arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۶۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۸ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۴

اشتغال ايراني‌ها در عراق چه مشکلاتي دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 هر چند اخيراً ايران و عراق تفاهم همکاري اعزام نيرو منقعد کرده‌اند اما به نظر مي‌رسد همچنان شاغلان ايراني حاضر در کشور عراق با مشکلاتي مواجه هستند.

22 ارديبهشت‌ماه سال جاري خبر امضا تفاهمنامه همکاري اعزام نيروي بين ايران و عراق منتشر شد.

علي ربيعي با محمد شياع‌السوداني، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي جمهوري عراق در ديداري که در يک نشست، دو طرفه داشتند، نسبت به ارتقا سطح روابط و همکاري‌هاي دو کشور ابراز خرسندي کردند.

در اين تفاهم‌نامه گسترش زمينه‌هاي همکاري در خصوص روابط‌کار، بازرسي کار، ايمني و حفاظت بهداشت کار و حمايت از مشاغل و بيمه بيکاري، کاهش حوادث ناشي از کار و بيمه اختياري و حمايت از بيکاران از جمله مواردي بوده که قيد شده است. اين تفاهم‌نامه ايران و عراق درحاليست که در سال‌هاي اخير شاغلان ايراني در عراق با مشکلات خاصي مواجه بودند.

بابک هاشمي‌پور، عضو هيات مديره کانون کايابي‌هايي بين‌الملل در خصوص قرارداد کار بين ايران و عراق گفت: از متن قرارداد اطلاعي ندارم، در گذشته چندين بار هم قراردادهايي بسته شده است ولي از متن اين قراردادها اطلاعي نداريم.

وي تاکيد کرد: در حال حاضر ايراني‌ها در عراق کار مي‌کنند اما بيشتر ايراني‌هايي که در اين کشور مشغول به کار هستند نمي‌توانند حقوقشان را به موقع دريافت کنند و يا هر سه ماه يک‌بار تصفيه مي‌کنند و در بيشتر موارد مشاهده شده است، که حقوق سه ماه آخر را کارفرما نمي‌دهد.

وي تصريح کرد: قوانين حمايتي از نيروي کار ايراني در کشور عراق در حال حاضر وجود ندارد و خلاف مقررات با آنها رفتار مي‌شود و در بعضي از مناطق هم که امنيت نيست، نيروي کار ايراني کار مي‌کند، در کردستان عراق که قبلا ايراني‌ها کار مي‌کردند، ديگر به علت هجوم آواره‌هاي جنگي فرصت‌هاي شغلي قبلي وجود ندارد و علاوه بر اين، حق‌الزحمه نيروي کار ايراني بسيار پايين آمده است.

اين در حالي است که اسماعيل حمزه‌اي، مسوول روابط بين‌الملل خانه‌کارگر اين مشکلات در عراق را تاييد نکرد و گفت: تا به حال شکايتياز طرف کساني که در عراق کار مي‌کنند نشده است، اگر شکايتي شود حتما پيگيري مي‌کنيم، اگر کسي را مي‌شناسيد که حق و حقوق خود را دريافت نکرده و شکايتي دارد حتما معرفي کنيد.

منبع : اقتصاد نيوز
نظرات بینندگان