arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۶۴۸۱
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۰۴ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴

عکس: روحانی و احمدی نژاد، دو روز قبل در کنار یکدیگر! / همه رازهای سیاسی سال 94 در این 3 عکس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
این سه تصویر یادگار از جلسه تشخیص مصلحت روز شنبه است. جلسات تشخیص مصلحت، اجتماعی نادر است از دیدگاه ها و شخصیت های مختلف از جناح های گوناگون سیاسی که به شکل منظم به مهمترین مسائل نظام رسیدگی می کنند. این اجتماع سیاستمداران طیف های مختلف حقیقتا شگفت انگیز است. اینکه شخصیت های سیاسی در بیرون از این مجمع سخت ترین حملات را نسبت به یکدیگر روا می دارند و سپس در فضای مجمع تبادل نظر آکادمیک و محترمانه را تجربه می کنند.

به نوشته تیک ؛ در میان عکس های ایرنا از جلسه پنجشنبه مجمع این سه عکس فضای سیاسی کشور در سال انتخابات مجلس را نشان می دهد. گزیده ای تصادفی از جهت گیری های حقیقی سیاسی در ایران 94.

1- خوش و بش حسن روحانی و ناطق نوری را داریم. دو عضو قدیمی جامعه روحانیت مبارز. روحانی خیلی زودتر از ناطق نوری از جبهه اصولگرایی فاصله گرفت، هر چند در تمام دهه 70 فاصله خود را با اصلاح طلبان حفظ کرده بود و اجازه نداد در دوران دولت اصلاحات نامش در جرگه اصلاح طلبان رادیکال قرار گیرد. او برای خود به عنوان دبیر شورای امنیت ملی و مذاکره کننده ارشد هسته ای شأنیت متفاوتی قائل بود اما بعدت از معاهده سعدآباد و موج انتقادات، روحانی از دبیری شورای امنیت ملی کناره گرفت و پس از چندی حاشیه نشینی به شکل غیرمنتظره ای در فضای سیاسی کشور ظاهر شد. در انتخابات 92. هر چند چهارسال قبل هم نام او به عنوان گزینه مورد علاقه هاشمی رفسنجانی شنیده می شد اما در نهایت تصمیم به حضور نگرفت.



در سال 92 اما او دو پشتوانه بسیار محکم داشت. همین دو چهره ای که در یمین و یسارش هستند. به شکلی نمادین در سمت راست خود ناطق نوری، شیخ اعظم اصولگرایان و سمت چپ خود هاشمی رفسنجانی. ناطق نوری در دولت احمدی نزاد به شکل غافلگیرکننده ای هدف انتقادات رسانه ای قرار گرفت و احمدی نژاد او را در گروه اشراف نظام دسته بندی کرد.

این اتفاق و این نوع برخورد برای ناطق نوری غیرقابل هضم بود. پس بی توجه به ملاحظات جناحی به گروه متخاصم دولت نهم پیوست. وقتی در سال 90 و بعد از خانه نشینی 11 روزه احمدی نژاد اصولگرایان با احمدی نژاد زاویه پیدا کردند و سپس ماجرای تحریم و فروپاشی اقتصادی سال 91 هم پیش آمد ناطق خود را در جایگاهی یافت که تازه بدنه اصولگرایان به سمت آن حرکت می کردند...

او در پس این ماجرا با مهمترین و قدرتمندترین مخالف احمدی نژاد یعنی هاشمی رفسنجانی نزدیکی بیشتری پیدا کرد و بارها بر ریشه دار بودن انقلابی گری خود در قیاس با احمدی نژاد و یارانش تاکید کرد. ائتلاف این دو چهره شاخص روحانی ضلع سومی هم پیدا کرد و آن رییس دولت اصلاحات بود؛ همان کسی که ناطق در سال 76 و در میان داوری و نظارت سختگیرانه هاشمی از او شکست خورده بود.

این ائتلاف سه گانه، حسن روحانی را برای رقابت و رسیدن به پاستور حمایت کردند. حالا او پشتوانه راست حسن روحانی است. پل ارتباطی روحانی با اصولگرایان میانه رو. مردی که قرار است هدایت بخشی از اصولگرایان در انتخابات مجلس را در حمایت از دولت انجام دهد. یادمان باشد وزیر مسکن و راه دولت روحانی باجناق ناطق نوری است.

2- در عکس دوم روحانی، هاشمی رفسنجانی است. مرد متنفذ و همیشگی نظام. کهنه کار 80 ساله ای که همچنان استوانه بزرگی در تعادل قوا در کشور است. او هشت سال سخت را در دوران احمدی نژاد تجربه کرد.


شکست در انتخابات 84 در دوئل رو در رو با مردی که در دوران ریاست جمهوری هاشمی تنها یک استاندار بود. در تمام هشت سال دولت های نهم و دهم حوزه قدرت هاشمی مدام محدود و محدودتر شد. ریاست خبرگان را از دست داد و مدیریت دانشگاه آزاد هم به دست فرد معتمد احمدی نژاد افتاد و فرزندش با اتهامات امنیتی مواجه شد و یک فرزند دیگرش مدیریت مترو را از دست داد. به عنوان تیر آخر صلاحیتش هم در انتخابات 92 رد شد اما او باز هم در صحنه حضور داشت. یک تنه تاثیرگذارتر از مجموعه فعال و پر سروصدای اصلاح طلبان پشت روحانی ایستاد. همکاری دکتر ولایتی را نیز جلب کرد و ائتلاف سه گانه ولایتی، قالیباف و حداد عادل را با شکست روبرو کرد و کارنامه دیپلماسی جلیلی در حوزه هسته ای را در جلوی میلیون ها تماشاگر تلویزیونی مورد تردید قرار داد...

بر استحکام رفاقتش با ناطق نوری تاکید کرد و با کشاندن رییس دولت اصلاحات به جمع خود، جبهه ای ساخت که تمام نمایندگان اصولگرایان را با شکست روبرو ساخت...

حالا هاشمی رفسنجانی دوران رونق و قدرت دوباره خود را تجربه می کند. سخنانش تیتر اول چهار یا پنج روزنتامه پر تیراژ کشور را تامین می کند. مردان وفادارش مقام های کلیدی دولت را در دست دارند، دانشگاه آزاد به حیطه تسلطش بازگشته و فرزندانش حضور پررنگ تری چه در تعاملات دانشگاه آزاد و چه در فضای سیاسی کشور دارند.

اگر یک اشتباه محاسباتی نبود الان پسر ارشدش هم شهردار تهران بود و تلافی برکناری اش از مترو را به شدیدترین وجه ممکن انجام داده بود.

هاشمی رفسنجانی این روزها حتی اصلاح طلبان را نیز زیر پر و بال خود گرفته و شاهد است که چهره های ارشد کارگزاران زمام شورای راهبردی را در دست گرفته اند و تئوریسین های طرفدار او در تمام رسانه ها اصول اقتصادی و اجتماعی و سیاسی مورد نظر او را ترویج می کنند.

روحانی در میان این دو شیخ متنفذ لبخند می زند و دلش قرص است. در روزهای پرتنش سیاست خارجی در فضایی که یک اشتباه محاسباتی می تواند تمام اندوخته های تیم دیپلماتش در مذاکرات هسته ای را بر باد دهند، او دلخوش و مطمئن به پشتیبانی این دو قطب روحانیت سنتی است.

در آن سوتر علی لاریجانی را هم می بینیم. چهره موقر و باتدبیر اصولگرایان؛ مردی که یک دهه قبل دستاوردهای تیم روحانی در حوزه هسته ای را بر باد دادن مروارید غلتان در ازای گرفتن یک شکلات توصیف کرده بود. حالا او در جایگاه خطیری هم قرار دارد. او هم از زخم خورده های دوران احمدی نژاد است اما در حرکت به سمت سیاست های دولت محتاطانه تر از ناطق نوری عمل می کند.

مرد سلیم النفسی که در روزهایآینده سیاست ایران، او را باید مثل همین عکس در نظر بگیریم. در گریبان در کنار هاشمی رفسنجانی و روحانی و ناطق نوری اما بی آنکه در مکالمات صمیمانه آنان حضور داشته باشد. علی لاریجانی در انتخابات مجلس می تواند نقطه افتراق اصولگرایان با میانه روها باشد و یا اینکه برعکس طیف تحت هدایت خود رات از اصولگرایان محافظه کارتری مثل باهنر و حتی ابوترابی جدا کند و به سمت ناطق نوری و هاشمی رفسنجانی حرکت کند.

مرد فلسفه و ریاضیات نشان داده که در معادلات سیاسی، حسابگری های ریاضی اش در قبال تردیدهای فلسفی اش معمولا رنگ می بازند و او بر نقش میانجیگرایانه خود پای فشاری می کند.

3- اما بالاخره عکس سوم عبور روحانی از بالای سر احمدی نژاد، چهره احمدی نژاد فلو است. شاید در نتیجه سرعت عمل عکاس که نمی خواسته این فرصت طلایی را از دست بدهد.


این روزها رسانه های اصلاح طلب بر تحرک سیاسی دوباره احمدی نژاد تاکید دارند و مدام در مورد احتمال حضور او و طیفش در انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری گمانه زنی می کنند.

آیا واقعا احمدی نژاد سودای بازگشت به قدرت دارد؟ یا شاید هم تاکید بر تحرکات او تمهیدی است از سوی اصلاح طلبان برای تهییج افکار عمومی و ایجاد دو قطبی مطمئنی که مشارکت بیشتر طبقه متوسط در انتخابات مجلس را تضمین کند؟ آنها خور می دانند در صورت عدم حضور پررنگ طبقه متوسط، مجلس آینده باز هم در دست یک اکثریت اصولگرای قدرتمند خواهد بود.

متصل کردن جبهه پایداری به احمدی نژاد و هیجان زده کردن افکار عمومی راهی است تا در انتخابات اسفند ماه مجلس،دولت خود را از دست این فراکسیون خرده گیر و منتقد و قدرتمند خلاص کند...

گفتیم که این سه عکس همه رازهای سیاسی سال 94 را در بطن خود دارد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۳۴
غیر قابل انتشار: ۲۲
محمد عظیمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
1
31
سلام
شخصیت های این عکس ها مهم هستند ولی تجربه سیاسی نشان می دهد که همه ماجرا نیست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
10
14
متن بسیار فشلی بود..........
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
15
63
جالب بود. البته شیر در هر صورت شیر است.
زنده و پاینده باد هاشمی بزرگ.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
6
41
اعتدال _اصلاحات رمز موفقیت
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
6
24
چقدر برای آقای روحانی احترام قائل شد بلافاصله برای احترام از جایش بلند شد .خوب شد یه کور راهی بود تا آقای روحانی رد بشه . باز بگوید چرا از روسای جمهور امریکا تعریف می کنید؟؟؟؟؟!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
7
35
دلواپسا دارن از قضیه گرانی بنزین تو شبکه های اجتماعی به نفع خودشون استفاده می کنند
تو این زمینه کار کنید
خیلی جدی هست
ملک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
7
16
هاشمی مورد قبول هست اما بدون حمایت اصلاح طلبها، روحانی یک سوم الان رای داشت
نقش اصلاح طلبها رو کمرنگ نکنین ما میدونیم شما طرفدار پروپاقرص هاشمی هستید اما انصاف داشته باشد
abbasjoulaei
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
6
8
سپاس از تحلیل زیبا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
62
6
زنده باد دکتر محمود احمدی نژاد
زنده باد دکتر حسن رو حانی
زنده باد هاشمی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
85
14
احمدی نزاد مظلوم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
7
27
تفکر روحانی از احمدی نژادی عبور خواهد کرد و به قله خواهد رسید، همان گونه که در عکس سوم روحانی محجوبانه از احمدی گذشته و او را فلو کرده است!
جوادنیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
34
15
با این فضایی که در جامعه مشاهده میشه باید در کمال تاسف گفت دکتر احمدی نژاد در صورت تایید صلاحیت از جانب شورای نگهبان پیروز انتخابات ریاست جمهوری در سال 1396 می باشد. البته ممکنه خیلی از عزیزان با بنده همعقیده نباشند . اما جوی که اکنون تو جامعه وجود داره بنفع احمدی نژاده البته متاسفانه .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
25
22
چقدر احمدى نژاد قشنگ شده!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
6
15
انتخابات آینده تعیین کننده ترین انتخابات جمهوری اسلامی خواهد بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
8
22
اقایان روحانی رفسنجانی ناطق نوری خندان و خوشحالند .
اقای احمدی نژاد در بهت و حیرت است .
میرفا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
7
35
امیدوارم مصیبت تکرار نشه
علی از اصفهان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
49
24
اقا این حرفمو جدی بگیرین.احمدی نژاد اگه سال96 کاندیدا شد رقیب سر سختی برای روحانی است به خصوص با وضعیت فعلی کشور که دولت بنزین وسایر اقلام را افزایش داد.کافیه یه سری تو کوچه و بازار بزنید وبا مردم عام صحبت کنید تا به حرفم برسین.
نظرات بینندگان