساس تصميم اين شورا صندوق پس انداز يکم معرفي و در شعب بانک مسکن سراسر کشور راه اندازي شده است.

پيمان قرباني عقيل آبادي روز دوشنبه در حاشيه همايش هم انديشي آمار اقتصادي گفت: موسساتي که نام آنها در وب سايت بانک مرکزي ثبت نشده است، غيرمجاز هستند.

وي نسبت به عواقب سرمايه گذاري در اين موسسات غيرمجاز هشدار داد و گفت: موسسات غيرمجاز از بخشنامه هاي نظام ناظر و سياست هاي پولي کشور تبعيت نمي کنند.

قرباني اظهار کرد: برابر ضوابط، تمامي فعالان بازار پول بايد زير نظر بانک مرکزي قرار بگيرند و از سياست هاي آن تبعيت کنند.

وي به فعاليت صندوق هاي قرض الحسنه و تعاوني هاي اعتبار اشاره کرد و افزود: نگراني بانک مرکزي بيشتر از آن موسساتي هستند که رفتارهاي شبه بانکي دارند و تعداد زيادي از سپرده گذاران نيز با آن ها همکاري مي کنند به نحوي که گاهي از اتلاف سرمايه شماري از سپرده گذاران اخباري شنيده مي شود.

معاون بانک مرکزي ادامه داد: اسامي تمام موسسات بانکي مجاز در وب سايت بانک مرکزي ثبت شده و موسساتي هم که ثبت نشده به معناي آن است که سپرده گذاران بايد در اين حوزه تامل جدي تري داشته باشند.

قرباني به لزوم ساماندهي تمامي موسسات مالي در کشور تاکيد کرد و گفت: اين موسسات بايد شيوه فعاليت خود را با سياست هاي بانک مرکزي منطبق کنند.

معاون اقتصادي بانک مرکزي جمهوري اسلامي همچنين در خصوص تصميم جديد شوراي پول و اعتبار براي پرداخت تسهيلات مسکن به مشتريان نيز گفت: بر اساس تصميم اين شورا صندوق پس انداز يکم معرفي و در شعب بانک مسکن سراسر کشور راه اندازي شده است.

وي افزود: طبق مصوبه شوراي پول و اعتبار تسهيلات قابل پرداخت به دارندگان اين گونه حساب هاي پس انداز بر اساس شرايط جمعيتي منطقه بين 400 تا 800 ميليون ريال است که بر اساس آمار جمعيتي هر منطقه خواهد بود.

قرباني ادامه داد: بر اين اساس به متقاضيان ساکن در شهرهاي زير 200 هزار نفر مبلغ 400 ميليون ريال، بالاي 200 هزار نفر 600 ميليون ريال و کلان شهرها نيز 800 ميليون ريال تسهيلات خريد و يا ساخت مسکن تعلق خواهد گرفت.

معاون اقتصادي بانک مرکزي جمهوري اسلامي گفت: شرايط پرداخت به گونه اي است که بعد از دو دوره سپرده گذاري متقاضي مي تواند نيمي از رقم سپرده گذاري را به عنوان وام دريافت کند.

وي افزود: اين تسهيلات بايد به نحوي پرداخت شود تا رونق غيرتورمي در بخش مسکن ايجاد شود چرا که رويکرد شوراي پول و اعتبار نيز بر همين اساس است و از اين رو تعادل مصارف بانک ها منظور شده تا توان پرداخت اين تسهيلات را داشته باشند.

قرباني با اشاره به تاکيد رييس کل بانک مرکزي جمهوري اسلامي بر استقبال اين بانک از هرگونه طرح و برنامه تسهيلاتي در حوزه مسکن گفت: اين گونه طرح ها بايد منطبق بر اصول حرفه اي بانکداري، رعايت تعادل در مصرف منابع بانک ها و نيز سياست هاي رويکرد شوراي پول و اعتبار باشد.

سي و هفتمين هم انديشي آمار اقتصادي بانک مرکزي از دوم خرداد در مرکز آموزشي - رفاهي اين بانک در شهرستان نوشهر آغاز شده است و تا روز چهارشنبه ششم خرداد ادامه دارد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان